Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1483 ggr
Xanon
0

Tovas kull har kommit!

Nu har dom små kommit, jag tror att dom är fyra stycken, och Tova gör ett jättebra jobb som mamma. Bilder på de små kommer om några dagar, vill inte störa i onödan. :)

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

vekan
0

Vad roligt, lycka till med småttingarna. Glad

Pose-idon
0

Åhh vad kul! Lycka till Skrattande

//Elin

Duracells-Gerbiler
0

Vad roligt Skrattande Lycka till!

RoSa-RoSeN
0

Grattis! Och vad kul! LyCkA tIlL! :D

[Katteeen]
0

Weehoo! Skrattande Grattis! Det är mycket bebisar nu :)

Synd att dina kom idag och inte imorgon, annars hade mina bebbar och dina kunnat fira födesledag tillsammansFlört
(Eller det kanske är mer synd att mina kommer imorgon och inte idag? ;))

Pose-idon
0

#5 jo jag tycker också det är många bebbar nu ^^

Grattis igen Xanon Skrattande

//Elin

Pose-idon
0

#5 jo jag tycker också det är många bebbar nu ^^

Grattis igen Xanon Skrattande

//Elin

Brullebro
0

Åh va kul =P Grattis och lycka till =P ( Gratta Tova, och hälsa att hon är en bra mamma =)   )

Xanon
0

Tack alla!

#5 Haha, jaaa, jag tänkte faktiskt på det när jag såg dom. "Kunde ni inte kommit imorgon istället?" Frågade jag…

TrisseCRX
0

gud vad roligt :D

dem är söta förstår jag ? :)

Pose-idon
0

#10 Gerbiler är alltid söta! Flört

//Elin

Xanon
0

#10 Ja, man smälter…

#11 Kunde inte sagt det bättre själv! :)

Pose-idon
0

#12 Och du ska se att dom bara blir sötare och sötare också Skrattande

//Elin

Solaika
0

Kul! Grattis!! Tur att jag har så mycket att göra så tiden går fort! Jag vill ju oxå ha bebisar här!!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Xanon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer första bilden, passade på när mamma var ute och åt…

Xanon
0

#14 Tack! Ja, så jag har längtat! Verkar vara många som ska ha smått i dagarna…

Solaika
0

Det ser rödögt ut :) Jättesöta små gummimakaroner :D Mat i magen har de oxå :)

Does it become a walk?

/Ida

Xanon
0

#17 Ja, vi hoppas på rödögt :) Vill ha små lilacs - gärna med DPP fläckar ;)

Pose-idon
0

Åhh vad söta! Jo, det är rödögt, spännade ^^

//Elin

Louen
0

Nej va söta de var! :D

Grattis ^^

Xanon
0

Jag har något jättehemskt att berätta… Gråter

Vaknade inatt vid två-tiden av en olustig känsa, så gick upp och tittade till Tova och hennes ungar. Två ungar låg i boet, och en lite utanför, men den fjärde var borta. Pillade runt bland pappret och hittade den fjärde snart, men vad jag upptäckte sen var ett slag i magen. Den lilla låg helt orörlig, blek och stel. Tvättade händerna och bara kände på honom, och han var iskall! Jag började störtgråta och min sambo vaknade och tröstade mig, sen somnade jag om gråtandes.

Förstår inte vad jag har gjort för fel, är det vanligt att dom kan dö sådär efter någon dag? Alla fyra var ju friska igår kväll när jag la mig, med mjölk i magen låg dom och pep och sprattlade. Har jag gjort fel, eller är det en av sakerna som är normala att dom händer?

Brullebro
0

Nej vad hemskt =( Jag är säker på att inget var ditt fel.. Du kan ju inte råför att något sånt här ska hända =( Du gjorde det bästa du kunde..

