Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 2250 ggr
tisseltassel
0

4 stycken gerbilhonor i samma bur??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vet att man absolut inte ska ha 4 st honor ihop trots att det är kullsyskon.

Men så här ligger det till, jag har en kompis som ganska nyligen skaffat sig 4 st gerbilhonor som är inköpta på ett zoo. Hon hade inte läst på om gerbiler innan, men hon har haft ett antal tamråttor och hamstrar förrut och med den hjälpen hon fick på zoo:t när hon fråga om hur de skulle leva samt skötsel så var svaret SÅ skrämmande!

För det första så sa de inget om att de inte skulle vara 4st honor ihop, utan de försökte även sälja alla 6 kullsyskon till henne. Och inte nog med det här kommer det värsta! Att de kunde bo i vanlig gallerbur eller fågelbur samt att de inte behövde mycket spån alls, bara så det täckte botten. Och att en bur på 35cm/40cm (B,L) Skulle räcka utmärkt till 4 st (även till 6st)  Nog för att buren var ganska hög, men ändå!

Så nu står hon inför ett svårt val, om hon ska sära på dom eller inte, de har precis hunnit blivit 6mån, inget bråk eller så har förekommit (inte än i varje fall)

Anledningen att hon fick reda på all information om gerbiler är att jag själv nyligen skaffat 2 st jättesöta hanar =)

Jag läste på ordentligt innan, och tur var väl det. Har själv alltid haft djur, från häst till möss, senast var det hamster som burdjur.

Har ni några förslag om hur hon ska göra på bästa sätt?

Gerbilerna får vara ute och springa varje dag på golvet och de får mycket uppmärksamhet.

Men de har inte haft det så roligt pga. av fel information från zoo. De har bott i vanlig gallerbur med ganska lite spån (större bur än zoo tyckte) Så när de fick sitt akvarium (vilket hon var snabb med att köpa efter vi insåg hur de skulle leva) så fatta de sig inte på att gräva Rynkar på näsan Stackarna.. Hade ju aldrig fått uppleva det.

Så de har fått lite stört beteende, har gnagit galler o tappat lite päls på nosen (innan hon bytte till glastank) samt gräver så intensivt på ett och samma ställe, på golvet eller i buren, kan hålla på 20min i sträck. Samt att dom har börjat bitas mer och mer, inte bara nafs längre utan riktiga bett.

Vore så glad för lite råd och tips om hur ni skulle gjort!

Hon vill helst inte sära på dem, men gör självklart det om det behövs…

Tack på förhand!

Mvh: Tisseltassel

(På bild: 1 av 4 st svarta gerbilhonor)

ivanhoe81
1

jag skulle skaffa ett ganska stort akvarium

det med max 3 honor det tror inte jag på då de vuxit ihop tillsammans, men de bör ha stort

vi har 3 kull systrar i ett knappt 200 liters akvarium som vi tycker är för litet, de kommer få ett akvarium som skulle räcka till ca 2 kullar ett på 600 liter

men som sagt får de det riktigt stort så tror jag att man slipper bråk mellan dem, det plus att rangen troligtvis redan är färdig mellan dem
annars så är det lika bra att dela upp dem i 2 kullar med 2 honor i vardera
men det är mitt förslag

såg åt henne att försöka skaffa ett typ 600 liters (eller större) akvarium så de får utrymme så kan det gå bra (kanske) lovar inget då jag inte haft gerbiler så länge

[Katteeen]
0

#1: Att de vuxit upp tillsammans spelar ingen roll, en dag smäller det, och då visar de ingen respekt för att de är syskon.
Om de inte skulle bråka för att de är syskon, så vore ju bråk väldigt sällsynt överallt, eftersom man ofta har syskon ihop :)
Det är inte att rekommendera att ha fler än 2 honor ihop, men visst, det kan funka. Bara det att risken för rangproblem och bråk ökar avsevärt ju fler de är. Det är en risk man tar.

Kimmie
1

Det här med att man ska ha gerbilhonor två och två pratar man ständigt om och det är alltid folk som säger annat. Jag kan hålla med om att det innebär en större risk att hålla honor fler än två och två, men jag har själv haft grupper med honor i som har fungerat utmärkt, har förtillfället en grupp med mamma och tre döttrar, de har suttit tillsammans i två år nu och inte bråkat en enda gång.

