behöver jag oroa mej?
skönt att höra! :)
men det ser ju så hemskt ut ner de ligger helt begravda under en massa sågspån ><'
Det är vanligt att de gräver iväg dem, och jag har tyvärr varit med om att en unge kom bort, hittade den inte igen..
Jag ville ju inte vara med om det igen, så det jag gjorde var att jag tog en såndär vanlig sandskål/burk från ikea och ställde den helt upprätt. Jag flyttade försiktigt över allt papper och ungarna, och försäkrade mig sedan om att mamman visste var de tog vägen :)
Vissa mammor blir så aggresiva om man rör ungarna eller flyttar på dem när hon är i närheten, men det gick bra för mig eftersom min Sunny litar så pass mycket på mig :)
Nu har de fått flytta ur sandburken dock, för de är 2 veckor gamla nu och det börjar ju bli dags att utforska buren lite på egen hand nu ;)
Ett tips om du känner dig osäker alltså :)
ja, de där var smart!
tack och bock för tipset ^^
jag har aldrig fått ungar men jag tror att det med att gräva över dem borde vara en naturlig instinkt, men det är bara jag som gissar här
jag tror att de brukar gräva över ungarna för att gömma dem från rovdjur
men som sagt så kan jag vara helt ute och cyklar med men det är en gissning
kan nog stämma det, även att de håller värmen bättre medan mamman är borta skulle jag tro :)

mina gerbiler uppskattade ricktigt bra med holkar..till undulater. så kan man lyfta upp locket med.
#5 stämmer bra det, de skyddar ungarna mot rovdjur och det hjälper även ungarna att hålla värmen.
Tänk på att dessa djur egentligen lever under jord större delen av livet 
då gissade jag rätt