Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1066 ggr
Brullebro
0

Behöver lite hjälp =X

Jag skaffade mina två söta gerbiler för inte så länge sen .. Men saken är den att jag har tappat intresset.. Mina gerbiler var inte lika roliga att ha som jag trodde.. Jag har tänkt på att sälja dem. Jag vill skaffa råtta som jag först ville ha.. Men det vart ju ändring på de när man såg hur söt gerbilerna var. Och alla övertygelser om hur kul det skulle bli med dem.. Men det känns meningslöst att ha dom om jag inte "trivs" med det.. Men jag har ju börjat älska dem. det är det största problemet.. =( Ska jag sälja dom eller ?

Gerbilflicka
0

Att skaffa djur ar ett ansvar man inte bara kan valja bort for att intresset sviktar. Alla som har djur vet att det inte bara ar roligt. Jag tror att om du skaffar rattor ar risken stor att det blir samma sak med dem; du tror for mycket om dem och blir sedan besviken. Man maste planera inkop och forsta att djur inte bara ar varor man kan kopa och salja hur som helst.

Du sager att du alskar dem. Da tycker jag du ska behalla dem. Sa lange de far sin skotsel, en bra bur, mat och vatten sa kommer de att vara glada. Det ar otroligt svart att omplacera aldre gerbiler och bra kopare vaxer inte pa trad. Seriosa och kunniga gerbilkopare som vet att det verkligen ar gerbiler de vill ha vander sig *oftast* till en uppfodare. Risken ar att dina hamnar i ett nytt hem dar intresset snart sviktar eller kanske blir ormmat.

Jag tycker du ska forsoka gora gerbilagandet roligt. Det mesta blir vad man gor det till. Allt daligt kan man oftast gora till nagot bra. T.ex. kan "hon ar sa hoppig och jobbig" bli "hon ar sa pigg och glad". Flört

[Tassy]
0

Känner du att du inte tar god hand om dem så omplacera, annars håller jag med Emma, behåll dem om de har det bra hos dig.

Men tänk igenom en gång extra innan du skaffar fler djur. Det är levande varelser, och de har ingen chans att välja vem de ska spendera sina liv hos, alltså är det ditt ansvar som ägare att se till att djuren får den kärlek och omsorg de behöver. Vad säger att du inte kommer tröttna på råttorna också? Varför köpte du gerbiler om det var råttor du egentligen ville ha? Om du älskar dem, varför sälja? Jag tycker du talar emot dig själv rätt mycket.

ivanhoe81
0

som de andra skriver så är de inte några slit och släng utan levande varelser med en själ

om du är på väg att älska dem så behåll dem, då jag tycker bättre om dem än råttor (pga svansen, råttor har en tendens att se lite äkliga ut med den pälslösa svansen, ta inte illa upp nu)

var det du som fick gerbilerna av en fast som trodde att det var råttor?? eller minns jag helt fel

synd att du bor en aningen för långt bort annars så hade jag tagit hand om dem

Brullebro
0

#1 Jo , Jag förstår att det inte går att göra så .. Men.. Det är så svårt .. För jag vill inte sälja dem . Men åndå så vill jag det.. Vill ju att dm ska hamna där dom trivs.. Tror inte dem trivs här .. Jag måste vara sämsta djur ägaren någonsin ='( Jag har en gallerbur till dem.. Det är ju inte bra. Ska byta till en SAMLA-bur. Men jag känner mej som en dålig djur ägare..

Brullebro
0

#2 Jag vet ju det.. Om jag fick hade jag skaffat både och men jag får inte.. Pgr av att min mamma är allergisk.. Jag ville ju ha en råtta. Men då läst jag om gerbiler.. Och det stod en massa om dem som skulle va så roligt och så.. Men insåg ju inte att alla blir så.. Så jag skaffade dem ist.. Jag vet att jag talar emot mej själv.. Det är för att jag vet och vet inte vad jag vill.. Jag vill ha kvar dem och ändå inte.

Brullebro
0

#3 Mm.. Nej ? Jag fick mina gerbiler, som, en gerbil ? x)

Brullebro
0

Ååh.. Vad tänker jag med ? Inte hjärnan iallafall.. Klart jag inte ska sälja dem ='( Det är ju mina vänner .. Jag är så korkad.. tkr nästan synd om dem att dom bor hos mej.. Skulle jag verkligen BYTA ut dem ? Förlåt för denna onödiga tråd..

ivanhoe81
0

oki då minns jag fel ursäkta

är din mamma allergisk mot gerbil med?? konstigt för det är ett djur som rekomenderas för allergiker som vill ha djur

det är lätt stt tänks fel, du är förlåten

[Tassy]
0

Råtta är ju betydligt mer allergiframkallande än gerbiler, värt att ha i åtanke.