Vad hon ska göra är att införskaffa sig ett stort akvarium så de inte behöver slåss om plats. Att de inte kan gräva gångar kan man hjälpa dem genom att bygga egna gångar i spånen med hjälp av toalettrullar, detta brukar sätta igång deras instinkter.

Sen får hon som sagt hålla lite extra koll på dem om de ska leva 4, leta efter tecken på bråk osv, hoppas det går bra! :)

Gerbilflicka
1

Fram till 6 manader och lite till brukar det inte vara nagra problem. Jag har som mest haft en flock med 5 tjejer, men det var mamma, storasyster, tva smasyskon och storasysterns dotter. Jag tog ut dem nar de blev 6 manader for att para dem. Skulle nog inte ha en sadan flock mycket langra an sa. Det ar valdigt olika for olika gerbiler ocksa, jag har vissa hanar som inte heller passar i flock.

[Tassy]
1

Det här med att ha honor i större grupp kan man väl kanske säga inte är något man som nybörjare ska ge sig in på helt enkelt. Visst kan det funka, men det är en onödigt stor risk att de ryker ihop. Jag anser att för allas bästa så bör man minimera riskerna så gott det går. Det är väl mellan 6 månader och 1 år som de yngre börjar bli en potensiell fara för rangledaren och focken blir ju då väldigt instabil om man har otur. Händer det då något så den ranghöga inte kan visa in Dominans tillräckligt bra så kommer det att smälla.

Jättebra att ni letar info och tar till er av råd, kanonbra Skrattande

ivanhoe81
1

jo jag skrev att med stort akvarium kan det gå bra eller dela upp dem i 2 flockar

som jag ser av svaren efter mig så kan det gå men ingat att rakomendera

av de gerbiler jag har så tror jag att alla skulle passa ihop då det verkar som att de är mer nyfikna på varandra än irriterade och sura (en av honorna i en flock hade lyckats smita medan jag gjorde rent hos en annan och hoppade in hos dem o de började putsa varandra

den stora flocken var 3 gerbilhonor i en liten duna (som jag hade då jag gjorde rent) så de blev 4 st provisoriskt, ville inte plocka ur henne när de putsade varandra o lade sig i en enda stor hög

men som sagt det beror på gerbil och gerbil

men jag skulle satsa på ett stort akvarium till att börja med, fungerar de inte ihop så kan man ju dela av akvariumet i 2 med en glasskiva o silicon för akvarium

Solaika
1

Fler honor i samma flock går absolut att ha. Men kanske inte något för nybörjare i första hand. Dessutom bör man ha honor som det är åldersskillnad på för att undvika att det blir rangbråk. För det är just rangen som kan bli det som utlöser ett bråk som slutar i att en eller flera dör eller skadas svårt.

Det som #6 pratar om är faktiskt inte så dumt annars.. ett lite större akvarium och dela av det med en glasskiva så det blir två i en lixom. Då blir det inte lika tydligt för henne som ägare att de är delade på heller. Kom bara ihåg att det inte går att sätta dem samman igen sen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

det med akvariumet har vi funderat på när de vi har nu gått ur livet, och vi ska skaffa nya
vi håller på att spara ihop till ett 600 liters akvarium, delar man det så blir det ju 2 akvarium på 300 liter st

tänker på att det är ju oftast så som de gör i djuraffärer när de säljer fiskar, så jag tänkte att det borde fungera liknade här med

tisseltassel
0

Tack så hemskt mycket för alla svar! =)

Hon ska nu skaffa ett större akvarium på ca: 600 l. Och hoppas det funkar! De har nu börjat gräva mer och mer och sover nu på olika ställen i buren, Förut sov alla i hopp (i gallerburen) i ett keramikbo de hade med hamstervadd. Men nu har de delat på sig. Är detta ett bra tecken?

Annars är deras beteende som vanligt. De bits till och från vilket är lite jobbigt, men hon tränar dom på det varje dag.

Jag har haft mina 2 pojkar i en vecka ungefär, de är ute på golvet och springer varje dag i ca: 1-2 timmar. De är jätteglada!

Brukar sitta med dom på golvet och de kommer upp i knät, men svårt att ta dom i handen. Samt att de har börjat bitas Obestämd

Den ena biter hål i kläderna när den sitter i knät och de är även pigga på att hugga tårna och även armar och händer när man bär dom. (min sambo har också blivit biten). Gjorde inte så första dagarna utan börjat nu.. Vet inte om jag gör något fel, jag är lugn och pratar med dem, men de kanske bara är busiga?

