Helfoder till Gerbil?
Min dotter har två gerbilflickor på 2 1/2 månader. Vi hittade ett foder på en djuraffär som ska vara ett helfoder till hamster. Det innehåller grönsaker, kött, fisk, ägg,frön mm. Det ser ut så mini torrfoder för tex hund eller katt. Märke: Versele-Laga.
MEN gerbilerna rör inte denna mat. Någon som har erfarenhet av detta helfoder? Undrar också om gerbiler svälter sig eller om de till sist äter den maten som finns i deras matskål. Vi tyckte naturligtvis synd om våra små sötnosar och efter ett par dagars "svält"(de fick broccoli)gav dem deras färgglada hamsterblandning med torkade bananer, solrosfrön, majskorn, havregryn mm. De kastade sig över matskålen! Vad tycker ni? Ska vi försöka ge det nya fodret igen eller kasta bort det och fortsätta med denna något feta hamsterblandning de gillar? Vi är helt nybörjare på det här med gerbiler! Har tidigare haft marsvin, kanin och dvärghamster men ej gerbiler.
HJÄLP OSS!
En gerbil som inte vill ha sin mat svälter slutligen ihjäl oftast. Byt ut maten är det enda rätta. Varför tvinga på sina djur mat de inte vill ha?
Vänd på det hela: vad skulle du tycka om du fick mat du absolut inte ville ha varje dag? 
Varför vill du byta ut fodret? Gerbiler har mycket känsliga magar, man ska inte mixtra med maten i onödan.
som tassy skrev ta bort den maten, sedan har jag för mig att hamster o gerbil inte ska ha samma foderblandning
o ska man byta ut maten så ska man inte byta tvärt av utan blanda ut det med den gamla maten, vet inte riktigt med hur många procent o antal dagar, finns säkert info här på sajten
men jag tycker att du ska ge dem den maten de hade från början

Jag hade nog blandat i blandningen för att se om de äter av det så småningom.. Annars tycker jag Pretty pets är bra som bas i fodret. Det ger jag till mina. Men då har jag ju MASSOR med andra roliga saker i oxå. Mina äter glatt av allt.. eller ja.. vissa saker ligger ju till sist.. men de äter allt :P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack för era svar! Jag har redan plockat bort maten och ersatt med den gamla som de gillar.
Ett tips är att blanda ihop en egen blandning, så blir den inte så "fet" som du skrev. Välj då lite mer fröer och lite mindre "godis" som dom färdiga blandningarna nästan bara består av.
Hälsningar Malin
Mina har alltid gillat vanligt, billigt hemblandat. Alla dyra blandningar fran djuraffaren brukar funka daligt. Gnagarblandning, musli, vetepuffar och lite annat smatt och gott som jag brukar blanda i nar jag har tillgang till det. Ibland blir det extra pretty pets, ibland torkade morotter osv.
#6 Precis, och oftast är dom dyra blandningarna för feta och för mycket snask i.
Vissa djuraffärer har själv plock precis som vårat "godis plock" i affären.
Hälsningar Malin
Kan man köpa osockrad musli och sedan blanda i lite fröer bla. Vad för animaliskt tycker ni man ska ge? Jag tycker våra gerbiler äter dåligt men de äter broccoli varje dag men annars verkar det som de lever på de solrosfrön vi ger dem för att de ska bli lite mera tama.
Tips om mat som de gillar? Även animaliskt.
#8 kika bland våra artiklar så finns där jättebra tips på mat man kan ge och göra själv åt dem 
Tassy du kan väl putta upp någon bra artikel om mat och snask?
Hälsningar Malin