Litet akvarium :(
hej, jag är jätteny här :P
om man nu har ett akvarium på 54 liter, då jag innan trodde att 45 liter var minimigränsen, skulle man kunna köpa en samlalåda men fortfarande kunna använda akvariumet på något sätt? Vill ju att dom ska må bra!
skrivit detta innan, vet ej om ngn svarar på det :P
Medarbetare på fantasy.ifokus
det är lätt att blanda ihop 45 och 54 liter har själv gjort det tidigare
en sak som du kan göra om det inte är ett akvarium med ram runt utan bara ihoplimmat är att skaffa et sådant till, skära bort siliconet runt ena kortsidan på båda akvariumena o limma ihop det med akvariesilicon så blir det dubbelt så stort
ett litet tips från mig

det låter rätt smart faktiskt. är det krångligt?
ett rakblad till att skära igenom siliconet, att akvarium till , en silicontub (för akvariebruk som inte är giftigt för djur) en siliconspruta och väntetid tills det torkar
du kan söka på akvariebygge på google eller nåt, lägger upp en länk om jag hittar något

tack så mycket :) och ingen lösning på om jag kan använda samla-lådan jag vill köpa som ett dagsboende och akvariumet som ett nattboende? eller kanske rastlåda etc? :P min ekonomi är inte så stabil just nu :(
det skulle också kunna gå köper du den största samla lådan så kan de bo i den hela tiden med då den är på 130 liter
vems ekonomi är stabil?? jag är glad om jag kan få en torr smörgås med något konstigt på till frukost, hehe ne riktigt så illa är det inte
men jag håller med dig att ekonomin ställer till mycket, vi hade tur då vi köpte vårat första akvarium till våra (begangnat) vi gav 300:- och då var det levererat hela vägen in i min lägenhet
storleken på det är ca 198 liter
så mitt förslag är även att gå till "lite mindre" akvariebutiker då de oftast köper/får trasiga akvarium och säljer billigt, sedan kan du ju sälja det andra akvariumet om du inte har bruk för det

Haha jo ekonomi suger…folk med djur borde få extrabidrag!
då tror jag nog att det blir en samla-låda och så varierar jag det boende mellan vaken och sovtid! Tack så hemskt mycket för hjälpen, hojtar nog om jag behöver mer hjälp ;)
Ha fiskar i akvariet och skaffa en 130l-samla till gerbilerna ;) Hehe… ^^
Jag hade också ett 54-liters förut till två gerbiler, dock var det tillfälligt, men jag tycker det är på tok för lite.
Ha fiskar i akvariet och skaffa en 130l-samla till gerbilerna ;) Hehe… ^^
Jag hade också ett 54-liters förut till två gerbiler, dock var det tillfälligt, men jag tycker det är på tok för lite.

Är det därför de krafsar på glaset när de ska gräva?
De gräver nämligen inga gångar (köpta av en seriös uppfödare) , gräver knappt alls. Har absolut mer än hälften fyllt med spån, men det enda de grävt är sin pyttelilla båhola i ena hörnet. De krafsar som sagt på glaset istället för i spånet, är det farligt på något sätt? (För litet akvarium, etc.)
#9: När en gerbil stöter på ett hinder gör de allt för att försöka komma runt/igenom det, så att de gräver på glaset är inte ovanligt eller farligt. Däremot att de inte gräver gångar skulle jag tro är för att det är så litet, släpp ner dem i en stor samlalåda med mycket spån så kommer nog gångarna snart ska du se :)

Okej, tack så väldigt mycket :) Som nybliven ägare blir man ju lite orolig :P
Ska skaffa en Samla-låda ngåon gång nästa vecka, annars får jag höra gnäll om att jag är otroligt slösaktig med pengar från mina föräldrar….
Tack igen! :D
En av mina små ungar som precis öppnat ögonen stöte på burkanten förut och fösökte ta sig förbi. Till slut tog hon sats och sprang rakt in i plasten (har en samla) Men sen vinglade hon in i huset tillbaka till sykonen igen.
//Elin

Haha vad gulligt :D
Nej jag måste definitivt skaffa en samla….frågan är bara vart åbäket ska stå :P
plocka ner akvariumet så kan det ev stå där
en samlalåda är inte lika stor som det akvarium som vi skaffade till våra på 198 liter innan vi fick plats åt det så stog det mer eller mindre ivägen där man skulle gå hela tiden
om de bara krafsar prova att gräva ner tomma toarullar så att ena öppningen bara syns, det gjorde jag åt ett par som inte vill gräva, de plogar sig igenom spånet men gräver inga tunnlar, men nu vill de inte vara utan sin lilla grävlåda (en liten duna som jag gjort om och kopplat ihop med våra hamsterlands-burar som de också älskar

ställa akvariumet i samla-lådan? :O Blir inte det bara typ 10 cm större men på utsidan av akvariumet? :S
Hjälper det något alls?

Näe, ställ samlan där akvariet står nu menar han ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jaha :P Idiot-jag fattar ingenting som vanligt :D Tack så mycket för hjälpen :D