saltsten
jag har läst på er sida att saltsten inte är bra för gerbiler men jag har inte lyckats hitta orsaken
är det samma med mineralsten??
saltsten kan ge kristallutfällningar i njurarna eller något sånt, jag minns inte exakt hur det var på rak arm, men de kan ta allvarlig skada av saltet.
Mineralsten går bra, kolla så att den är utan salt bara. Salt kan ibland skrivas som NaCl i innehållsförteckningar. Är du osäker så smaka på stenen. Smakar den salt så ge inte. En saltfri mineralsten smakar typ gips 
Men jag har en mineral sten som smakar salt.. Ska jag ta bort den?

#2 jag skulle tagit bort den :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#2 ja då är det nog förmodligen salt i den.
oki tack så mycket för svaret tassy, nu förstår jag mer varför det inte är bra

Marsvin kan iaf. få urinsten av saltsten.
Antar att det är liknande för gerbilerna.

Jag har för mig att saltet åker in i levern och renas, men eftersom att gerbiler har så lite vatten i kroppen så bildas kristaller istället, som fastnar och förstör njurarna.
Ungefär som #1 då, men jag är inte säker :)
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
ok, jo det med kristaller borde nog stämma om man tänker efter, jag vet att det brukar vara bra till en del djur men då dricker de mycket vatten med

#7 är väldigt bra beskrivet. Fast levern är nog inte så inblandad, inte mer än för något annat. Mycket renas i njurarna och gerbilernas njurar klarar helt enkelt inte av att ta hand om salt. Det är samma sak med en människa med nedsatt njurfunktion - så lite salt som möjligt i maten. Gerbilen har lite vätska i sig, precis som emwa säger, alltså har de inte några jättevälutvecklade njurar.
På djuraffärer finns ofta kalk/mineralstenar med "godis" i. Jag ger såna till mina och de älskar dem. Äter lagom av dem :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Vad duktiga ni är allesammans 
Massa bra info!