Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1186 ggr
[ElisabethYL]
2009-03-15 19:13
0

Bäddmaterial?

Tänkte höra vad man kan ha för bäddmaterial till en flock gerbiler där en verkar vara överkänslig/allergisk mot hö.

Vi brukar ha hö och toapapper till våra (normalt sett), men Nicke kliade sig nå väldigt och när vi tog bort höet, så slutade han med det nästan på en gång…

Kan man ha halm och toapapper eller ska de bara ha toapapper nu? Eller är det någon som har nåt annat förslag på lämpligt material för de att bädda med?

Pose-idon
2009-03-15 19:38
0

Har aldrig testatmed Halm, vet inte om det är någe bra. Men fråga nån mer "kunnig" Flört

//Elin

[Tassy]
2009-03-15 19:40
0

Halm funkar det med.

Kolla så det inte följde med ohyra tillsammans med höet.

Själv använder jag enbart papper åt mina.

RoSa-RoSeN
2009-03-15 19:45
0

Använder bara papper till mina jag med :)

[ElisabethYL]
2009-03-15 19:48
0

Använder exakt samma hö till alla gerbilerna och det var bara Nicke som var sån - inte ens burkompisarna reagerade på höet. Trodde först han hade fått ohyra, men om det hade varit så hade han ju inte slutat klia sig när vi tog bort höet… (tror jag iaf)

Ska köpa en påse halm och se hur det funkar Tungan ute

sasha-
2009-03-15 19:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ekofibrer till mina, men vad jag vet går det bara att köpa det i finland. Om nån vet nånstans i sverige att köpa det på, säg till mig!

Det är de ljusgula stråna på bilden, och det ger lite stadga år hushållspappret.

[ElisabethYL]
2009-03-15 20:02
0

Det verkar väldigt intressant Glad

Om nån vet någonstans i Sverige eller Norge (Östfold) eller postorder man kan köpa sånt så blir jag jätteglad för pojkarna.

Tycker deras bo ser så platt ut, de får putta upp pappret varje gång de ska in i boet, då de inte vill sova "under bar himmel" eller i huset… Huset ska inte ha nåt bäddmaterial eller spån (enligt de), varje gång jag lägger in nåt är det snabbt i boet (andra änden av buren)

sasha-
2009-03-15 20:13
0

Aa, det är det som ekofiber är så bra för, det gör papperet fluffigt:)

ivanhoe81
2009-03-15 23:02
0

# 5 & 7 tack för tipset då ska gerbil-girl och jag försöka få tag på ekofibrer om det finns i sverige

Solaika
2009-03-15 23:47
0

Jag som är tokallergisk mot allt vad hö o halm heter är jätteglad att de klarar sig utmärkt med toapapper. Vi skämmer bort våra med Lambi oftast ;P Tycker inte alls att de har några platta bon. Mina kan iaf fluffa upp sitt alldeles utmärkt o det ser så skönt ut där de ligger.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
2009-03-15 23:48
0

# 5 du menar möjligtvis inte hamstervadd / Hamsternest?? för isåfall har vi mängder, finns ingen finsk text att skriva men svensk

hamsterbo den här hamstervadden är framställd av en ekologiskt odlad, återvinningsbar fibre. placera en bit av vadden på botten av buren och din hamster kommer bygga ett mjukt och skönt bo. av hygieniska skäl byt ut vadden efter 8 dagar

tänkte på att eco kanske menas ekologiskt den som vi har är en gul sort som är väldigt fin att dela inte sådant som trådar sig som jag vet är olämpligt för gerbiler, har lagt in lite bland pappert så får vi se vad som händer

våra äldre gerbiler älskade det innan vi erbjöd dem hö, och då var det ut med vadden in med papper o hö

förresten kollade lite mer noggrant på bilden o såg att det inte ser likadant ut

Solaika
2009-03-15 23:50
0

Ser vadden ut som bomull? Då är det inte den hon menar. Hamstervadd kan vara direkt farligt för gerbiler eftersom de ofta äter av det o det kan fastna i deras tarmar. Bara som en liten välmenande upplysning :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2009-03-15 23:56
0

hamstervadd och ekofibrer är inte samma sak nej. Hamstervadd är direkt olämpligt till gerbiler.

ivanhoe81
2009-03-16 00:00
0

oki tack för tipset, hade bara hört att hamstervadd kan trassla sig runt benen så jag kollade hur det här var o det var typ som bomullaktigt

vet någon av er vart man kan få tag på ekofibrer?? då jag enbart hittar till isolering av hus på google

ivanhoe81
2009-03-16 00:10
0

kan det här vara något?? det ska tydligen vara gjort på återvunnit papper

http://www.zoosajten.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=667

[Tassy]
2009-03-16 00:42
0

#14 varför köpa något de kan fixa själv med lite toapapper? Då får de ju dessutom aktivering medan de river pappret i bitar, och det blir billigare för er.

ivanhoe81
2009-03-16 01:01
0

toapapperet är helt platt, de vill inte riva det i bitar själv, aktiveringen det får vi stå för isåfall
jaja då får jag sätta mig ner o riva då, då de bara tuggar lite sedan är det bra

Solaika
2009-03-16 01:50
0

riv remsor så kommer de nog börja riva själva så småningom.. mina finfördelar sitt papper.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
2009-03-16 01:55
0

oki tack för tipset
tycker att jag rivit i remsor fast de kanske har varit för stora, får göra det imorgon är ganska trött i händerna nu då jag rivit en hel del i småbitar för att de skulle ha haft något att bädda ner sig i under natten

sasha-
2009-03-16 18:17
0

15# Det är typ träfibrer som gör att de kan göra sig ett ordentligt hus. Det blir inte likadant med bara papper.Dessutom räcker en förpackning jättelänge, för den är så hårt packad.