Det är inte 2 unga hanar jag har utan en far och son på lite över 1år och den andra 8 mån. Köpt av uppfödare, pappan är köpt på zoo, och var lite problem med han i början (han bits värst).

Jätte glad för svar! Och tack för era tidigare svar Skrattande

Mvh: Tisseltassel…..

ivanhoe81
1

se till att hon tar bort hamstervadden, en del här inne har sagt att det inte är bra, pga att det antagligen kan tråda sig o linda sig runt benen eller så äter de av det o kan få problem när det fastnar någonstans (kommer inte riktigt ihåg)

tyvärr kan jag inte hjälpa till med det att de delat sig, men det verkar vara att de försöker fixa egna småflockar istället för 1 stor

bitning. hmmm har ni kollat tänderna?? låter precis som en av våra gjorde pga att hon började få för långa tänder, det slutade med akut till vetrinären (tyvärr hade hon dåligt hjärta och dog under tandklippningen)
min första tanke kan vara att tänderna börjar bli förlånga så de biter på allt de kan mjukt som hårt då de inte vet hur de ska göra

har ni mycket gnaggrejor åt dem?? typ trähus, pinnar etc

det med kläderna är lite bus plus att de har den instinkten (samla bomaterial tror jag)

Kimmie
0

#9 Usch det låter inte alls bra att det bits, jag som uppfödare brukar acceptera att små ungar "smakar" men när det går över i att de verkligen bits, och speciellt om de är äldre så får man nog börja fundera på om det kanske är någoting fel på dem. Kanske att de har ont någonstans eller så kan det vara psykiskt, tyvärr så har jag erfarenheter av att det är svårt att träna bort att de bits om de är äldre, men andra med mer erfarenheter av detta kan kanske ge tips :)

[Katteeen]
0

Nej, hamstervadd är inte att rekommendera.

tisseltassel
0

Hej igen och tack för era svar!

Ok, då ska hamstervadden bort, helt klart Glad

Har just försökt att kika på deras tänder, men ser inte så mycket. De sprattlar så hemskt Obestämd men det förstår jag…

Har tidigare haft en hamster med för långa tänder, var till vetrinären och de sövde henne och klippte tänderna. Men jag insåg fort att hon inte skulle klara att bli sövd flera gånger så jag och min sambo började klippa hennes tänder själva en gång i veckan! Tro det eller ej efter ett par gånger låg hon stilla när vi klippte, hon tyckte det var såå skönt efteråt. Hon levde 2 år till efter första vetrinär besöket Glad Och var pigg och glad livet ut..

Jag har trähus, stockar, gångbroar (i träd) pinnar, grenar i buren. De får färska pinnar från fruktträd varje dag (bor på landet). Så tycker de ska kunna tugga på dem Obestämd och inte mig!

Vet inte hur mycket uppfödaren jag köpte dem av hade dem ute lösa, men eftersom jag har det varje dag känns det nästan som dom blivit "vildare" än när jag först fick hem dom. Nu när de är ute i (sovrummet, som är stort) så börjar de tugga på gardinerna, på hundens liggplats, och allt annat de kommer åt. Har självklart tagit bort alla sladdar, kablar och dyligt..

När jag tar upp dem från golvet är det som om dom får panik, typ: Släpp mig!! Jag vill ner på golvet igen och busa.

Tar jag dem från buren bits de mindre. Känns bara så tråkigt…….

Tack för all hjälp "uppskattas"

Kram: Tisseltassel…………

ivanhoe81
0

hmm ja då borde de ju kunna gnaga ner tänderna själv om de inte har tandfel som de vi har eller rättare sagt hon som dog, då hon inte kom åt underkäkens tänder riktigt

jag förstår det att de sprattlar mycket, men ge dem en liten belöning varje gång du kollat tänderna så är de hur lugna som helst, jag brukar hålla i mina med tröjan stadigt men inte hårt så de känner sig trygga, o nu går det hur lätt som helst, för de vet att det går snabbare över om de sammarbetar

jag vet inte hur våra är om vi ska fånga in dem för att stoppa tillbaka våra i buren då våra springer tillbaka själv

