Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 2636 ggr
greenday90
1

unge som har "snett" huvud

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nån som vet vad det är med denhär gerbilungen? och om det är farligt att den har huvudet sådär snett..?

greenday90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är några bilder också

greenday90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en till

[Tassy]
0

Ungen kan antingen ha en missbildning eller öroninfektion. Rådgör med veterinär.

greenday90
0

okej, ska säga till familjen att göra det, åker till skolan ikväll och kommer hem först på fredag så jag hinner inte själv åka och kolla upp det :S

Kimmie
0

det är troligt att ungen har haft en hjärnblödning, min styvmor är djursjukvårdare och min hamster ser ut så, vilket är tillföljd av en hjärnblödning

tjoffsa
0
greenday90
0

#5 okej, men det e inte så man måste avliva den då eller nåt? jag menar om den lider av det?

#6 jo jag vet :(

Angelclaw
0

#5 kan vara så, men även en öroninfektion.

Hur som helst så bör den få komma till veterinär snarast!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

greenday90
0

#8 jo ska ha nån att åka dit nån dag nu snart! :P

[Katteeen]
0

Ungen ser inte ut att ha någon som helst balans, ser ut som att h*n bara snurrar runt, runt..

Tror det kan bli svårt för den att leva ett normalt liv om det fortsätter sådär :/ Den kanske inte ens klarar sig, har den fått en hjärnskada så finns ju risken att de stryker med… :( Men det är bara mina funderingar och åsikter, är långt ifrån en expert så jag kan ha fel också.

Vi får hoppas på att det "bara" är en öroninflammation och att det går att bota, så den lille blir en pigg och glad gerbilunge :)

[Tassy]
0

När et är sådär pass allvarligt skulle jag ta den akut till en veterinär. Tyvärr ser det inte alls bra ut, förmodligen behöver den lille få somna in. Rynkar på näsan

greenday90
0

#10 jo hon går oftast bara runt i cirklar när man har ut henne, när hon är i buren så är det lite bättre men inte mycket..

jo får hoppas att hon blir det, eftersom jag just hade hittat ett hem till henne också :)

#11 jo ska göra det.. mm jag är rädd för att det kanske är så men vill inte att det är det, vill bara att hon ska bli frisk och sprallig som sina syskon :)

Angelclaw
0

#11 Fast, okej nu är jag ingen expert på just öroninfektioner, men OM det är det så kan de ju återhämta sig?? Det gjorde iallafall min gammeltant Sushi. Vad jag vill minnas att jag läste då att om infektionen behandlas i tid så får gerbilen möjligtvis en viss lutning på huvudet men inte såpass att det förhindrar djuret från att leva ett bra liv?

Iallafall är ju alla överrens om att ungen måste till vetten så snart som möjligt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

[Tassy]
0

#13 sprang din gerbil också i cirklar sådär? Jag tycker det mer ser ut som någon form av skada/missbildning men jag är ju inte utbildad i ämnet så därför tycker jag det är viktigt att den lilla snabbt får komma till någon kunnig och förhoppningsvis få rätt behandling. Glad

Angelclaw
0

#14 Jo Sushi hade väldigt svårt med balansen. Min första tanke då jag upptäckte henne den morgonen var "Fasen, nu har hon fått hjärnblödning", ringde vetten och förklarade symptomen och fick rådet att behandla med Baktrim vilket jag gjorde. Hon återhämtade sig rätt snabbt och sprang sen runt och red på burkompisen ;) Och då var hon ändå ca 4 år!  Vi vet ju inte om detta är samma som Sushi hade, men om det är det så borde ju ungen ha bra chanser att klara sig.

Som sagt, vi är alla överrens om att den lilla sötnosen behöver få hjälp av kunnig och få rätt behandling!

//Tess

Sajtvärd på Motor

[Tassy]
0

#15 Det skänker ju en del hopp, håller tummarna för den lille! Glad

Angelclaw
0

Jag håller också tummarna!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Otaku
0

Jag hoppas att det löser sig!

Mvh Vinetta

Solaika
0

Om en gerbil får en hjärnblödning så är chansen att

den överlever minimal. Min Nina dog av en hjärn-

blödning.. det tog bara en halvtimme innan hon

somnade in för gott. Mycket få människor klarar sig

efter en hjärnblödning och då är vi MYCKET tåligare

än vad gerbiler är. Så jag är tveksam till att det

är en hjärnblödning den lille har haft.

