sätta ihop hanar
nu till helgen så har mina gerbilungar blivit ca 6 veckor, så jag har tänkt ta och sätta in 2 av hanarna med sin pappa som tyvärr fått gå ensam ett tag nu. hur ska jag göra när jag sätter ihop dom? :P

Troligtvis kan du bara stoppa in dem hos honom. Men låt dem sitta i en delad bur med galler mellan några timmar för säkerhets skull. Så får de hälsa o bekanta sig lite med varandra först :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Njah, att bara stoppa in dem är nog inte så smart, låt dem hälsa på en neutral plats först. Det kan faktiskt hända att hanar ryker ihop också, jag har själv varit med om det.

Jag menade självklart inte att hon ska stoppa in dem i pappans bur utan att hon troligen inte behöver hålla på med delad bur o grejer mer än någon kort stund möjligen. Däremot ska ju pappans bur städas innan hela gänget sätts in där.
Does it become a walk?
/Ida
Jag stoppar bara in dem och ser glad ut. 
Nar det ar sa sma och hanar dessutom brukar jag bara stada min storsta transportbur och stoppa in dem dar. 6 veckors gerbilungar ar inget problem, hade de varit aldre hade det varit annorlunda. Det viktiga ar bara att man inte slanger in en liten bebis i hanens vanliga, ostadade bur. Jag kan inte tanka mig att det skulle bli slagsmal, men bebisen kan bli jatteradd.
Sa…
1.) Stada ordentligt och fyll inte pa med mycket span riktigt annu
2.) Stoppa ner alla gerbilerna
3.) Lat de bekanta sig med varandra och hall koll pa dem
4.) Nar de sover tillsammans (och inte i varsitt horn) kan du fylla pa med ordentligt med span och sedan ar det klart!
Delad bur anvander jag endast om det ar en svar ihopsattning med t.ex. tva aldre hanar eller en hona jag vet ar lite knepig.

okej, tack så myket för hjälpen :)
Jag talar bara av egen erfarenhet, jag har själv varit med om en hane som rykt ihop med en 6 veckors bebis, som för övrigt fick akutavlivas. Kanske inte precis vad man rekommenderar nån som inte är van?
Min personliga åsikt bara. Visst, 99% av gångerna går det smärtfritt, men varför chansa? En sak om man har mycket vana och ser om det skulle gå snett, men ja, ni fattar nog vad jag menar.
Det visste jag inte om!
Har du berattat det for mig forut? Blir lite chockad om man sager sa.
Men du har ratt i en sak; vana spelar stor roll. Vissa av mina gerbiler (sarskilt honorna som ska fa pojkvanner) kan vara riktigt tuffa, men jag vet vart gransen gar.
#7 Nej jag har inte berättat om det, det stämmer. Men jag har berättat om att jag har haft problem att få ihop just den gerbilen med bebisar, men inte hur allvarligt det varit.
Det var vanan jag ville åt
Det kan bli så fel om man inte tänker sig för.
Man blir lite hemmablind ibland, jag också som ni märker ibland 
Varfor jag inte vill framstalla det som for svart (for det ar det ju normalt inte) ar for att da struntar folk garna i att skaffa en ny gerbil av radsla for att ihopsattningen inte ska funka.
#9 jag förstår, men samtidigt så vill jag inte heller invagga i någon falsk trygget a la "inget kan hända, det är ju hanar", för så är det ju inte.
vi lät våra träffa varandra i en marsvinsduna utan gallret monterat (stor o fin, de kan inte hoppa ur etc)
det var 2 gamla burkamrater o 1 liten unge (de som varit med ett tag vet vem jag syftar på, som jag fick innan han åt fast föda och jag var rådlös som den nybörjare jag är)
det gick fint, men ta dem en o en om du är själv alt alla unga o hanen så får du rikta in dig på att få ut den äldste först om något händer
lite småtjafs kan gå bra men ser man att de är irriterade så går det med en gång för långt, det bästa är om de är nyfikna på varandra o nosar och börjar putsa varandra (vi hade tur för våra gjorde det)
Solaika: Jag ber om ursäkt ifall du tog åt dig personligen, det var inte min avsikt.

Jag har inte tagit illa upp. Ingen är perfekt, klockan va mitt i natten och jag orkade inte utveckla det hela. Ser att jag uttryckte mig lite för kortfattat. Vi skulle helt enkelt båda tänkt över en extra gång hur vi uttryckte oss.
Does it become a walk?
/Ida
#13 Javisst. Jag tänkte inte på att mitt svar kunde feltolkas heller ju