vi har en bänk som deras bur står på sedan har jag ofrat min hatthylla till min volvo som jag tänkt att byta ut men som de fått att springa upp på och då jag har gjort på det sättet så känner sig våra mycket säkrare o friare då de kan gå hem när de vill, hon som är ute mest är så lydig att det bara räcker med att säga hennes namn så slutar hon göra det hon håller på med o nästan springer och hoppar upp i knät på mig

hoppas ni får ordning på era gerbiler

förresten hur klippte ni tänderna på eran hamster?? vad använde ni för tång?? kan tänkas att gerbilernas tänder borde kunna klippas på samma sätt fast med mindre tång möjligtvis
våra verkar ha tandfel men ibland har de gnagt ner dem men i de flesta fall tycker vi att det är nära bristningsgränsen till akut tandklippning men det brukar vända i sista stund (o då har jag ont i nävarna eftersom att de biter mer när de har långa tänder, våra iallafall)

tisseltassel
0

Hej igen och tack för svaret!

Vi använde en liten kattklotång vi köpte på zoo när vi klippte hamsterns tänder. Jag tog ett stadigt grepp om henne med hela handen och la henne ner på rygg, sen drog jag ner hennes underläpp med min andra hand och min sambo var redo att klippa när jag blottat tänderna, tången är inte så farligt stor och det sitter liksom skydd runt så man inte river eller gör illa dom i munnen. Så min sambo satt först tången över (båda tänderna samtidigt, detta var i underkäken) och måtta hur mycket som vi skulle klippa, (så man inte hetsar och det blir för mycket klippt). Anledningen att vi bestämde att han skulle sköta tången är att han har mer kraft i handen, man får inte vela när man väl ska klippa utan snabbt och hårt, så det går fort. Han använde en pannlampa vilket var väldigt bra Glad. Hoppas att ni får ordning på deras tänder!

Vetrinären mena på att det var omöjligt att själva klippa hennes tänder, då han nästan hade problem att klippa när hon var sövd. Men absolut inget problem att själv klippa, bara man är två stycken så går det bra Flört

Anledningen till att jag inte kan låta dem komma in i buren när de vill är att jag har den står på en disk/bänk i sovrummet vilken är ganska hög. Plus att akvariumet är högt och stort! Rubbar man inte själv. Och jag törs inte göra en trappa åt dem på den höjden ifall de trillar och slår sig Rynkar på näsan

Men jag har en låg kartong som jag har spån i, samt vattenskål, mat och deras sand och lite pinnar toarullar när jag har dem ute så de känner sig lite mer hemma!

Mvh: Tisseltassel…..

ivanhoe81
0

oki, våran bur står på en 62 cm hög bänk, de har hoppat ner från den självmant även att rampen stog precis brevid, och de har inga men av det

men så har de ju total frihet när de är ute och springer i vardagsrummet medan jag kollar på tv o kollar till dem vart de är ibland

tack för tipset, hoppas vi också får ordning på våra små krabaters tänder

Solaika
1

Jag tror inte alls att du behöver klippa några tänder. Ser du bara till att de har saker att gnaga på så sliter de ner tänderna själva. Så länge de äter bra och inte verkar magra av så är det lugnt.

Däremot att de biter. Om pappan kommer från zoo så kan det tyvärr vara så att det ligger i generna. Annars går det att träna bort. Så länge de inte verkar ha ont eller må dåligt på annat vis så är det nog bara hyss de har för sig.

Generellt brukar jag inte längre rekommendera blåsa på gerbilerna men just när de är så där bitiga så kan det vara det som krävs. Träna detta enbart i buren. Börja med att lägga godis i handen och ha handen i buren. Biter de dig då oxå eller äter de av godiset? Biter de dig kan du börja utan godiset först. Ha handen i buren, när de biter så blåser du till på dem och fyar. Inte högt men bestämt och lixom besviket. Fortsätt så tills de slutar bita.. du behöver inte hålla på tills de slutar på en gång utan ibland kan de ta några dagar. När de har slutat bita gäller de att få dem att förstå att handen är något trevligt. Då lägger du godsaker i handen och har handen i buren så de får äta ur din hand. Förr eller senare kommer de att sitta i din hand o äta.

(om detta inte fungerar så finns det en risk att det är dålig avel och att de då sitter i generna)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Just ja.. det där att honorna hade delat upp sig 2 o 2.. låter inte som nåt jättebra tecken.. om det inte är så att de delar sig olika varje gång. Då är det ingen fara än så länge. Men hon bör vara uppmärksam.

Does it become a walk?

/Ida