Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 869 ggr
ivanhoe81
2009-03-03 22:59
0

hjälp

hur normalt är det att en gerbil tappar svansen utan förklaring?? juvel har tappat svanstoppen o kan lungt säga att det inte är några av de andra gerbilerna jag har i samma bur då de verkar vilja försöka putsa bort det onda både smaragd och goldie, så fort det borjade blöda borjade smaragd springa och hämta papper åt hemme för att bädda där hon var just då

ska jag lämna henne bland dem eller plocka ur henne tills svansen har läkt??

hittar inget om det, men verkar som hon fastnat på ett ställe som var trångt o vasst kan ha varit där hjälp vad ska jag göra

ivanhoe81
2009-03-03 23:01
0

glömde säga att det vassa är urplockat

[Tassy]
2009-03-03 23:10
0

En svanstopp trillar inte bort utav sig själv. Nånting har skadat eller skrämt gerbilen såpass att den släppte toppen i ren skyddsinstinkt.

Se igenom buren noga och ta bort allt som gerbilerna kan skada sig på innan något värre händer.

Du ska inte sära på dem. Gerbiler är mycket flockbundna djur, man kan inte hålla på att flytta runt och isär dem hit och dit. Ta till dig det, det är oerhört viktigt.

Håll koll så att såret inte blir infekterat och så att det läker som det ska.

Håll även koll så de fortsätter att hålla sams, extra viktigt då du har 3 honor ihop, vilket ej är att rekommendera.

Om de andra gerbilerna inte låter den skadades sår vara ifred skulle jag dra öronen åt mig ordentligt. Den skadade kan bita ifrån om det gör för ont och hon inte får vara ifred, och då har du full fight sen.

Var vaksam och håll koll. Lycka till.

[Tassy]
2009-03-03 23:10
0

#1 bra, missade det när jag skrev mitt svar, tog en stund att skriva.

ivanhoe81
2009-03-03 23:17
0

förstår dig, de verkar lämna henne ifred, men samtidigt är det hon som springer till dem nu, blöde ner min favorittröja men det struntar jag i

tack jag var verkligen orilig o visste inte vad jag skulle göra o inte hittade någonstans vad man skulle göra mer än typ vad det kan bero på

tack tassy då behöver jag inte vara så orolig, men samtidigt är hon ju min "lilla unge"

mvh stefan

ivanhoe81
2009-03-03 23:18
0

ska söka igenom buren ytterligare en gång för säkerhets skull

ivanhoe81
2009-03-03 23:20
0

det med mina 3 honor 2 av dem har varit ihop sedan vi fick dem och den ena är ju bara en bebis som skickades för tidigt ("kan man gissa ålder")

har en flock till med 3 honor men samma sak där de har vuxit upp ihop o har sin rang redan

[Tassy]
2009-03-03 23:50
0

Varsågod Glad

Förstår att du är orolig, men det kommer nog gå bra ska du se, bara du håller lite extra koll medan det läker.

Det är bara att fråga på om det är något mer som är oklart.

isafisa
2009-03-04 01:37
0

Hände med min första gerbil faktiskt, mamma var klantig och tog tag i svansen… Hon tappade ca hälften av den. Såg lite läskigt ut, men den andra honan brydde sig inte märkvärt. Men ja, håll lite koll på dem, men det booorde gå bra :)

ivanhoe81
2009-03-04 02:41
0

tack som sagt jag var verkligen orolig så hjärnan slutade tänka, nu ligger de alla 3 o sover i sitt lilla sovhus, det var bara typ det första som de var intresserade (ville väl kolla vad som hänt) nu bryr de sig inte, men med tanke på att min andra vuxna hona började plocka ihop papper o lite hö åt henne o bädda ner henne det har jag aldrig hört alas om förut

har hållit koll hela tiden hon är lite slö men samtidigt så sprang hon runt hela tiden o lika glad o ville ur buren (som vanligt) när jag stoppade ner handen hos dem för att kolla lite extra

Asa-S
2009-03-04 20:52
0

En sak jag sett att många har är "hängbroar" med träpinnar som är ihopsatta till en bro. De kan vara glesa och får gerbilen bråttom/blir skrämd så kan svansen fastna och gå av. Har hört om sådana olyckor.

ivanhoe81
2009-03-05 14:10
0

oki vi har inten sådan, kollade lite mer nogrant på skadan i såg att det enbart verkade vara huden som släppt, o det verkar läka fint, hon är aktiv med de andra etc (visst att hon är lite slöare men men)

det verkar bara bli bra med henne

enbartmalin
2009-03-06 12:49
0

Gerbilen(Även sebramöss och taggmöss) gnager själv av den dåliga delen av svansen vilket du säkert redan märkt? Detta händer ju i det vilda så dom har instinkten till att ta hand om det själva, du ska ju dock ändå hålla ett öga som Tassy sa.

Hälsningar Malin

Leeiiaa
2009-03-09 21:30
0

samma sak hände med min carizma, hon har så kort svans nu…..

ivanhoe81
2009-03-09 23:26
0

oki, svanstippen sitter kvar än och den har läkt bra på henne