Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1467 ggr
monsi
0

vad ska jag gör??

En bekant ringde i sommras o frågade om jag ville ha två råtter.

Har haft råtter innan så varför inte tänkte jag saknade de små.

Nuvisade det sig att det inte var råtter utan gebriler okej tänkte jag tar dem ändå.

Fick hem dem o såg direkt att den ena inte var frisk hon hade något som kallades sten lunga hos råtter förr.

Hon gick tyvärr bort för några månader sedan så nu har jag en ensam hona på ca 1 1/2 år.

Kan jag köpa en jemngammal hona o sätta ihopa henne med?

De ska ju inte vara ensamma.

Vill inte köpa en unge då jag inte vill sitta med samma problem igen.

Tog dem för att ingen annan ville ha dem o de skulle ev avlivas annars.

Honan jag har kvar är brun med vita täcken.

Social o trevlig äter ur handen.

Är det någon som kan ge henne en vän?

Ger henne gärna till någon som kan ge henne ett bra hem o det viktigaste av allt små gebis vänner.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Pose-idon
0

Man kan inte sätta ihop vuxna honor med varrandra då dom troligen bara skulle slåss. Atingen kan du köpa en gammal ensam hane (eftersom din hona inte kan få ungar) eller med 1/2 små bebishonor på 6 veckor.

//Elin

Solaika
0

Köp 2 små bebisar och sätt ihop henne med. När den äldre damen dör kan du välja då om du vill omplacera eller behålla småtjejerna. Eller som Pose-idon säger, en äldre hane eftersom din hona är steril nu.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

monsi
0

Är ej helt säker på hennes older hon kan vara ett år eller 11/2 vet inte riktigt.

Hinner igentligen inte med henne så två små är uteslutet.

Har fyra hästar o tre hundar jobbar heltid pendlar nästan fyra timmar dag.

Tog dem för de som hade dem funderade på att avliva dem.

Men det med en äldre hanne låter bra.

Hur gammlar är de när de blir sterila?

Kan inte så jätte mycket om dessa små söt nosar  mer än vad de ska äta, hur de trivs att bo, vilket bur matrial som är bäst o att de inte ska vara själva.

De som hadde dem innan hade dem i en liten hamster bur med spån.

Jag har henne i ett stort terarium med tidnig unders o katt toalätt, flera äpple granar en hel hög av olika kartonger som hon älskar.

Det bästa vore igentligen om hon kom till någon som har mer tid över än jag, det näst bästa är nog en gammal hane eller två äldre herrar( går det med två äldre herrar?)

Bor ca 30 min från malmö fall någon har en trevlig hane eller vill ha en jätte mysig hona.

Gillar inte att tanken på att ge bort henne ,men är det någon som kan erbjuda henne ett bättre hem med flera vänner så är det ju bättre för henne eller? jag tror det i varje fall

[Tassy]
0

Nänä, stopp lite här nu, är honan bara 1,5 år ska hon INTE sättas med en hane då hon definitivt kan vara fertil fortfarande. Glad

ivanhoe81
0

vi hade gärna tagit emot henne för 1 vecka sedan då vi fick en 4 veckors unge helt ensam, men hon har redan kommit in i en annan flock med 2 andra honor och kämpar med att bli ranghögst (den som är ranghögst får backa om hon vill ha något eller krypa igenom rörena vi har)

hoppas det löser sig för dig

monsi
0

Vill inte ha ungar när blir de sterila???

Kanske klarar hon att bo själv men tycker inte det är rätt.

Kan jag låta henne vara själv utan att hon mår dåligt av det??

