Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 1495 ggr
nuclearbomb
0

Min gerbil dog. Ensam kvar. HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
min älsklingsgerbil, Sid, dog idag efter att ha lidit i ett par dar… Han hade något otäckt.. en stor böld på magen. Vet någon vad detta kan ha varit? En tumör? Han dog efter ungefär 4 dar. Han var slö och trillade fram när han skulle gå. Men åt som vanligt ungefär.

Min andre hane, Valentin, (två hanar hade jag innan, ett år gamla) är nu ensam kvar. Jag tycker så hemskt synd om honom och hans er så ledsen ut.
Jag har hört att man inte kan para ihop dem när de är gamla för att de kan bita ihjäl varandra? Finns det en chans att jag skulle kunna göra det ändå på något sätt?

Och, den dära sjukdomen min gerbil hade, kan det ha smittat över sig på den andra? Han ser normal ut, och är pigg.

Snälla hjälp mig!

emwa
0

Låter som en tumör.

Gerbiler är flockdjur och ska alltid hållas två och två. Så du ska nog leta efter en liten unge åt honom, en hane då, och försöka sätta ihop dom. Jag har ingen erfarenhet av sånt men jag tror att det brukar gå bra bara man tar sin lilla tid.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Solaika
0

Det går utmärkt att sätta ihop hanar med bebiskillar. Leta upp en eller två bebishanar och introducera till honom. Vill du ha hjälp med ihopsättningen kan den uppfödare du köper ifrån säkert hjälpa dig.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

nuclearbomb
0

tack så mycket för svar!

Jag köper från djuraffär så jag vet inte, går det lika bra? Jag vet inte ifall de har ungar där?

Är det hundraprocentigt säkert att han inte skulle attackera ungen då?
Jag har ingen erfarenhet av ungar, så mina var ett par veckor gamla när jag köpte dem. hur gamlr är sk "ungar"?

ivanhoe81
0

dela av buren i 2 delar med något galler/nät så att de kan nosa på varandra och låt dem byta sida lite då o då så att de hamnar i varandras doft, sedan kan man försöka sätta ihop dem men man måste vara beredd att sticka in nävarna om det blir fajt så tjocka handskar är en fördel

får du en som precis är avvand så tror jag att det ska gå bra 6-8 veckor då de är lagomt gamla för att säljas

Solaika
0

Har du ingen uppfödare i närheten då? Det finns ju många som har ungar nu. Jag får själv ungar här vilken dag som helst. Är ungen under 7-8 veckor så är det lugnt. Kan gå med äldre oxå men det kan vara lite kinkigare. 6 veckor är idealet. Låt dem hälsa i en delad bur.. de kan bo så över natten för att vara på den säkra sidan. Hittills har jag inte haft några problem att sätta ihop hanar kan jag säga.. de är snälla o nyfikna på nya kompisar i 99,9% av fallen.

Does it become a walk?

/Ida

nuclearbomb
0

Jag vill tacka alla som hjälpte till!
Jag köpte en ny gerbil idag, så söt!
5 veckor gammal hane.
Rengjorde deras bur noggrannt och tog bort alla lukter som kunde finnas efter dem andra två råttorna. Sedan släppte jag i den äldste (Valentin) och en kort stund därefter den yngste enligt vad de sa åt mig i affären.
Han borjade genast springa efter och lukta på den lille, så jag blev orolig. Men jag hade hela tiden läget under kontroll. Inget hände o nu verkar inte Valentin bry sig om den mindre längre. Han verkar dock lite spralligare och gladare :)

Den lille är fortfarande lite rädd märker jag och han sitter i det lilla huset och piper så fort den äldre vill komma och hälsa, men Valentin verkar respektera det och går sin väg så fort han gör det!

Ska låta dem mötas några timmar per dag nu när jag är hemma, men sålänge får de sova och tillbringa tiden i varsin bur.

Tack igen!

isafisa
0

okej låter riktigt bra det där!  Lite pipigt är det i början, men det går över!  Är ju lite småläskigt för den lilla, är en stor omställning att bo utan mamma och med en ny vuxen man!

