Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 727 ggr
[Katteeen]
2009-03-08 00:31
0

Drömmar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, nu har jag gjort upp planer lite smått i mitt huvud, tänkte dela med mig av dem till er :)

På måndag får Sunny sina småfisar, och blir det åtminstone 2 flickor hade jag tänkt behålla dem för att senare avla på dem, om de uppfyller mina krav för att avlas på då såklart :)
Det jag hade tänkt göra är att jag flyttar Rufus och Trulls till min 130L Samla, och efterlyser en passande hane att para någon av småtjejerna (när de är avelsmogna, såklart) med, som flyttar in med grabbarna när jag vet vad jag är ute efter :)
På så sätt håller jag liv i Sunny-linjen som jag hade planerat att göra ända från början. :)

Och kanske skaffar jag en hane med samma färg som den hona han ska paras med..
Min högsta dröm inom aveln är att någon gång i framtiden, även om det kommer ta sin tid, ha fått fram djur som är "rena" i färg-genkoderna, och som samtidigt har fått sina temperament efter underbara föräldrar med goda psyken :) Alltså att kunna titta i en full stamtavla, och bara se gerbiler med samma färg, som alla har fått sin grund i livet på det bästa sätt. Suck, det vore väl något? :)
Att bevara en färg som den är, utan andra inblandade gener, är något som jag skulle vilja bidra med till gerbilvärlden :) Samtidigt som jag inte alls är en färgavlare, men det gäller väl då att hitta en gerbil med underbart temperament, med den färg man söker :) Det borde inte vara helt omöjligt? :)
Att välja med omsorg helt enkelt :)

Då ska man såklart verkligen ha ett djur man älskar, och som har den färg man brinner för att hålla liv i. Det kanske inte går att göra verklighet av, men det är absolut något jag har tänkt på många gånger och som jag skulle vilja förverkliga :)

Men nu ska jag inte drömma mig så långt bort, utan hålla mig till att uppfostra ungarna som kommer på måndag på rätt sätt :) Och det ska minst sagt bli spännande att se om jag kan hitta någon plutt som passar mina drömmar i den här kullen :)

Har ni några speciella drömmar för er avel? :)

Lilla Sunny på bilden :)

Pose-idon
2009-03-08 00:35
0

Mina drömmar är väl att få fram snälla djur med ett trevligt temprament. Som är snälla och framåt, nyfikna och lätthanterliga. Djur som bli  glada när dom hör att buren öppnas osv.

Skulle även vilja kunna födda upp Colourpoints, älskar sådana. Dock färgavlar jag inte, men jag kan iallfall försöka, lite :)

//Elin

[Katteeen]
2009-03-08 00:42
0

#1: Alla de där sakerna är ju sånt man letar efter hos en gerbil om man sysslar med temperamentsavel :) Håller absolut med dig :)

Är man en färgavlare så går man inte alls efter temperament, utan parar de snyggaste djuren man kan hitta med varandra, och struntar i om de beter sig som små monster..
Men även om man är temperamentsavlare så tycker jag att man kan ha en färginriktning, bara man tveklöst prioriterar ett gott psyke framför en annorlunda färg :)

Pose-idon
2009-03-08 00:51
0

Ska nog komma igång lite med aveln lite grann först, innan jag bestämmer mig för vilka färge rjag ska rikta in mig på Glad

//Elin

[Katteeen]
2009-03-08 00:54
0

#3: Smart tanke ;) Gör samma jag, måste hitta en färg som jag verkligen tycker känns rätt innan jag börjar med någon linje för den :)

Pose-idon
2009-03-08 00:59
0

#4 Får se om jag hittar nån färg jag verkligen fasnar för. För iekligen bryr jag mig inte så mycket om fäger, men det är ju roligare med lite annorlunda ;) Dock är jag väääldiigt förtjust i Grey agouti, Agouti pied varigated (eller annan vitteckning) och Burmeser Oskyldig Men jag kommer nog ta det längre fram Glad Temprament är viktigast då jag själv ju vill ha trevliga djur.

