Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 854 ggr
Nattsvart
2008-06-25 19:15
0

Burfunderingar

Hej!

Jag funderar på att skaffa två gerbiler (eller dvärghamstrar, men det hör ju inte hit ;p) och funderar lite på vad jag ska ha för bur.. Har en dunabur (ca 53x37x28 cm), men tycker att den är för liten. Funderar på om det skulle kunna gå att köpa en till i samma storlek (har en på gång) och sätta ett rör emellan. Men det kanske inte är någon bra idé att göra hål i plasten, kanske är stor risk att de börjar gnaga där?

Hade annars tänkt köpa en samla-låda, men är lite osäker där med. Ni som har det, hur fungerar det? Jag har katter så vore ingen höjdare om gerbilerna lyckades rymma. Nu är det inte tänkt att katterna ska få komma in i rummet där buren ska stå, men för säkerhets skull så ska ju buren vara så rymningssäker som möjligt :)

Det bästa vore väl ett akvarium egentligen, men nackdelen är ju att det är tyngre. Bor ganska litet och kan ha behov av att flytta det ibland.

Kom gärna med tips och råd!

frisse
2008-06-25 22:05
0

men en duna är ju lagom stor för 2 gerbiler/hamstrar för jag har mina gerbiler i en duna på natten och vissa har dom i en duna hela dagen……..de e vad jag säger iallafall

Solaika
2008-06-25 22:58
0

#1 Det finns många olika storlekar på dunor.

#0 Minimimåttet är 54 liter för 2 gerbiler. Kanske underlättar när du funderar. Dock tycker jag att det är på tok för litet med 54 liter. Vi tycker att våra 100liters är i minsta laget.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-06-25 23:04
0

minsta tillåtna mått är 50 x 30 x30, den där buren är inte tillåten.

isafisa
2008-06-25 23:58
0

Jag har en samlar låda hemma, största modell. funkar jätte bra då den är ganska hög, så ingen har rymt ur den (dom vågar inte hoppa så högt ^^) Sen kan man ju lägga något tungt på locket för att vara säker.

Samlar lådan fungerar bäst av burarna här hemma (har både duna och akvarie också)

tjiggit
2008-06-26 19:28
0

Jag tycker din duna låter för liten, men jag gillar ju stora burar till djuren med. Jag tror chansen är ganska stor att de gnager sig ut om du gör en tumnnel mellan två burar så jag hade nog trots allt rekomenderat ett akvarium eller varför inte en maxiduna? Fördelen med akvarium är att de kan ha mycket spån och därmed mycker grävmöjligheter.

isafisa
2008-06-27 02:35
0

ett tips från mig  som funkar när man har maxi-duna är att inte ta av underdelen för ofta, och tejpa igen vattenflask-hålet. Då kan man ha spån upp till toppen om man känner för det.  Bra att göra om man redan har en duna och vill ha mer spån.     När du städar sen så gräver man upp lite i taget med en spade eller något annat :)

Nattsvart
2008-06-30 16:16
0

Tack för svaren! Tycker som sagt att buren jag har nu är för liten (och det var ju tydligen inte ens tillåtna mått =0) så ska självklart inte använda bara den. Vill ju att de ska ha sp stort som möjligt :) Lutar åt att jag försöker sälja den och skaffar antingen ett akvarium (helst ;p), en större dunabur eller köper en samlalåda (största modellen).

Embla_
2008-06-30 17:07
0

ett akvarium på ett bord (elr liknande möbel) med hjul? =)

Nattsvart
2008-07-05 15:57
0

#8 Det har jag funderat på, det skulle ju vara en smidig lösning! Så slipper man lyfta det om det behöver flyttas.. :)

Vippelicious
2009-03-22 23:54
0

Medarbetare på fantasy.ifokus