Men nog tror jag du kan (om du vill) låta dem bo ihop, för det låter helt normalt :)

ivanhoe81
0

då de verkar acceptera varandra så tror jag att de ska bo ihop man bör inte skära på dem mer än nödvändigt då det kan medföra att det kan bli problem att få dem att bo ihop för jämnan

det är visserligen något som jag läst till mig så jag vet inte om mitt svar är 100% rätt

vi har precis fått ihop vår lilla 5-6 veckors hane med 2 st som vi köpte då vi märkte att han var en hane o ingen hona som de sa till oss
vi började med den som verkade vara ranghögst, det var precis som du beskrev o slutade med att de började putsa varandra efter ca 30 minuter, bara prova nästa, den var mer skygg än den ranghöge så där var det ungen som respekterade honom o backade undan, när vi såg att det verkade gå bra släppte vi ihop dem alla 3, och nu ligger de alla 3 ihopträngda under en pappershög

visst att ungen och den ranghöga har haft lite fajt (tror att ungen försökte ta över rangen av honom, lite borttuggad päls på bägge, men inget mer och de ligger o sover ihop och leker o tvättar varandra, nu klarar jag lugna ner mig på att något ska hända då de har bott ihop sedan i fredags

Solaika
0

Bråkar de inte så låt dem sitta kvar ihop. Så snart de sover ihop kan du ge dem lite mer spån. Det låter inte alls som att det kommer att bli något bråk där inte.

Does it become a walk?

/Ida

nuclearbomb
0

Ja okej!

Jag har lagt märke till en sak bara. Så fort de är tsms börjar Valentin jaga den lille. Han försöker även att lägga sig på honom och ser ut som om han ligger och naffsar honom i ansiktet då han får chansen och ibland piper den lille tillochmed till… Och så fort jag släpper i den mindre i buren börjar Valentin stampa?

Vad betyder detta?

Solaika
0

Nafsar gör han nog inte.. det låter som puts o visar att han är äldre och högst i rang. Piper gör den lille för att visa att han är låg i rang och kanske lite för att protestera mot putset oxå. Låt dem vara ihop i en mindre ren bur med lite spån och låt dem vara kvar där. De måste få lära känna varandra och göra upp om rangen. Så länge de inte bits så är det ingen fara o att din stora skulle ge sig på den lilla o bitas är högst osannolikt faktiskt.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

Stampning har jag hört att det betyder "fara, göm er, för nu kommer stora elaka husse/matte"

men jag kan inte säga alls vad det betyder då en av våra stampar då hon är glad, ledsen, sur, leksugen, vill vara i fred, titta här är jag etc men ursprungligen är det en varningssignal för att gömma sig pga ex ett rovdjur

prova att lämna dem ifred lite täck något gammalt lakarn över så att de inte ser dig slutar det inte då då har inte jag några tips

det med nafsingen/putsningen det är ingen fara det är bara lite av deras sociala sätt

#11 Solaika läste lite snabbt ingnom ditt svar men vill inte vara elak nu men jag läste "låt dem vara ihop i en mindre ren bur" istället för "mindre, ren bur" började tänka om man skulle skita i att göra rent den
ville bara påpeka hur man kan läsa om man öglar igenom lite snabbt inget elakt

Solaika
0

haha.. titta, tryckfelsnisse har varit framme. 4,5 timmes sömn är för lite :P

Att han stampar är hans sätt att visa att han är stor och att han bestämmer. Låter inte som att något skrämmer honom. Men så länge han bara stampar så bry dig inte så mycket i det. Piskar han hårt med svansen däremot ska du lyfta ur den lilla. Men att han skulle göra det är lika otroligt som att tomten skulle komma på midsommar typ ;)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Och just ja.. täcka över skulle jag faktiskt inte göra.. för OM det skulle hända något så behöver du se det så att du kan ingripa så fort som möjligt. Så låt det bara vara som det är o låt dem få tid på sig. De kommer att lösa det där själva bara de får vara tillsammans.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki, jo sömn är rätt så bra,annars är det lätt att göra fel jag vet sätte mig i baksätet och undrade varför jag inte fick i bilnyckeln i nyckellåset en gång, så jag kunde åka o skruva på min folkrace-bil (ni har väl hört uttrycket baksätes-förare hehe)
skrev bara hur jag tyckte dä jag öglade igenom lite lätt. bakåtlutad i kontorsstolen långt ifrån skärmen

