Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3219 ggr
ivanhoe81
2009-03-06 20:15
0

akvarium

gör ett nytt inlägg då jag tyckte att det förra blev så lång och läsa för mig

har fått tag på ett akvarium nu på ungefär 180liter, max 800 meter till 1 km från mig för 300 kr, och då får vi hemleverans med på det med tror jag (verkade inte vilja ha något för leverans)

det är 110 cm långt, 43 djupt och 40 högt (lite lågt men det går nog med 20 cm spån i) men det fanns 2 större nästa storlek som var 55 hög, 60 djup 2m längt ville de ha 1500kr för med bänk

nu blir det att be gerbilgirl att skaffa plankor och träplugg så man kan göra en pall och en ramp upp på pallen, och ett lock till nät (om jag får tag på något lämpligt här, annars så blir det väl grillgaller från biltema)

papprör det har vi mängder (grova papprör) då de nya verkar älska att krafsa runt och kasta sig igenom spånet, men inte klarar av att påbörja en tunnel, det märker jag på hur de beter sig i den miniburen de har nu (dunan) i den högen jag gjort ordning åt dem (nästan hela vägen upp till taket i ett hörn) de hoppar runt o sprätter spånet åt alla håll

men det kommer bli ändring på det nu, kommer lägga upp bild på akvariumet då jag fixat iordning det, före och efter att vi stoppat ner disney-figurerna (bilder på töserna finns på svårt att ta kort)

ivanhoe81
2009-03-07 16:15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sådär nu har vi fått hem akvariumet, nu ska det roliga börja, att ta mått och börja inreda (ska åka och prata med glasmästaren på måndag om att borra ett litet hål så man kan hänga upp vatenflaskan i taket (det är små läppar i glas limmade på ovansidan (perfekt att göra iordning för flaskan istället för att hänga det i gallret

nät har elisabeth köpt på järnia (järnhandeln här i årjäng) maskstorlek 0,2-0,3cm (får de igenom nosarna där så vet jag inte vad jag ska göra)

men som sagt ägaren till akvarietjänst här i årjäng verkar verkligen vilja hjälpa oss med det mesta, han har sagt att om vi vill ha något till våra gerbiler så kommer han att kolla upp om han kan få tag på det genom sina leverantörer fast han enbart håller på med fiskar
han försökte leta upp information om det men hittade inget om det bland leverantören (han sökte efter ökenråtta istället för gerbil)

medskickar en bild på det nya akvariumet som är helt oinrett änsålänge

skåpena bakom är 60cm breda st

konstgjordenergi
2009-03-07 16:57
0

Vilket kap! själv köpte jag ett litet (80l) akvarium på loppis för 80kr.

Du kan inte hänga upp vattenflaskan med ståltråd på kanten då? de funkar fint för mej. =)

[ElisabethYL]
2009-03-07 17:17
0

Det är värt ett försök, men vi kollar nog ändå vad det skulle kosta, då ingen av oss är intresserad av att ha fiskar…

/Elisabeth

Asa-S
2009-03-07 20:13
0

Toppen akvarium! Blir säkert jätte fint och kul för gerbilerna!Glad

ivanhoe81
2009-03-07 20:22
0

visst kan man ju försöka med det men eftersom att som gerbil-girl säger så är inten av oss intresserade av fiskar, o även om vi skulle vara det så sitter ju glaset som det ska borras i på ovansidan, ska ju göra lite mer hål får att göra en anordning för gnagarstänger etc med

lovade att skicka bild på innan de fick flytta in i akvariumet men batteriet var slut så ni får se en bild på när de bor i det (provisoriskt med nätet över ska göra 2 ramar till dem istället för som det är nu, ena öppningen är nätet fast-tejpat o andra ligger täckglaset

de trivs bra som tusan o redan grävt några gångar från mitten till under pallen de fått av mig (kammer sakna min fotpall framför tvn) med flera utgångar, sedan från mitten till under hö-högen som de älskar att busa i

jaja nu kommer bilden, (inga gångar syns från utsidan än som jag sett att en del har

ps hopppas spånet räcker så att ingen klagar på för liten spånmängd och plastlådan på pallen är utbytt till en rostfri bunke till sandbadet