Hon har varit det ett tag nu o verkar må bra äter o gnager som vanlit.

ivanhoe81
0

en del kan bli så deprimerade att de vägrar ta emot någon ny (har läst det) och då mår de bäst att vara själv även om man rekomenderar en flock på minst 2 eller fle

Solaika
0

Skaffa en liten flicka åt henne då. Ensam ska ingen gerbil behöva vara. Har hon inte fått ungar innan så BÖR hon vara steril men det är ju inte någon garanti dessvärre. Men en liten bebistjej går utmärkt.. de kan leva ihop i flera år.. och vill du omplacera dem så går ju det med. Kan vara lite lättare med en bebis med i den lilla flocken.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

jag tror på ida, det är lättare än att försöka få in en äldre
jag har ju som jag skrev högre upp fått in en unge hos mina, inte ett bråk mer än lite rangbråk mellan ungen och en av de äldre

vet att du inte vill ha ungar men det är det barmhärtigaste för henne att hon får en kompis + att det är lättare med ett ungt djur (nu tror jag inte att någon menar att du ska skaffa en som man måste mata med välling som den som vi fick, utan en som precis blivit avvand från mamman, rätta mig om jag har fel)

Pose-idon
0

Skaffa isåfall en (eller två) små honor på 6veckor max 7 veckor.

//Elin

monsi
0

Gillar min lilla lillan men vill inte ha en massa gebisar i flera år.

Hade dygnet 48 i stället för 24 så hadde jag haft en hel hög så djur.

Fins tydligen ingen lätt lösning på problemet.

Det jag har att välja mellan är att chansa med en hane o riskera att få flera småttingar, eller köpa en eller två små ugar o ha gebriler i flera år Suck! Öka dygnet till 48h så är problemet löst då köper jag tre små för att var säker o njuter av mina små gnagare i flera år utan dåligt samvete för jag inte hinner tämja dem.

Trodde att de var som råtter när det gällde flock där går det att sätta ihopa två jämn gammla honor om man tar det lungt, hadde vist fel.

Min Lillan är tam okej gillar inte att man tar henne men kommer glatt fram o äter ur handen o bli lätt klappad,springer ut på handen mm, men det är inte jag som har gjort henne så tam det är de förra ägarna, trodde dum som jag var att jag kunde sätt ihopa henne med en eller två jämn gammla redan tama honor.

Ine snält att skaffa en unge o inte kunna visa den att händer inte är farliga, Så vem vill ha min underbara Lilla dam jätte söt o trevlig.

Ger henne endast till dem som kan ge henne vad hon behöver.

Det är inte kul att behöva ge bort henne men det verkar vara det bästa för henne efter vad jag har läst här.

Pose-idon
0

Om du inte vill bli med gerbiler i flera år kan du alltid skaffa burkopmpis/ar och sedan omplacera dom till nån som har mera tid :]

//Elin

monsi
0

Är det inte bättre då att hiita ett nytt hem direkt??

Hon äter o är pigg leker med sina lådor o verkar inte vara ledsen  nästan mera aktiv o social sän hennes vän gick bort.

Är ny på gebisar men har innan hästarna kom in i bilden haft flera små djur tills de gick bort av older så helt borta tror jag inte jag är när jag ser att hon verkar må mycket bra trots att hon är ensam, kan ha fel gebisar kanske fungerar anorlunda när det gäller o sörja mm

Pose-idon
0

Ser du till att hon får en kompis helt säkert så kan du sälja henne direkt. Vill du vara säker sätter du ihop henne med en kompis direkt.

//Elin

[ElisabethYL]
0

Om du bor i närheten av malmö, så tror jag att det finns någon uppfödare i närheten av dig… Det kanske är värt att kolla upp… Flört

Bara en tanke…

/Elisabeth

monsi
0

Vet ingen uppfödare, fick dessa av en slump.

Tänkte att någon här kanske vet mera om den saken.

Men uppfödare är hon inte lite för gammal för att få ungar nu eller? hon är ju mellan 1 o 11/2 år vet inte säkert har haft henne sen i sommras juni månad.

Pose-idon
0

#16 Jag skulle inte vilja ta risken att para henne då hon kan skadas om hon är över 1 år.

//Elin

monsi
0

Det var ju det jag trodde hon är för gammal jha vad göra nu??

En uppfödare vill väll inte ha ett djur de inte kan avla på eller?

[Katteeen]
0

Nu har inte jag läst tråden, men jag vet att Sofia med Sjöutsiktens bor i Malmö :) Eternity90 här på iFokus.