Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmånadens-gerbil-fototävling
Läst 760 ggr
Alexaandraa
0

Min första Gerbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis skaffat en gerbil. Har ingen erfarenhet av dom, men försöker hitta fakta på internet. Och jag undrar några saker :P

Hur kan man få den tam på bästa sätt? Ska/får man ha plastleksaker? Får den ha springhjul? (Har läst lite på internet på nästan alla ställen står det att  man kan det, men i djuraffären sa en att dom kan förstöra sina ryggar av det?  Vad kan man sysselsätta den med?

Jag kan ju säga att jag är lite rädd för att ta i den/klappa och så, men jag gör mitt bästa för att våga :-) Har vågat ta ner handen och rört lite på honom. (Killer ska han heta.) Men han sticker ju nästan alltid iväg när man kör ner handen..

Otroligt nyfiken är han iallafall, och det är kul :)

[Tassy]
0

Klok djuraffär det där. Hjul ska de inte ha, det stämmer bra.

Däremot ska gerbiler inte vara ensamma, det är lag på att man ska ha minst två stycken om man inte har väldigt speciella skäl.

Plastsaker ska man också undvika till dem, de kan dö i värsta fall. Det finns massor av bra information här på gerbiler iFokus om du kikar runt lite.

Pose-idon
0

Har du bara köpt en gerbil? Söt var han iallafall.

Gerbiler ska inte ha nån plast förumtom buren och vattenflaskan, hjul kan som dom i affären sa skada derras ryggar. Lycka till!

//Elin

[Katteeen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För det första: Skaffa en kompis av samma kön till den, gerbiler ska inte vara ensamma.

För det andra: Jag blev positivt förvånad av att en djuraffär för en gångs skull var emot springhjul, för dessa ska inte gerbiler ha, men i princip alla djuraffärer är alltid så okunniga och tipsar om hjul iallafall. Men eftersom de uppenbarligen inte visste att gerbiler är flockdjur så kanske de inte var så kunniga iallafall…

Plastgrejer ska de inte ha, och inte gallerburar heller (om du nu har en sån), ogiftiga trägrejer, kartong och toapapper är viktigt för en gerbil. Trähus är uppskattade, om inte för att bo i, så för att gnaga på ;) Kartong är viktigt, en gerbil har gnagbehov och får utlopp för detta genom att gnaga på kartongen. Toapapper är mycket, mycket uppskattat att bädda med :)
Mer info finns i artikeln som jag har länkat till nedan. ;)

För att få den tamare: Först och främst måste du få gerbilen att lita på dig, sätt ner handen i buren med något gott i den (uppskattat: solrosfrön och mandelspån), låt gerbilen komma fram av sig själ och vänja sig vid att du är närvarande. När den litar på dig så pass mycket att den sitter i din hand och äter för längre stunder och du får lyfta upp den, så kan du sitta med gerbilen i en hage eller liknande medan du rastar den. På så vis umgås ni mycket och den vänjer sig vid dig, och börjar alltså lita på dig :)
Umgås mycket med gerbilen, speciellt när den inte har en kompis, vilket du bör fixa. Ju snabbare desto bättre. :)

Här har du en hel artikel om gerbilen, skriven av mig, där jag fått med den mesta av den viktigaste informationen :)
http://tucanasgerbiler.webs.com/omgerbilen.htm

På bilden: "Tillsammans är bäst"

linneablomman02
0

Hej… du har verkligen hamnat på rätt ställe för att få tips och råd i början. Vi skaffade gerbiler i december och jag har fått MASSOR av kloka råd och bra tips här. Lärt mig massor. Kika runt och läs massa trådar så lär du dig en hel del! Kan ju kolla min tråd : "behöver lite tips i början" … fick massor av svar på den tråden.

Lycka till. Kram

Gerbilflicka
0

Ja, borja med att skaffa en kompis till honom. Sen kan du fylla pa med span tycker jag sa att han kan grava… det ar deras basta sysselsattning. Glad

Alexaandraa
0

Kan ju meddela att vi har köpt en till nu, den som var i samma bur som den vi köpte först :)

Men den vi köpte idag var ensam i en bur! :o I jkg var det på djurmagasinet.

Pose-idon
0

#6 Brabra Skrattande Han kommer bli mycket lyckligare Glad

//Elin

ivanhoe81
0

kul med gerbiler, tjejen köpte 3 st först nu sitter vi med 7 stycken alla lika sköna på sitt sätt (o lika förtjust i husse är de allihop, matte går bra men husse är bäst verkar det på dem)
älskar när de springer på golvet o de klättrar upp på benet o upp till axeln då jag sitter o kollar på tv

du kommer få mycket kul tillsammans med de små