/Stefan

ivanhoe81
2009-03-07 20:24
0

#4 visst är det, jag vet att de har jätteskoj i det

Asa-S
2009-03-07 20:31
0

Det ser toppen ut! Och bra med spån!Skrattande

ivanhoe81
2009-03-07 21:05
0

mmm…..det med spånmängden tog jag bara upp som ett litet skämt med tanke på hur en del var på mig för spånmängden i hamsterlandburarna vi har till den andra flocken som inte kan gräva och tycker att det är jobbigt med mycket spån (att gå i) även om vi ska ge dom möjligheten att gräva med, ska köpa en typ liknande dunabur som vi ska fylla med spån som är kopplad till de 2 hamsterlandburarna de bor i nu, det blir 90+90+?l lite större än det akvariumet

ivanhoe81
2009-03-07 23:13
0

de trivs verkligen bra i akvariumet, så många gångar de grävt (o gömt vattenflaskan flera gånger, har inte fått de vi beställt än som ska hängas i taket) sedan verkar de tycka att jag är deras ägodel då de stryker sig så mycket över mina händer (med doftkörtlarna, jag vet inte om de ger mig någon doft eller ej då jag inte har något luktsinne)

men de är verkligen glada, lyckliga och pigga, så här var de inte i den provisoriska buren de hade, där åt de mat o låg o sov (vad är det med den då 2 olika flockar beter sig likadant i den)

[Katteeen]
2009-03-08 00:06
0

Vad fint ni har gjort åt dem! :D
Skulle gärna bo där om jag var en liten filur med penselsvans Oskyldig
Men vad är det för nät ni har? Det är inte sånt där mjukt va? Hade typ ett slags myggnät till 3 av mina, åkte till pappa en helg och när jag kom hem hade jag 3 busungar att leta reda på X)

ivanhoe81
2009-03-08 01:31
0

det är något tunt metallnät typ myggnät i metall, men som det är just nu så är ena sidan fasttejpad runt om på ena öppningen o de får inte in nosarna i hålen för att gnaga, andra öppningen har vi täckluckan förutom där hålet är original på dem där har vi tejpat fast ett nät över så den sitter fast under det nätet

tror knappast att de vill rymma, då de inte ville rymma från tråkburen (fick stå nerböjd i en halvtimme igår för att en av dem älskade o springa på min rygg, busungar (har ryggont idag)hehehe)

kollade till dem nu och undrar hur dem hinner med allt, vid pallen är det en stor grop med 3 tunnelöppningar som går in i en stor hög på mitten o där är det en stor grotta som jag kan se + att det är div öppningar runt om i buren

de tycker nog inte att det är en bur utan himelriket de kommit till
försökte lyfta upp en, det gick bra i gamla buren nu hoppade hon tillbaka så fort det gick ner i buren som om hon sa "jag vill stanna här vill inte tillbaka till mitt gamla hem"

de trivs o det syns lång väg det riktigt lyser om ögonen då man tittar på dem, ska bara ha en bänk till akvariumet då det står mitt i vägen på golvet (men vad står man inte ut med för sina små älsklingar)

ivanhoe81
2009-03-09 13:20
0

en av dem fick lite ont i huvudet (iallafall vad jag tror) de hade grävt sin sovhåla i ett hörn precis under en av deras trätunnlar i trä som de hade i affären o nu har den rasat ner i sovhålan, tyckte en såg lite groggy ut men nu är hon lika aktiv som förut o de har grävt en ny sovhåla (jag försökte hålla så bra koll jag kunde på den som verkade groggy, men nu beter hon sig precis som vanligt)

varför ska de gräva under allt när det finns så stor yta annars att gräva på, förmodligen tror jag att det har med instinkt att göra bygga boet under en växt men jag har ingen anning annars

de har skoj iallafall (speciellt att reta husse, jag får gräva fram vattenflaskan hela tiden, tror du inte att jag får se dem springa fram o tillbaka med spån i munnen o lägga vid vattenflaskan, busungar)

men man kan inte göra något annat än att skratta, hoppas de nya mindre vattenflaskorna kommer snart

har funderat lite på ifall man tejpar fast ett finmaskigt metallnät (som vi har gjort) över det ena hålet kan man ta och göra ett plexiglas med lite hål över andra eller ska det vara nät där med??

konstgjordenergi
2009-03-10 12:57
0

ser finfint ut.  Jag är bara nyfiken, -vad har du för spån?  de ser så fint ut, inte så grovt liksom.

ivanhoe81
2009-03-10 13:22
0

vad är det nu igen, ja det är något fint spån iallafall, Chipsi Super står det på påsen, super till att gräva gångar, men tyvärr ska vi inte köpa det något mer då det dammar ganska mycket, ingen fara för dem verkar det som men för mig verkar det som iallafall när vi lägger i det dammar ganske rejält just då o jag är allergisk mot just fint damm

det blir fina gångar i det det har jag märkt, funderar på att kanske köpa den ändå och blanda ut med lite grövre spån med tillsammans med det höet som de har blandat ut det med själva

de trivs i det och det är huvudsaken

det står även att chipsi super är recommended by leading animal hospitals!