Brullebro
0

#8 Nej, dem klarar hon =)

Kimmie
0

Får jag fråga vad det var som var så lockande och roligt med att äga en gerbil? Detta måste du ju ha hört från någon som har haft/&har gerbiler sedan innan, som Emma sa så blir det vad man gör det till, gör det så roligt som du trodde det skulle vara! :)

Jag är själv gerbiluppfödare, och det kommer de dagar då jag är stressad med skolan och bara känner att gerbilerna tar min tid och det enda jag gör är samma sysslor allid, dessa dagar finns, men sen finns alla de andra dagarna då det är helt underbart och roligt att äga dessa små liven :)

Solaika
0

#7 Skaffa dem en SAMLA att bo i och ha gott om spån och annan aktivering i den så kommer de att må utmärkt hos dig bara de får mat och vatten. Ägna dem en liten stund varje dag så kommer de att bli jättemysiga husdjur.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Brullebro
0

#11 Ja =) Ibland känns det jobbigt att sköta dem .. Ibland kan man bara sitta och titta på hur vacker dom rä =)

Brullebro
0

#12 Jag ska skaffa dt snart =) Jag har en "backup" Nu så länge.. Sen ska jag skaffa den =) Men jag känner mej usel på att sköta dem =( Även om jag gör mitt bästa .. Och jag kan ju ganska mkt om gerbiler.. (läste ganska mkt om dem innan jag köpte dem )

Solaika
0

Har de bara mat o vatten, en bra bur och toapapper att boa med så mår de utmärkt. Eftersom de har varandra så mår de toppen även om du inte hinner/orkar med dem en dag.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

de jag har har jag jätteroligt med, speciellt en som gärna får springa ute i rummet
allt hon hittar som ligger löst kommer hon till mig först för att kolla att det är ok att gnaga på (lite skillnad mot vad man läst)
en gång komm hon med en dammråtta som var större än henne själv såg lustigt ut då jag glömt att hon var ute o sprang först (typ 5 minuter) o såg en dammhög komma springandes då började jag fundera lite

en annan klättrar gärna upp på axeln och ger mig massage i hårbotten då han springer omkring där

sedan har jag 3 damer i ett akvarium som älskar att komma ut på en liten glasavsats som man lägger täckglasen på, nosar omkring 2 st klättrar gärna upp o nosar mig i nacken innan de klättrar ner igen

att läsa ger inte så mycket som att verkligen göra saker, det vet jag har fått lärt om mig allt som jag lärde mig om att läsa mig till allt
kände mig ganska dålig djurägare då (lite fortfarande nu med men inte lika mycket)

du gör nog ett väldigt bra jobb, lek med dem så mycket du kan, låt händerna vara nere i buren tills de kommer fram och nosar och börjar klättra
(det gjorde mina innan jag fick ner dem i sin bur, men det är jag det, tjejen min höll de sig undan i början

Brullebro
0

#15 Ok =) Tack =)

#16 Nej jag har märkt det, att dem är helt olika på så många sätt.. Tack så jätte mkt =) <3

ivanhoe81
0

så lite så, vi tror på dig alla känner sig dåliga i början det behöver du inte känna någon skuld för

Brullebro
0

^_-' x)

Strumpa
0

Bullebro, tänk också på att råttor (som också ska va 2) kräver mycket högre bur, vilket tar mer plats, de luktar mer, och de kräver mer aktivering för att inte bli uttråkade :) jag älskar att mina gerbiler i stort sett är luktfria, så himla goa och blir glad för minsta toarulle :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Brullebro
0

#20 JO =/ Det skulle ju göra att mamma blev mer allergisk oxå =/

ivanhoe81
0

visst ja glömde skriva en sak

det som gör att jag tycker att du är en bra djurägare det är att du vågar erkänna att du har fel och vill lära dig lite mer
det gör bara sådana som har hjärtat på rätt plats

Brullebro
0

#22 Hihi ^_^ Tack x)

[Tassy]
0

#22 väl talat!

ivanhoe81
0

#24 tack så mycket

isafisa
0

vad skönt att de ska få stanna :)  Känner mig vissa dagar också som en jätte hemsk djurägare, men man får helt enkelt göra sitt bästa :) Jag tycker man är en bra djurägare sålänge man ger djuren det de behöver för att må bra och inte plågar dem eller så :)  Så nog är du säkert en bra djurägare!

Lovar att du kommer få fina stunder med dina gerbiler! Ge dem lite tid bara så ska du se att de är hur trevliga som helst :)

Lycka till med dem!

Brullebro
0

#26 Ja, det känns skönt och tryggt att dom bara är hos mej =)

Jag hoppas dem kommer snart ;P

Det ska jag ! =)

Asa-S
0

Bra att du skrev om det!  När dina gerbiler flyttar till samlalåda och kan gräva kommer du säkert se mycket roliga o nya sidor av dina gerbiler! Ibland har man inte tid så är det för alla.. kärleken finns och då brukar det bli bra.