Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: burar-inredning
Läst 1749 ggr
ivanhoe81
0

en fråga om man ska ha ett akvarium

hur får man fast vattenflaskan i ett akvarium??

för de sugkoppar som är med är det nog ingen ida att använda (tänker på gnagarinstinkten)

finns det någon som borrat hål genom glaset (låtit någon glasmästare göra det alltså) så man får flaskan på utsidan
o vad bör man tänka på??

har funderat lite på att skaffa ett akvarium till de 3 nya som vi har köpt oss o de är grävsugna som tusan, men samtidigttänker jag lite hur mycket spån brukar det gå åt till ett på ca 100l, måste räkna så att jag har råd att byta ut allt 1 gång i veckan så att jag inte gör dem ledsna om jag inte har råd att byta så mycket så de får ett tunt lager tillslut

det enda som jag tagit bort från dem som de älskade i djuraffären är springhjulet bla för att det var så litet samt att jag läst att det inte är bra för dem att springa i det

emwa
0

Jag har med sugploppar, funkar bra så länge de inte kommer åt dem. Annars finns det flaskor med öglor som man hänger i gallertaket och så.

Byta ut en gång i veckan behöver du absolut inte göra om det inte luktar! Jag byter ut spånet hos mina var 3e vecka ungefär och det luktar ändå ingenting. Men sandskålen byter jag varje dag.

Helt rätt! Hjul är inte bra för gerbiler.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[Tassy]
0

Jag gör en liten hållare med ståltråd som jag hänger på akvariekanten. Det finns även flaskor med hållare i "toppen" för att hänga upp i ståltråd.

Solaika
0

Har man mycket spån behöver man inte byta varje vecka. Jag städar åt mina var 3e till var 4e vecka. Då har jag iofs ingen bur under 130 liter och mycket spån åt dem allihop. I ett kar på 100 liter och mycket spån skulle jag inte byta oftare än varannan vecka.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Vikke
0

#0 dessutom, var köper du spån? djuraffär? Det finns billigare och mycket bättre alternativ, t.ex. spånbalar som är gjorda för hästboxar, på något vis så är det så att sånt spån dammar mindre (enligt vad jag har märkt) och dessa balar går att köpa antingen på sågverk i närheten av dig, granngården, bauhaus m.m

Som alla säger så finns det vattenflaskor med ögla längst upp så att de går att hänga i gallertaket.

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

ivanhoe81
0

oki jag tyckte att jag kollat upp allt med vattenflaskor och hittade bara sådana med sugkoppar o sådana som man sticker in i ett hål o böjer en ståltråd runt

då det är tjejen som brukar köpa spån så vet jag inte, antagligen på ica eller djuraffär, men tack för tipset med spånbalar, men hur stora är sådana (vi bor i en lägenhet o har inte plats med för mycket spån

det med 100 liter tog jag bara som ett exempel, ska kolla lite vad stora akvarium kostar så att jag kan köpa ett till dem

ivanhoe81
0

det här är inte på allvar men jag tror att jag hittat det perfekta akvariumet, men tror att man kan ha mer än 1 flock i det, men det får nog inte plats i min lgh tyvärr, 20 m djupt, en handbollsplan brett, försök att leta efter gerbiler i det

men jag tror inte att det är tillsalu

hittade det på sidan http://www.1000apor.se/node/470774

filuraren
0

Haha…Det hade vart något att ha ett sånt. Då kunde man ju bo med gerbilernaSkrattande

ivanhoe81
0

jag menar det haha

Kimmie
0

Är det någon som vet var detta stora akvariumet finns ? :) (Förlåt för att jag kommer ifrån trådens ämne lite)

ivanhoe81
0

kolla länken som jag skrev upp

http://www.1000apor.se/node/470774

men om jag förstår av kommentarerna så verkar det finnas antagligen i dubai eller någonannanstans i arabvärlden

det har varit en val + 400 000 andra fiskar i det

ivanhoe81
0

en fråga till nu, jag har sökt igenom hela intenet, känns det såm efter vattenflaskor meg ögla

vart kan man köpa sådana antagligen via internet eller i värmland (karlstad)

emwa
0

det borde väl finnas på vissa djuraffärer? fast jag letade igenom stad efter stad efter såna vill jag minnas.. hittade några i göteborg (och jag bor vid västerås ^^)

[kaniner och gerbiler]

ivanhoe81
0

oki, då vet jag att de flaskorna verkar vara ovanliga

Solaika
0

Alla djuraffärer jag har varit in på har vattenflaskor med öggla. Har du kikat på www.djurbiten.se eller www.guldfisken.se tror att nån av dem har iaf.

Does it become a walk?