//Elin

Pose-idon
2009-03-08 01:01
0

Har blivit fast för Lilac också Oskyldig

//Elin

[Katteeen]
2009-03-08 01:13
0

#6: Jag med ^^ Lilac är skitfint..

Tycker även att Saffron är otroligt vackert <3 Det står på möjligt-listan, så det är ju ett alternativ ;)

Pose-idon
2009-03-08 01:16
0

Föresten är jag lite glad nu, eftersom det tydligen va så att Viggo bärde på Colourpoint Glad Spännade!

//Elin

[Katteeen]
2009-03-08 03:40
0

#8: Ja ibland har man tur! :) Roligt när det ploppar upp gener som man inte hade räknat med :)

Solaika
2009-03-08 09:52
0

#7 Jag har en saffron Tungan ute Fast han är inte för avel dock. EmmaJo avlar på hans syster och ska avla på hans bror. Systern är saffron och brorsan är REH. Otroligt mysiga båda två! Brorsan är den enorma och vackra Simba som var med på Hjärtetävlingen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
2009-03-08 10:10
0

Ja Simba är fin Skrattande

//Elin

vekan
2009-03-08 18:51
0

Spännande att läsa om era drömmar/planer för framtiden. Glad

[Katteeen]
2009-03-08 19:23
0

#10: Jag vet, är lite avis Oskyldig

emwa
2009-03-08 19:35
0

Jag har väl en dröm och det är att skaffa några honor och ta kull med en av dem med min underbara lilla Eddie! :D

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Pose-idon
2009-03-08 19:36
0

#14 Hoppas du får det! Skrattande

//Elin

Xanon
2009-03-08 19:55
0

Min dröm är att kartlägga hurvida Dark Pied Patched är ärftligt och hur det nedärvds… :)

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Gerbilflicka
2009-03-08 22:59
0

Jag vill lyckas avla framgangsrikt enligt Belyaev principer, men det ar inte sa latt som det kanske later… Obestämd

Pose-idon
2009-03-08 23:01
0

#17 Vad är Belyaev principer?Oskyldig

//Elin

Gerbilflicka
2009-03-08 23:07
0

#18 Belyaev var en rysk forskare som holl pa med tamhet. Sjalva grundiden ar att man inte hanterar ungarna som sma for att paverka deras utveckling, och sedan kollar tamhet nar de blir lite aldre. Genom att avla endast pa den arftliga tamheten kommer fler mutationer (alltsa nya farger, palstyper osv.) att uppkomma och djuren kommer att bli lugnare och tamare. Det handlar om en slags extrem domesticering, extrem temperamentsavel helt enkelt.

Jag har skrivit en artikel och tamhet och mutation som du kan lasa mer om har.

Denna kommentar har tagits bort.
Pose-idon
2009-03-08 23:08
0

#19 Okej Glad

//Elin

[Katteeen]
2009-03-08 23:10
0

#19: Läste faktiskt den igår! Spännande läsning! :)
Men jag läste även att det har uppkommit Rex hos gerbil, har aldrig sett det. I vilken utsträckning då, liksom? Det kan ju inte vara vanligt iallfall…?

Gerbilflicka
2009-03-08 23:54
0

Risken med alla nya mutationer ar ju inaveln som kommer med den. En recessiv gen maste ju komma i dubbel upplaga, sa da maste man inavla for att behalla nagot ett enda djur har fatt. Vanligast ar att man parar t.ex. pappa/dotter eller kusiner osv. Sen far man utavla sa mycket man kan… men kul da om den gerbilen som hade mutationen fran borjan ocksa fick cancer ovanligt tidigt? Da sitter man dar med djur som ar framavlade for cancer ocksa, lika mycket som for sin mutation. Samma sak galler daligt temperament och liknande…

Det ar darfor jag tar det valdigt, valdigt lugnt med mina mold t.ex. Jag vet att manga ifragasatter att det gar sa galet langsamt och t.o.m. ser ner pa mig for det, men ar det inte battre an att "producera" rena mold och sen sitta dar med tusen inavelsproblem? Man kan inte tappa temperament och halsa pa vagen.