Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: ot-fiket
Läst 474 ggr
Motalavikens
0

Att tala om för andra hur de får eller....

inte får göra- det är frågan !

Jag blir lika förundrad varje gång uppfödare/privatpersoner talar om för andra vad de får eller inte får göra, vad är det som ger oss rätten att tala om att så får du göra men inte så för då blir jag arg/sur/ledsen eller vad det nu kan vara.

Detta är INTE riktat till någon här utan mer en allmän fråga.

[Tassy]
0

Jadu… Det där är något vad iallafall jag personligen anser vara ett väldigt stort problem. Det ska pekas åt alla håll och nästan grälas när någon gör annorlunda. Men så plötligt reagerar man på något själv, och vips så har man hävt ur sig en groda eller tre. Det är många starka själar inom samma ämne, och det finns många olika alternativ till att göra rätt/fel, vilket ibland bäddar för bråk om man inte tänker sig för.

Solaika
0

Det handlar inte om att man talar om för någon vad man får eller inte får göra. Det handlar om att man ger råd till folk utifrån sina egna erfarenheter. Jag ser absolut inget fel i att man delar med sig av sina åsikter. Det är vad forumet är till för. Alla har rätt till sin åsikt. Sen bör man tänka sig för när man uttrycker sig såklart. Det är lätt att kliva på tår när man skriver och inte pratar.

I vården pratar man om att man ska arbeta efter evidensbaserad kunskap. Det är ju vad det handlar om i gerbilvärlden oxå. Man delar med sig av det man har evidens för.. alltså det man har erfarenhet av och kunskaper om. Jag tycker absolut inte att det är fel på något vis. Tänk om man skulle säga så i vården: Ingen ska minsann tala om för mig hur jag ska lägga om det här såret eller hur mycket medicin jag ska ge Hulda! Man måste kunna lyssna på andras erfarenheter och kunskaper. Oavsett vilken värd man lever i!

Men som i alla sammanhang.. det handlar om HUR man uttrycker sig.. inte VAD man uttrycker.

Här tror jag för övrigt inte att det är någon som uttrycker sig om saker på det sättet som du säger.. att andra inte får göra något för att man själv blir arg/sur/ledsen.. utan det handlar om att man vill djuren väl. Något som jag absolut inte kan se det minsta fel i.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#2 mycket bra skrivet! Skrattande

Angelclaw
0

Instämmer till fullo med #2.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Motalavikens
0

Som jag skrev innan så menade jag inte nån här inne eller erat forum =)

Nu händer detta som sagt i alla världar och visst att man ska lyssna, jag ger en massa råd när jag säljer mina djur.

Men detta handlade faktist om att någon har sagt saker som inte riktigt stämmer, tyvärr så litar vissa på vad andra säger och vågar inte "gå emot" det som personen säger.

Solaika
0

#6 Svårt att svara på när man inte vet vad du menar

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Bra skrivet Ida :) Håller med.

Solaika
0

#3, 4 o 7 Tack :)

Does it become a walk?

/Ida

Motalavikens
0

Jag tycker detta är ett stort problem över huvudtaget, detta är inte menat till nån speciell och jag vill bara göra er uppmärksamma på att man inte alltid har rätt, det finns andra sätt som kanske är tusen ggr bättre. Många vågar inte ta egna beslut utan man måste även låta nybörjare få göra egna misstag om det nu ska vara så, kanske det inte ens är ett misstag=)

Duracells-Gerbiler
0

Kan väl säga att jag håller med Ida, Solaika, också :)

Angelclaw
0

Visst kanske man inte behöver påpeka allting som man anser är "fel", men om det är uppenbara saker som djur kan ta skada av t,ex, så ser jag inget ont i att påpeka, sen måste man givetvis som Ida så fint redan poängterat göra det på ett fint sätt. Att vräka ut sig vad som helst är inte rätt, givetvis.

Men visst måste folk också få göra egna misstag.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Solaika
0

Jag tycker nog att man ska göra vad man kan för att nybörjare ska slippa göra de misstag man själv gjort en gång. Framför allt om det är på bekostnad av djurens väl.

Jag tycker inte alls att det är ett så stort problem. Dock behöver man lära sig att "lyssna" på den skrivna texten. Den som skrivit kanske har uttryckt sig lite klumpigt men om man lugnar sig och läser en gång till så kanske man kan se det bakomliggande. Blir man upprörd är det lätt att missuppfatta och ta till sig saker på fel sätt. När man skriver i text finns inga nyanser i tonfall och liknande. Man kan inte se att man skriver något med ironi tex. I så fall måste man vara tydlig med smilys och liknande.

Man ska alltid förutsätta att den som skriver har goda tankar i grunden.

Men som sagt.. man är ju nybörjare av en anledning.. precis som att man är "gammal i gemet" av en anledning. Jag ser absolut inget fel i att vägleda nybörjarna för att undvika att djur far illa.

Oavsett om det är här eller någon annanstans.. vad är det för fel i att vilja skydda andra? Djur eller människor?

Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Problemet ar ju att vissa "misstag" inte kommer att synas forran langt, langt senare… Troligen langt efter vi har slutat avla pa gerbiler. Da ar det nasta generation gerbiluppfodare som far dras med de problem vi skapade. Alla som vet nagot om moss och rattor vet precis vad jag pratar om.

tjoffsa
0

#13b vad är de största problemen med möss och råttor då?

Gerbilflicka
0

#14 Att aveln for dem har gatt mycket langre an for gerbiler helt enkelt. Och det ar val lite konstigt, att djur bara blir sjukare och sjukare desto langre vi manniskor avlar pa dem?

Det borjar ju ga nerat for gerbiler ocksa. Ni som varit med nagra ar vet som jag att gerbiler brukade leva langre an de gor nu. Har hallit pa med det har i 7 ar nu och pa den tiden tycker jag verkligen att medelaldern verkar sjunka. Nar jag borjade sa alla 4-5 ar, nu sager alla runt 3-4. Det ar en otrolig skillnad pa sa kort tid! Som att manniskor brukade leva till 100 for 10 ar sedan men nu bara blir runt 60-75.

tjoffsa
0

ja, så tror jag det är för de flesta djurarter tyvär med avel. och vi människan med. miljön omkring oss blir ju inte heller bättre med tiden. Men beror det på att de dör förtid i sjukdom eller att de åldras "fortare" hos gerbilerna? Vi kanske inte kan göra så mycket förutom att avla på friska djur. eller vad tror du?

Gerbilflicka
0

Vi behover inte gora sa mycket mer an att avla pa friska djur. Men det ses mellan fingrarna hela tiden. Man blir hemmablind, man glommer bort, man hittar pa ursakter… Det ar sa himla latt hant oavsatt vad man har for principer i grund och botten. Darfor dokumenterar jag sjalv precis ALLT numera om mina djur fran att de fods till att de dor. All sjukdom, temperament, vikt osv. Annars blev det latt sa att jag forsokte hitta pa ursakter for att ga emot mig sjalv, konstigt nog.

Rattor och moss blir mycket oftare sjuka an gerbiler. Men det borjar krypa ner i aldrarna har ocksa… cancer ar ju det storsta och vanligaste problemet dar.

100% stenhard avel som inte tillater nagra daliga djur att ga igenom ar det enda sattet. Man kan inte blanda in personliga kanslor och man kan inte se igenom fingrarna nar det galler "smasaker". Pa en generation hander troligen ingenting, inte heller pa tva, tre, fyra, fem… men ge det en 30-50 generationer sa star vi dar upp till nasan i skiten. Jag lovar.