(sitter vid en knäpp dator)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

Det går liksom inte att säkert säga vad det är som orsakat det, virus eller medfödd defekt, det måste kollas upp

jag håller med Ida, jag tror inte det är hjärnblödning, det tar väldigt hårt på en liten kropp med ngt så stort :(

Hur gammal är ungen och har den haft så länge??

//Tess

Sajtvärd på Motor

greenday90
0

#20 okej..

den är typ 3 ½ vecka, och den började ha det så igår på morgonen

Royalz
0

Så det blev en utav mina HAMSTER ungar, när jag tappade den i backen från ca 1,5m höjd. Då var den 2,5 vecka. Nu mår den fint men huvudet är fortfarande snett men den kan gå rakt och så! :)

Fast du kanske inte har tappat din i backen :)

greenday90
0

#22 kan faktiskt hända att nån av mina små kusiner tappat dom.. fast dom satt med dom i sängen mest hela tiden :P

Solaika
0

Om det kom så plötsligt så kan det mycket väl vara en öroninfektion. Då behöver den ett veterinärbesök och antibiotika.

Does it become a walk?

/Ida

greenday90
0

#24 okej :P

[Tassy]
0

#14 instämmer. Det verkar mest troligt. Viktigt att ungen får behandling snarast för att minimera risken för bestående men. Öroninfektioner kan vara svårt att få bukt med, de har en viss tendens att komma tillbaka om man inte är försiktig.

Eternity90
0

jag har haft en unge som vid fall förlorade hela sin balans och gick med sne nacke. Vi trodde inte hon skulle överleva. Vi var hos vetrinären men de är väldigt dåliga och trodde att hon tillochmed var en hamster! Pricken över i:et tappade de henne igen!

Hon hade exat samma beteende som din lilla. Om det är en skada så finns det forfarande hopp. Min unge slutade snurra runt och återfick sin balans. Hon fick lära sig om lite saker.

Till slut så märktes inte hennes skada alls och hon hade inte ont av det.

ett fall kan orsaka sådant här på sekunder. det är troligt att något sådant kan ha hänt

greenday90
0

#27 jo mycket möjligt att hon har blivit tappad :P

och nu har hon slutat att gå i cirklar iaf! :D

Pose-idon
0

#28 Får jag bara fråga, vad är det som är så himmla kul med att hon har blivit tappad? Tänk dig att falla kanske 3-5 meter och sen skada dig på nåt sätt så att det får snett huvud och spinger runt i cirklar. Innan du tycker det är kul med nåt sånt så tänk dig in situationen :/

//Elin

emwa
0

#29 Hon sa inte att det var kul? Hon gjorde en smiley, om du anser att ":P" betyder "hahahaha" så kanske du tror fel?

Jag tror inte att hon tycker att det är det minsta kul.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Pose-idon
0

Ja jag anser att ":P" är en figur som betyder att man tycker nåt är lite kul… Iallfall för mig, ska inte skiva här mer :/ Men undrade bara >.<

//Elin

[Tassy]
0

Även jag reagerade på smileyn och får mig att undra. Men förmodligen är den missvisande.

filuraren
0

Men smilysen ":P" är ju en glad gubbe med tungan ute på MSN och sånt :O

Solaika
0

Nu diskuterar vi inte smileys i den här tråden utan en sjuk/skadad bebis. Som dock verkar vara på bättringsvägen :)

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Förlåt om jag vart otrevlig. Men det är jättebra att bebisen håller på att bli frisk, lycka till med den lilla :)

//Elin

greenday90
0

jag menade absolut INTE att det var nåt kul att den kan ha blivit tappas! men den smileyn så använder jag ganska ofta, så när ja gjorde den här så reagerade jag inte ens på den! :P

greenday90
0

jo den blir bara bättre och bättre! hon har slutat gå i cirklar och huvudet är inte alls lika mycket snett längre, och hon hoppar omkring och leker med sina syskon :D

Pose-idon
0

#37 Så bra att hon blir frisk igen. Hon är jättesöt Skrattande

//Elin

greenday90
0

#38 jo det är jättebra :D tack :)

Angelclaw
0

Skönt att höra! :D

//Tess

Sajtvärd på Motor