jag har brukat täcka över åtminstånde halva buren men det är jag det med

men då har de varit ihop ett par dagar o stort sett sovit ihop med (middagssovning)

men så har jag haft snälla gerbiler så de har inte krånglat någonting mer än att bitit av varandra pälsen på några fläckar bak, då den minsta ville ta rangen från den ranghöga

lyssna mer på solaika än mig med övertäckningen då hon vet lite mer än mig inom det området

Solaika
0

Ja, har de börjat sova ihop så kan man absolut täcka över om man nu vill det. Jag har valt att inte göra det eftersom jag hellre, faktiskt, ser att de blir lite rädda några gånger när man går förbi men snabbt vänjer sig vid att man är i närheten och inte blir rädd för en.

Men just i första fasen när man nyligen satt ihop dem så tycker jag nog att man ska undvika att täcka, just för att kunna hålla koll och snabbt ingripa OM det, mot förmodan, skulle hända något.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

jag har bara täckt över då de börjar stampa och slutar då jag går ur rummet

aldrig då man precis har satt ihop dem, där var ett skrivfel till av mig hehe inte bra att ha sovit 2 timmar varje natt plus 1 timme på dagen i 2 veckors tid

visst ja när vi ändå är inne på övertäckning så har jag läst på något ställe att man bör ha sidorna på ett akvarium lite täckta (bara en liten del av det) för att de ska få en liten privat hörna där vi inte kan se in är sådant bra??

kommer täcka lite av sidorna då jag ska sätta akvariumena mer eller mindre ihop (tror inte att det kan vara bra om de ser in till varandra i akvariumena)
ska sätta dem ihop pga utrymmes brist, har ju 2 hamsterlandburar + en duna (för grävmöjlighet) till 2 gerbiler, sedan ett 198 liters akvarium (110 cm långt) och snart ett 600 liters akvarium (2 meter långt) där de 3 töserna som bor i 198 liters akvariumet ska få flytta in
lite trångt i en 3a där det bor 2 st storsamlare (jag o tjejen)

[Tassy]
0

Vill bara inflika att småstampande även verkar betyda att gerbilen pockar på uppmärksamhet, typ "titta nu". Så en glad stampande gerbil är inte så konstigt egentligen. Den kan ju ha fått syn på något och vill uppmärksamma övriga. Kanske det är något spännande/skrämmande/vad det nu kan vara? Flört

Solaika
0

Eftersom en kant på akvariet, iaf här hemma, alltid står mot väggen så ser jag ingen anledning till att täcka någon del i övrigt. Väljer de att inte göra boet där vi inte kan se dem får de skylla sig själva :P Sen har alla mina små trähus och/eller ihåliga cementkulor så de gör oftast sina bon i dessa.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki, tack för svaret, trähus det har våra med cementkulor vart kan man köpa sådant, tänkte att de även kan vara bra att slipa ner klorna på om jag inte minns helt fel, eller ska man göra sådana själv??

vet vad den som stampar av våra vill, "lämna mig i fred, trött på att se dig" där kan en del vara övertäckt så de kan få vara ifred

ursäkta att jag lånade tråden till detta

Solaika
0

Jag hittade mina kulor på Plantagen. Dekorationskulor kallar dom det för. Kanonbra som hus åt sötnosarna :)

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki tack, bra tips (få se nu ska ev till karlstad till helgen så jag får svänga in på plantagen o handla lite)
tack så mycket