Pose-idon
0

#21 Det kan ju tyvärr ha varit fel på den ungen :/ När mina var 1 dag så hade en dött när jag kollade. Men vet tyvärr inte när den hade dött, tror absolut inte att det var ditt fel! Ungen kan ha krupit iväg och blivit kall och dött av det eller så var det nåt fel. Men jag tror absolut inte att det var ditt fel<3

//Elin

tjoffsa
0

det kan ju va med så att honan har brist på protein och kalk under dräktigheten och kan därför ha dödat en unge…jättetråkigt att den va död. eller så kan den ha självdött, eller honan tagit ihjäl om det var nå fel på den.

Solaika
0

Absolut inte ditt fel! Förmodligen va den sjuk och blev då utstött. Det är sånt som händer dessvärre. Pytsa på Tova med äggpulver o annat proteinrikt för säkerhets skull bara.

Does it become a walk?

/Ida

Xanon
0

#25 Vet att det inte är mitt fel, men så lätt att klandra sig själv. Hon får plättar, mjölmaskar och äggpulver varje dag.

Tack alla! Får se från den ljusa sida - jag har tre kvar.

[Katteeen]
0

#26: Det är bäst att tänka så… Man vet att några kan försvinna och får inte bli allt får ledsen när de gör det, man får helt enkelt vara glad för de som är friska och har mat i magen :)

Du är inte ensam iallfall, men kul är det ju inte :/

isafisa
0

åh så tråkigt att ungen dog :( Är alltid lika trist.   Men ja, är ju som sagt skönt att du har tre kvar iallafall :) Jag brukar försöka se det som att om de dör så tidigt så fanns det en bra anledning till det.  Tråkigt, men inte mycket man kan göra..

Kram!

Gerbilflicka
0

Vad trakigt att du forlorade en liten bebis! Rynkar på näsan Det ar dock valdigt vanligt att en unge i en kull dor. Jag forsoker ocksa att se det som Isa, att om en unge dor tidigt sa finns det en anledning. Troligen var han inte stark nog att klara sig till vuxen alder. Det ar ett naturligt satt for djuren att ha ett sorts naturligt urval fortfarande.

Xanon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi blivit fyra dagar gamla, och öronen har släppt ifrån huvudet. Man börjar kunna ana färgen nu och jag gissar hej vilt på två lilacs, varav en vittecknad, och en saffron. Vi tycks även har fått oss en liten kroksvans.

tjoffsa
0

#30 Åh nej!! va otur =( det var ju en ricktig krok de där…vet du tidigare generationer från föräldrarna. har de stamtavla?

Xanon
0

#31 Det ser värre ut än vad det är på den där bilden, men fortfarande en krok. Hela pappans stamtavla finns, men på mammas sida har jag bara två generationer bak, och vad jag vet så finns det inga andra kroksvansar på mammans sida.

tjoffsa
0

ok. som jag förstått måste båda föräldrarna bära på det för att det ska synas..behöver inte synas om man bara bär på anlaget. jag vill gärna kolla upp lite med pappans sida om nån är släkt med den jag har. är det ok?

[Katteeen]
0

#30: Vad synd att du fick en liten krokis.. Du hade väl tänkt avla på någon av dem? (med tanke på DPP:n…)

Bara en fråga.. Hur kan dina vara 4 dagar idag när mina är det? :P Dina föddes ju en dag innan mina…

Xanon
0

#34 Kanske , om någon av dem hade fått fläckar, men som det ser ut som nu så verkar det inte finnas några fläckar på någon av dem. Å andra sidan så har jag inte tittat så noga… Dom föddes ju på söndagen, måndag 1 dag, tisdag 2 dagar, onsdag 3 dagar och torsdag fyra dagar. Fem dagar idag.

[Katteeen]
0

Aha, jag kollade bara på datumet, såg sen att det var på natten du skickade inlägget ;) Men då förstar jag :) 5 dagar då alltså, och väldigt söta :)

Xanon
0

#36 Ja, älskar dom så att det gör ont.

Kan jag ha rätt angående färgerna?

[Katteeen]
0

Absolut! :) Det räcker ju med att deras Lilac-föräldrar bär på e bpda två, så poff har du en Saffron :) Du har nog gissat rätt ;) =)