konstgjordenergi
2009-03-10 14:49
0

okey, ja, jag misstänkte att de skulle damma.. Men vanligt spån blir det ju också fina gångar i. :)

[ElisabethYL]
2009-03-10 16:07
0

Köpte chipsi classic förut, men det gick inte att få sist jag beställde, så då fick det bli super… Men jag tycker inte det är så super - spånet vi köper på ICA tror jag är minst lika bra…

Ska försöka få tag i hästspån som inte varit i stall.

/Elisabeth

ivanhoe81
2009-03-12 01:39
0

här kommer några bilder som jag tog för några timmar sedan

och det ser inte likadant nu

de har flyttat sovhålan till under pallen med maten (de tröttnade väl på att allt rasade ihop o att få trästockar i skallen)

de busar och har skoj, men jag tycker nästan att deras akvarium är för litet för dem som de håller på

ivanhoe81
2009-03-12 01:39
0

o en bild till

Pose-idon
2009-03-12 16:16
0

Vad roligt dom verkar ha det ^^

//Elin

ivanhoe81
2009-03-12 16:24
0

oja, men det roligaste för tröttis (som vi döpt en till pga att ögonen ser små ut, synvilla då det är ljusare päls över ögat o mörkare under) var då hon rymde genom att klättra upp på min arm o springa i nacken (som hon brukar) o sedan glida ner på ryggen o springa o gömma sig (vi har inte haft dem mer än 1 vecka så de är ju inte så tama att de kommer fram till oss på golvet)

roliga 2 timmar hade hon i det rummet

men som sagt de älskar sitt akvarium önskar bara att det vore större

ivanhoe81
2009-03-13 20:00
0

nu har vi varit o bokat ett begangnat akvarium med handpenning till töserna som bor i det "lilla" akvariumet som pojkarna ska bo i sen
tror att detta nya passar dem bättre när vi väl har betalat allt storlek är 200x50*60cm mot det de har nu 110*45*40 priset på det stora ger vi 3500kr med möbel o ljusramp som man hänger i taket inte som ligger på själva akvariumet

ivanhoe81
2009-03-13 21:37
0

hmm räknade ut lite nu vilken storleksskillnad våra töser kommer få det gamla ligger på 198liter det nya 600liter (funderar på om jag ska flytta in med dem då det är så stort, ne då skämt o sido
ni har ju skrivit att honor behöver större än hanar så då tänkte jag att våra 3 töser får ta det stora medan våra 3 pojkar får ta det lilla

golden har flyttat ihop med de 2 hanarna vi köpte igår, vi gjorde inte som ni hade gett oss tips om utan 1 o 1 pga goldens storlek, tog den som var ranghögst först, de ville nosa på Varandra men hoppade till så fort som morrhåren rörde vid varandra, sedan borjade de leka tafatt som slutade med att de började putsa varandra, sedan plockade vi ut honom o tog in den som var lite lägre i rang o han var rädd golden ville hälsa med en gång o vara god mot honom det såg man på honom, han såg älgslande ut mot grålle som att han menade kom här så ska jag krama dig (inget bråk alls) sedan tog vi tillbaka nicke (nicke nyfiken som mitt kusinbarn döpte honom till) då började de springa fram o tillbaka, lukta på varandra o nu ligger de tätt ihop i en höhög o sover

när jag kollade in förut så blev jag lite chockad för jag såg ingen av dem, men jag hade stoppat ner ett litet sovhus för goldens skull som han var van vid, först kryper grålle ut, sedan nicke o sist golden, började klia mig i huvudet o undra hur de 2 stora runda råttorna o lilla golden fick plats i det lilla huset (tycker att enbart huset är lika stort som grålle o nicke tillsammans då de sitter på utsidan om inte mindre)

det var en lyckad ihopsättning (juvel o smaragd hade ju tröttnat på honom o sände signal att nu har vi gjort vad vi kunnat nu kan han flytta ut)

visst ja nu tror jag att de kan få hur mycket spån de vill, var o köpte 2 balar med spån idag Stabens kvalitetsspån garanti står det på dem skulle tippa på 25kg (knöliga att bära) lite billigare med 25 kg spån för 80kr än 3,5 för 52kr