går de bra me en??
hej!
går det att ha en istället för 2 gerbiler hemma? om man t.ex köper en i en juraffär som är ensam behöver den väl ingen "kompis" om det inte är ett måste….eller???
Man ska ha två gerbiler efter som de är ett socialt djur =)
Tror till och med det är lag på det =)
ok, men om man köper en som redan e ensam då,ska man skaffa en till???
och om man har 2, blir det mer jobb än med den första då??
Det finns en lag på att gerbiler ska hållas med minst en artfärnde.
Troligen blir det inte mera jobb med dina första, troligen blir det nog mindre till och med. ;)
//Elin
aha då e de ju bra haha
Det är inte speciellt mycket jobb med att ha bara 2 gerbiler. Börjar det däremot bli uppåt 15 stycken (som jag har då, för tillfället) så tar det lite mer tid ;)
jo det är lag på minst 2 st men som jag har skrivit i någon tråd så kan det finnas en liten risk (typ 1 på miljonen) att en gerbil vägrar ta emot en ny bur kamrat
men det handlar nog mer om äldre gerbiler
om en har haft en burkamrat som dött så kan den kvarlevande bli så deprimerad att den vägrar ta emot en ny hur många man än försöker men som jag skrev det är väldigt ovanligt
en skapligt ung som man kan köpa på djuraffären o bor ensam pga att andra har köpt de andra kamraterna, kan lätt gå ihop med en ny bara man tar sig tid till det
jag brukar inte skära på en flock då jag brukar köpa även om de bor 3 eller 4st ihop jag tar hela flocken isåfall så att det inte blir en ensam stackare kvar
Nej, det är inte okej att ha en ensam gerbil utan särskilda skäl.
Här är lagen, så du kan läsa själv: L80 Kap. 7 Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare