Inte alls bra, min lilla tre månaders gerbil....
För att göra en lång historia kort hade jag en gerbil hona på golvet för springa av sig(sedan gick jag iväg en kort stund, oja rummet är ofarligt för gerbiler). Samtidigt hade jag en yngre flicka på 13 år hos mig. Hon visste inte om det och tänkte att min ena hane behövde rasta av sig. Jag upptäckte sedan det hela men jag såg dem inte göra någonting och tänkte att det var ingen skada skedd, jag var inte borta så länge. Sedan funderade jag inte så mycket över det.
Men nu har hon ökat i vikt och ska bara bli 4 månader i mars. den 23 feb vägde hon 54 gram, nu har hon visserligen växt också men hon väger 74 gram i dag. Och känns lite rund att jag idag insåg att hon faktisk kan ha blivit parad trots allt. Det känns inte alls bra, inte ett dugg. Det känns fruktansvärt att hon ska kanske bli mamma vid den åldern & sedan undrar man hur det ska gå. Om hon är dräktig ska hon få en kull om 11 dagar tror jag & då är den 30mars. Men tur i oturen har jag en 7 månaders hona som ska få sin kull i närheten med Iwas.
Men har någon annan varit med något likande och hur gick det?
har sett några av den åldern i en av minas stam och jag tror det gått bra. Är ju lite risky med att de kanske inte vet hur de ska göra, men jag tror det kommer gå bra :)
Håller tummarna för att lilltösen klarar det!
Ja, har varit med om liknande… Det gick bra men jaklar vad sur jag blev pa mig sjalv! Straffa inte dig sjalv for mycket, jag vet att man blir galen och skamms osv men olyckor hander. Hade det varit 2 honor hade de kanske dodat varandra istallet! En tjuvparning ar aldrig kul, sarskilt inte vid ung alder. Kanske forlorar hon kullen och hon kan aven stanna i vaxten.
hoppas det går bra för henne, som emmajo #2 skrev var inte förbannad på dig själv, gjort är gjort man kan bara se framåt
jag håller tummarna för dig
kollade upp dig lite via din profil och såg att det är dig som jag skickat mail till ang den lilla ungen, skickade lite uppdatering till dig idag

ja jag känner mig usel, det var ju inte med meningen men man känner sig plötsligt inte bättre än en grossist. Om jag inte hade lämnat rummet med gerbilen ute, ja det känns så onödigt. Om hon inte klarar av att uppfostra kullen så har jag förhoppningvis en surrogatmamma som kan ställa upp. Dock är hon också förstagångs mamma, men betydligt äldre. Det är ju inte så roligt om hon stannar i växten, men det går ju att leva med så länge hon inte går bort p.g.r av det här. Det var inte tänkt att hon skulle mamma förren kanske i juni som tidigast, och nu får den i slutet av mars/början av april.
Sedan vad ska de som köper eventuella barnbarn tänka när de ser att mamman bara var 4 mån när hon fick kullen? finns det något sätt att föra in i stamtavlan att det var en tjuvparning.
#3 ja det är jag:) , har svarat.
#4 jag har på flera ställen unga mammor bakåt i mina stammar tyvärr, men jag antar ju att det inte är meningen :) Hamstern min är det lite inavel i, men jag tror alla vet att det inte alls är meningen att bli så :)
Och inte är du sämre än en grossist! Du bryr dig om dina djur, och sålänge du gör det är du inte alls dålig. Tycker snarare du verkar väldigt bra :)
Tycker oxå du verkar väldigt bra, hade du inte bott så långt bort hade jag gärna köpt gerbiler av dig, men det kanske var lite ot.
Du verkar sköta om dina djur med hjärta och kunskap - det är det som räknas! 
Tack för all hjälp med Golden (min och ivanhoe81´s unge)

Jag vet att jag egentligen inte är sämre än en grossist, men jag känner mig inte bättre nu med tanke på att hona ska få ungar vid 4mån, något som grossister nog brukar ha. Men jag vet att mina gerbiler har det mycket bättre än ett sånt ställe. Jag får hoppas att allt går väll med henne. Hon är en fjärdegenerations gerbil hos mig så jag har haft många förfäder i stammen så jag vet som tur ´ganska mycket om henne. Sedan är hon ju väldigt trevlig och go, en av de lugnaste honorna.
Idag vägde tjejen 76 gram, jag vet inte hur mycket jag ska säga att hon har ökat i vikt. Hon vägde ju 54gram den 23 feb, men hon har ju växt också så det är svårt att säga att enbart med kullen har hon ökat 22gram. Sedan är det inte så att när tonårngar blir gravida att de brukar öka mer i vikt än äldre, det kanske även är så för gerbiler?
Åh min lilla Iwa, hon förtjänar inte det här. Hon är ju nutmeg och har inte ens fått all tiping. Nu är det nio dagar kvar.

Det är sånt som händer Sofia, straffa dig inte för det.
Jag har sett gerbiler få kullar så fort de blivit könsmogna i djuraffärer, och även om det är hemskt så har de klarat det bra. Jag har ganska många honor i mina stamtavlor som har fått ungar när de var 3-4 månader ser jag nu, och detta är hos olika uppfödare, så tro mig, det är inte bara hos dig det hänt, nu kan jag inte svara på om det har varit medvetet eller omedvetet hos uppfödarna i mina stamtavlor, man kan ju bara hoppas på att det var omedvetet.
Iwa är en stark tjej, hon tar sig igenom det om hon nu är dräktig!
Jag håller alla tummar och tassar här hemma att det ska gå bra :)
Du kan ju alltid trösta dig med att det är en engångshändelse :) Ofta växer de ju snabbt in i rollen som mamma, tänker mycket på en hona här som blev extramamma när hon var 4 veckor. Till och med då så låg hon mer med ungarna än mamman och putsade dem :)
Så jag hoppas det blir bra!

joo det är tur att Iwa är den hon är. Hon är ju så lung av sig. En annan hona i samma ålder hade nog klarat det här sämre

#5 När de gäller hamstrar så är det u väldigt många som kör på inavel, djuren mår inte alls dåligt utav det. Sen har alla olika åsikter kring det. Dessutom så kommer ju de flesta mutationer ifrån starkt inavelade linjer. Och i labben så har man ju enbart groteskt inavlade linjer och de djuren märks det ingenting på beroende på vilken linje det är, de är hur frisk och fina djur som helst.
Sen till er andra som ser att ni har unga mammor i stammarna. Många uppfödare gör ju som så att de sätter ihop paret redan som bebisar och honan får första kullen när hon är dryga 4mån…. så visst är de medvetet med alla ungar mammor i stammarna.
Själv tycker jag det är galenskap med så unga mammor, även fast de klarar av det hela galant så tycker jag att honan iaf ska få växa klart själv innan hon får ungar.

joo det tycker jag med. jag tycker de ska vara 6 mån
och sedan kommer en olycka inte ensam. Mina möss som jag fick av mina kompisar i artonårs present har varit på rymmen förra veckan. Fångat in dem och bytt burar och haft mig. Sedan slutade telefonen fungera, hittar söndergnaggade sladdar. får igång telefon. Senare blir det kortslutning i laddaren till nätverket, köpa nytt 400kr. pappa är rent vannsing och hotar att slänga ut dem

#11 jo man misstänker ju att det är så, men man vill inte veta att det finns folk som gör så, tycker själv att honan ska vara minst 6 månader