En nyfiken fråga om avelsdjur
Jag är lite nyfiken. Vad har du för kriterier på en gerbil som du väljer att avla på? Och framför allt; vad skulle göra att du väljer bort en gerbil från avel?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag vill ha avelsdjur som jag kan avla fram attraktiva färger, djur som är sociala och vänliga, lugna. intrassant stamtavla att bygga vidare på. En gerbil som jag inte skulle använda till avel är gerbiler som är lättstressad, naffsiga, liten, framför allt. Sen skulle jag inte fortsätta avla på någon som har dåliga gener och som kan göra skada för avkomman, eller att honan börjar bli gammal, eller haft 3 kullar.

Jag ska väl svara oxå :)
Jag väljer djur med lagom storlek, bra psyke och god hälsa till att bli föräldrar. Temperamentet är A och O för mig. Jag vill få fram underbara sällskapsdjur som VILL vara uppe i famnen och ligga i handen och gosa. Jag vill oxå öka livslängden på gerbilerna, därför är deras hälsa viktig. Jag avlar aldrig på djur under 6 månader. Helst vill jag att honan ska vara 8-9 månader. Hanen får gärna vara ännu äldre. Han blir ju inte steril.
Vad får mig att välja bort djur från aveln då? Ja, först väljer jag ju bort djur som inte är framåt och vill umgås med mig. Sen skulle jag inte sätta ett djur i avel som har varit mycket sjukt. En gerbil som haft luftvägsinfektion som liten skulle jag inte avla på som vuxen tex. Nej, luftvägsinfektion är inte ärftligt.. men det är dåligt immunförsvar. Därför väljer jag bort de som varit sjuka som små.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Gerbiler som inte far ga i avel hos mig…
1.) Gerbiler som ar uppenbara problem i slakten
2.) Gerbiler som nagonsin bitit
3.) Gerbiler som inte gillar hantering
4.) Gerbiler som varit allt for vilda som bebisar/ungdjur (aven om det vaxer bort)
5.) Gerbiler som nagonsin varit sjuka
6.) Gerbiler som ar "klena" och blir magra for latt
7.) Gerbiler som inte ar snalla med olika personer
Ett riktigt bra avelsdjur ska vem som helst kunna hantera. Det ska vara snallt, socialt och friskt. Samt dokumenterad stam och mycket info om foraldrar och ovriga slaktingar sa man vet att de uppfyllde samma krav.
Gerbiler som får gå till avel: De ska vara snälla inifrån och ut, tycka om att jag pysslar med dem och aldrig bitas.
De som inte går till avel:
För små djur, om jag tydligt ser fel i kroppsbyggnaden, aggressiva eller allmänt osociala. Om gerbilen har okänd bakgrund betänker jag beslutet noga innan jag tar in den i avlen.