Lite frågor...
Hej alla.. Jag har en galler bur till mina gerbiler.. men jag vill byta.. En sån där SAMLA-bur.. Kanske en sån ? Men hur kan dom andas i den ? Ska man göra små små+ hål .. ? eller? Och vilken"storlek" och så ?
Dom finns på Ikea och kostar 130-150kr Vi har ett lock vi borrat hål i. Köp den största storleken på 130 liter. Det finns "skyddsklämor" som man kan köpa till också (det har vi) :)
//Elin
#1 ÅH ! Tack så mkt =D
SAMLA-lådorna är utmärkta alternativ! :) Själv har jag en på 130 liter, och fyra på 65 liter. Men självklart är 130l att föredra, det är bara jag dom har lite dåligt med plats som jag bor nu. ;)
Man kan göra en massa hål i locket, men det är inget jag skulle ge mig in på då plasten är så pass hård att det bara spricker..
Det jag gör är att jag borrar små hål så att de bildar en stor rektangel i locket, med max en centimeters mellanrum mellan hållen, sedan tar jag en kniv och sakta med säkert skär ut rektangeln. När den, ganska jobbiga, processen är klar så sätter jag fast en stor ruta gallernät (som finns att köpa på de flesta järnaffärer, det ska helst inte vara mer än en centimeters storlek på hålen) med hjälp av silvertejp. :)
Funkar jättebra, har gjort såhär på alla mina burar :)
#3 Våra sprack inte 
//Elin
#4: Okej, man kan ha tur ;) Men enligt mig är det ändå bättre att ha nät, så att man säkert vet att luften räcker till :) Och så är det ju mycket jobbigare att borra hål i hela locket, än att göra som jag beskrev ovan :)
Vi får väl se om vi fixa så då, men det har iallafall inte varit nåt problem här ;)
//Elin
#3 Men det ska gå att ha som bur då ? Jag ska se hur jag ska våga göra om jag ska våga borra hål eller så =P Tack så mkt =)
Såklatt det går att ha som bur, det är jättemånga som har 
//Elin
#7: Absolut! Samla-lådor och akvarium är de bästa bostäderna för en gerbilflock :)
Men va bra =D Jag ska kanske sälja min bur.. eller jag har två. =P så jag tror jag säljer dom .. kanske x) Tack så jätte mkt ! =D
Ingen orsak :)

Jag har oxå borrat hål i mina Samlors lock utan större problem. Ett par små sprickor när jag var för oförsiktig med borren. Men inget som gör att det inte går att använda.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nu är jag här och frågar igen .. Jag har tänkt (då gerbilerna är tillräkligt stora och med lite mer kunskap) va med på utställning.. Har tänkt på agility.. då mina gerbiler gillar sånt .. Men Jag har så många frågor..
1. Hur gammal måste dom va minst - högst ?
2. Måste man veta vilket datum dom är födda ?( Jag vet inte , jag fick köpa på en "sorts" djuraffär, jag fick dom på en gång lixom så dm har inte vart där.. äääh det vart komplicerat..)
3. Jag har ett litet problem, mina två flickor är kopior av varann.. Men jag har märkt att Novali har mer "mus" nos och Tabella mer "rått" nos.. men det är ändå svårt att hålla skillnad , Husr ska jag då göra ? Jag ska köpa två petboxar , (två olika förstås) Men tänk om jag tar fel? Hur ska jag göra för att komma på nått sätt att hålla skkillnad på dom ?
4. Har tänkt att kanske va med på pet, men vad "behövs" för det ? liksom, vad behöver man veta OM gerbilen ?
Det kanske va dumma frågor, men jag är liksom, lite ny.. x)
Blir det verkligen tillräckligt med ventilation om man bara borrar hål? Är locken till SAMLA-lådorna genomskinliga? (tänkta annars att det blir mörkt +tråkigt att man inte ser dem..)
Jag skulle nog lägga galler(stålväv) istället.. vill man, och är lite händig, kan man ju såga ur i locket och använda lock-ramen till nätet. 
#14: Det är så jag gör, bara det att jag inte har insett att vi har en passande såg innan, så det känns lite jobbigt att jag har borrat och skurit istället faktiskt X)

1. Gerbilen bör vara runt 3-4 månader iaf för att tävla i agility.'
2. Nej, måste, måste man ju inte.. men det kan ju vara bra att veta ungefär iaf.
3. Man lär sig se skillnad på dem. Jag har två agouti white spot tillsammans.. mor och dotter. Man lär sig hitta de små skillnaderna. Lina har kortare och lite krokigare svans än Greta tex. Gretas vita pannfläck är lite smalare än mamma Linas. Hade två agoutikillar precis som dina tjejer.. där lärde jag mig se de småå färgskiftningarna i deras pälsar.
Vad ska du med två petboxar till? Till utställning kan du (förutsatt att du inte vill tävla i standard) klippa en liiten tuss päls på ryggen/rumpan på den ena för att man ska kunna hålla isär dem. Eftersom de är burkompisar är det inte att rekommendera att sära dem mer än nödvändigt under en utställning där det luktar massor av andra gerbiler.
4. Till SGFs och SHFs petklasser kan jag inte svara på vad som krävs. Men i SGS kan du tävla i Livsnjutare eller Livsglada med dina djur. Det som krävs av gerbilen är att den är snäll, inte bits och mår bra. Är det en soffpotatis som älskar att ligga o mysa i handen så ställer man upp i Livsnjutare och är det en glad och nyfiken liten springis så är det Livsglada som gäller. Mer än så behöver du egentligen inte veta. Kön, färg och namn på den bara ;) Ålder är bra.. iaf ungefärlig. 3-4 månader bör den vara för att ställa upp oxå.
Does it become a walk?
/Ida
#16 Tack så jätte mkt för svaren =) Jag har märkt att Nova har liiite mera naturvitfärg runt ögonen .. Och Bella ha nästan inget alls =P ( Äntligeeen ) .. Jag frågade han i zooaffären om han visste vilket datum .. Han sa att det var svårt för det skickas tusentals runt runt överallt.. Men han sa att dom skickas ju så fort som möjligt .. Så det är 6v efter dom födds som man kan sälja dom ? För då kan man ju ränka 6v bakåt från dagen vi hämtade dom + 1-3d.. då vet jag ju ungefär.. Jag förstår ju att dom inte ska va ifrån varandra mer än nödvändigt.. Men det står ( tror det var på SGFs hemsida ) att om man har två väldigt lika ska man helst ha dom i två olika boxar..

#17 Ska jag vara helt ärlig tycker jag att det är en knäpp rekommendation att sära på dem för en utställning. Tänk så går det inte att få ihop dem igen? Då måste man ha nya vänner åt dem. Jag säger inte att det blir så men risken finns. Nej, hade man haft det "kravet" så hade jag sagt tack för mig och gått åt annat håll.
Does it become a walk?
/Ida
#18 Ja.. Jag förstår =/ Men jag tror inte att jag skulle kunna ha nån chans i nån utställning.. kanske typ.. agility kanske.. ? =) Det gillar dom iaf =)

Du får testa agility nästa gång det är tävlingsdags och det är med som gren då :) Det är jätteroligt :)
Does it become a walk?
/Ida
#20 Ja mina gerbiler har tränat att hoppa lite =P Dom är jätte duktiga =)