Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1145 ggr
Dalna
0

Avsats i akvarium

Hej,

Jag har köpt ett akvarium (90x35x40) som det är tänkt att i framtiden innehålla i gerbiler, vill inreda det ordentligt först :)

Jag hade tänkt bygge en avsats som gerbilerna kan ha maten på mm. Så till frågorna: i toppen av buren har jag finmaskigt nät liknande hönsnat, ca 1 cm hål. Hur nära taket kan jag sätta avsatsen? Kommer gerbilerna börja gnaga på taket om den sitter för nära?

Jag vill fortfarande få plats med så mycket spån som behövs / är möjligt i ett 40 cm högt akvarium. Spelar det någon större roll hur högt jag bygger avsatsen? Är 20 cm lagom?

Duracells-Gerbiler
0

Jag tycker att nätet är för stort till gerbiler, mina hade definitivt gnagt upp det och försökt rymma.

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

maskor på 1*1 cm varkar vara det som de rekomenderar som störst i nät

vi har ett akvarium som är 40 cm högt, 20 cm tror jag blir lagomt tillsammans med 15 cm spån (blir runt 20 mär de grävt gångar o sovhåla) men se till att om du funderar på att limma fast en avsats att först limma en liten ram på glaset så att det inte riskerar att rasa ner om de gnager på siliconet (som de lär göra)

annars så kan du bygga en liten pall och ställa ner, det har vi (visserligen på 25cm men det fungerar utmärkt)

medsickar en bild på det akvarium som vi har till våra 3 töser (och det är långt ifrån färdigt)

pallen är som sagt ca 25 cm hög o spånmängden är väl närmare 20
flaskan ska bytas ut mot en som ska hänga i taket över pallen då de är så förtjusta att gräva över den  vi har nu

Dalna
0

Tack för svaren :)

Jag mätte maskorna i nätet idag, och de verkar vara 0.7 cm. Hoppas det funkar, i värsta fall för jag byta nät på locket, borde inte vara så svårt. Det var det minsta nätet de hade på bygghandeln jag var på. Dubbelvikt nät kanske skulle kunna vara en idé annars?

Har byggt ett plan nu som sitter 20 cm upp, det står på fyra ben, försökte undvika hela sidor som kan skymma gångar och så. Det verkar stabilt nog för gerbiler, även om de gnagar så mycket de orkar!

ivanhoe81
0

0,7 är lagomt tycker jag, visserligen har jag ett stålnät med maskor på 0,3cm, 1*1m kostade 70kr på järnhandeln
men som sagt så verkar ditt nät fungera fint eftersom att max maskstorlek får vara 1*1 cm

plattån tror jag blir bra, min pall har viserligen hela sidor utom ett hål längst ner men de har inha problem med den
ska bygga en ny åt dem när jag får tummen ur röven  (är lite lat av mig just nu)

isafisa
0

tycker 20 cm låter lagom :)  Byggde en igår faktiskt, blev dock lite för hög så en av våra tjejer gnager mycket nu, men blir att såga ned det en bit imorgon :)

Vi har galler som hålen är 1*1 cm och de funkar utmärkt, dock tycker vissa (nämner inga namn) att det är skitkul att hoppa upp och hänga i gallret och väsnar massor ^^