Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1359 ggr
Pose-idon
2009-03-08 01:27
0

Avelsplaner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu har jag ju en kull med 9(!) ungar. Dom är 4 dagar gamla idag (8 Mars) Färgerna där kan vara agouti, black(?) sen är jag liten osäker med resten, kan vara Grey agouti också. Har nu fått reda på att två av dom verkar vara colourpoint så det betyder att Viggo måste bära det. Daisy är bärare eftersom hennes fader är PEW (Pink eyed white) Sen är det en liten rödögd i kullen (Kallas röding just nu xD) så tror jag det är 1 jag inte har nån aning om. Kommer även bli vitteckande (pied varigated?) Viggo är Black pied varigated och Daisy är Agouti. Kommer även en kull efter dom.

Sedan när Charm har åldern inne så tänker jag då para henne med Viggo. Och isåfall kommer det säkert bli colourpoint eftersom Charm bär på det och om Viggo nu är bärare. Sen blir det väl Black och agouti. Mer har jag inte koll på just nu. Men vitteckade också.

Sen har vi då Julia. Hon ska paras med nån av grabbarna som kommer ikväll då. (Hugo och Helmer) När vet jag inte än. Där vet jag inte riktigt hur det blir, beror på vem jag para henne med. Men vitteckade iallafall :P

Sen har vi då tjejerna från Norrskens som kommer runt påsk nån gång som är PEW och Burmese pied varigated. Hanar där har jag inte bestämt än, men låånt kvar.

Detta är vad jag har att bjuda på just nu. Har du några speciella planer med dina avel som du vill berätta? Vilka färger förväntas?

//Elin

Solaika
2009-03-08 10:04
0

Jag har inte så mycket långsiktiga planer. Jag planerar mer i nuet och går efter deras temperament. Självklart tänker jag mig ju hur man ska göra i framtiden men sen vet man ju inte hur det faller ut eftersom jag struntar fullkomligt i vad det blir för färger och går 100% på temperament.

Men Tova och Raggsocka sitter ju samman så där kommer det två kullar. En hona kommer såklart att sparas med Tova. Mycket möjligt att hon blir till avel längre fram. Båda föräldrarna är underbara i temperamentet.

Lina ska paras med Ajax, om hon bara kunde ta o brunsta någon dag när jag har tid att para dem och inte när jag ska åka o jobba natt Skrikandes Blir nog att spara en hona där iaf. Kommer nog att spara en hane tillsammans med Jesper o hans gäng oxå. Men från vilken av kullarna det blir återstår att se.

Längre fram blir det eventuellt en ny kull på Tova och Jesper. Det beror lite på hur mycket de två kullar Tova får nu tar på henne. Men det blir i så fall typ i augusti.

Lina och Ajax är cp-bärare båda två. Eller förlåt.. Ajax är ju CP DEH och Linas pappa är DTW och hon har tidigare fått två stycken CP DEH. Kan iaf bli siameser av henne och Ajax. Annars är det mest troliga där agouti, black och DEH. Vittecknat delvis då, Lina är ju ws.

Tova o Raggsocka är det Agouti, black, argente och Lilac som är troliga färger har jag för mig. Även där vittecknat då eftersom Raggsocka är pv.

Vad som händer efter det här återstår att se. Jag planerar inte längre fram än så just nu. :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
2009-03-08 13:28
0

Jag har lart mig att mina planer ofta forandras innan det ar dags, men jag har alltid en plan. Man kan ju inte veta hur ungar kommer att bli, sa om nagon inte blir bra nog for att avlas pa gor jag nagot annat helt enkelt. Men har ar min plan for tillfallet;

Orion's Chokladpudding ("Phoenix"), agout pied striped, hane ska paras med en polar fox hona ur kullen som Orion's Vätte och Obelix' Ailani har fatt.

Orion's Yuna, black pied striped, hona, ska paras med den otroligt charmiga Iminapp, black mosaic, en hane fran Estland.

Andra som ska paras ar Orion's Simba (ef-REH, hane) Orion's Amalthea (ef-lilac), Orion's Chocolate Chip (chm-agouti) och Orion's Spooky Cookie (ef-agouti).

[Katteeen]
2009-03-08 15:59
0

Jadu, som de andra redan skrivit blir det ju inte alltid som man tänkt sig, men detta är vad jag har planerat iallafall :)  :

Sunny + Gus - Kullen anländer imorgon.
Har tänkt spara ett par honor som gott och väl kan passa in i mina avelsplaner :)

Sedan borde det dyka upp en sista kull efter Björn + Popsy snart.

Får även hem Graphic (siamese PV) och Apple (PEW) från Isa, förhoppningsvis till påsk :)
Tanken är väl att någon av dessa töser ska paras med den cp-bärande slaten Trulls till höst, ska bli spännande att se vad som dyker upp i en sådan kombination :)

tjoffsa
2009-03-08 22:14
0

mina avelsplaner nu är att hitta nya avelshonor. eftersom mina siameser inte bör avlas på, ska de omplaseras och jag får sattsa på nytt blod och nya gener helt och hållet. Norrskens Brownie kommer förmodligen bli pappa om ca 8-9 månader. åh nästan ett år juh Förvånad(jag som är såå bebissugen juh!!)

Jag håller på och ser om jag kan hitta en lämplig siamesehona åt honom med fina linjer. tror jag har fått tag på en fin med utlänskta ursprung i släktet. Jag kommer nog tinga två töser! Jag siktar på colorpoint färger och vittecknat.

Brullebro
2009-03-08 22:29
0

Är så avundsjuk på alla som har uppfödningar.. Även om det tar tid och så .. =(

[Katteeen]
2009-03-08 22:58
0

#5: Det tar en massa tid, ansvarstagande och funderingar, men det är såå värt det enligt mig :)

Pose-idon
2009-03-08 22:58
0

#6 Ja, alltid Skrattande

//Elin

Denna kommentar har tagits bort.
Brullebro
2009-03-09 14:01
0

#6 Ja det förstår jag ju =P Men det verkar så underbart bara… Éller inte bara det men asså .. Ja =P

vekan
2009-03-09 17:50
0

#5 Samma här. Oskyldig

Pose-idon
2009-03-09 17:52
0

#10 Hih, men du ska ju få hamsterbebbar Glad

//Elin

isafisa
2009-03-09 18:21
0

Just nu är det inte så planerade kullar här hemma, vet att jag förhoppningsvis får en kull från Hjortron och Jaguar, Filmstjärne-kullen. Blir nog bara DEH och Agouti otecknat i den, men är mest temperamentsinriktad kull :)

Sen vet jag att jag kommer börja avla på black i höst, ska ha det som projektarbete i skolan. Så kommer mest avla på black och agouti då :) Det jag vill ha ut av projektet är en black utan vitt och med mandelformade ögon.

Men innan gebisarna kommer till världen i slutet av månaden så har jag 5 små musungar att ta hand om :)