/Ida

[ElisabethYL]
0

Nu hittade jag två sorter, på djurbiten.com, tackar för tipset Glad

/Elisabeth

Angelclaw
0

Jag har större problem att hitta flaskor med sugproppar :S

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

[ElisabethYL]
0

Finns där med, men en sak du bör veta är att vi köpte två st, en av de läcker som tusan så vi fick ge upp det försöket, men vi kanske fick ett "måndagsex". Ta en titt där, har beställt frånde tre gånger och de har alltid varit bra Tungan ute

/Elisabeth

Angelclaw
0

#17 jag såg det nu, precis såna. Jag har bett djuraffären beställa hem så jag får nog tag i det utan att beställa. Gillar den sorten, de är bra. Har inte haft en enda som läckt

:) tack

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

emwa
0

Jag köper hem ungefär 4 flaskor åt gången åt mina 2 gerbiler. Ibland lossnar en plopp så att flaskan hänger lite, då blir den snabbt uppäten om jag t.ex är i skolan. Och vissa av mina läcker också ibland men då har jag testat att skruva isär den och fixa, då brukar det fungera :) men jag köper fler ifall att.

[kaniner och gerbiler]

ivanhoe81
0

tack för tipset ida nu gäller det bara att hitta ett bra akvarium gärna ett högt då jag märkt att våra nya älakar at klättra (en av dem iallafall) och alla 3 har grävarinstinkten det märker jag

de gamla som vi har (kan inte kalla dem gamla då vi bara har haft dem i lite mer än 1 månad) kan inte gräva de verkar tycka att det är jobbigt att gå i för mycket spån, men inte de nya, hinner inte få bort spånet vid vattenflaskan innan det ligger där igen, o deras sandlåda den funderar jag på om jag har plockat ur eller om de grävt över den det är bara en stor spånhög där vi ställde den, så de ska ha ett akvarium som de kan gräva i, vi har en provisorisk bur åt dem nu med mycket spån i en "duna" den som de andra gerbilerna kallar för tråkburen

ivanhoe81
0

som sagt flaska hittad ev akvarium med nu om de finns kvar (hittade ett på i50l o ett på 600l för 500kr st i karlstad)

men nu försöker jag hitta något hur man bygger en "platå" där jag tänkt att ha matskål, vattenflaska, sandbad etc på är jag helt blind eller är det bara att jag inte lyckas leta reda på det, hade tänkt att fylla halva akvariumet med spån men samtidigt ha en platå så att matskål etc inte försvinner ner i djupet

har ev fundarat på att köpa ett lekhus som man hänger i taket, men där får ju ingen matskål plats på

emwa
0

Jag har byggt en rund platågrej åt mina. Två stora, runda skivor av trä och sen en tjock pinne som man sätter ihop dem med. Då blir det som en "pall" och hindrar inte gerbilerna från att gräva :)

Sen har jag en tjock betongplatta som står på högkant. Riktigt tjock alltså, ingen chans att den välter, där har jag matskålen :)

[kaniner och gerbiler]

ivanhoe81
0

oki tack för tipset

tyvärr så hade de sålt de akvarium som jag var intresserad av , men jag söker vidare

Solaika
0

Djurbiten har typ pallar. De har jag köpt åt de flesta av våra. Sen har jag byggt en egen pall åt ett gäng oxå. Så det är ganska lätt att fixa en matskålsplats.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki tack för alla tips ni vill ge mig

vill ju gärna inte hoppa i akvariumet för att försöka leta reda på en matskål som kan finnas någonstans i ett akvarium halvfullt  med spån, smiter de inte då genom att klättra över ryggen Skrattande så lär de inte smita i första taget, men såklart en rymde ju redan i djuraffärenSkrattande

Pose-idon
0

Mina rymmer inte iallafall Flört

//Elin

Asa-S
0

Jag hänger oxå upp vattenflaskan i "taknätet". Lätt att flytta på eftersom gångar och spån ändrar sig fort och jag får flytta runt flaskan rätt ofta. Mina har aldrig bitit på flaskan.

ivanhoe81
0

#27 jag förstår dig jag vill ju hellre ha den upphängd lättare att flytta etc
vi hade en som gnagde sönder våra så de började läcka, rubin som hon hette (vila i frid) men som sagt så är jag ju i funderingsproceduren eftersom jag inte lyckats få tag på något akvarium åt min lilla grävarfamilj än, de får nöja sig med en överfull duna tills jag fått tag på ett akvarium, visst jag får ta bort spån vid vattenflaskan ett par 100 gånger om dan men det är det värt för att de ska vara lyckliga med det utrymmet de harän så länge

ivanhoe81
0

hmm letar o letar med lykta och förstorningsglas efter ett billigt men lämpligt akvarium (tycker att de flesta som säljs och inte är sålda bara är på 30 - 50 liter aldeles för lite)

har läst att man kan göra ett eget men kam man göre ett stort i plexiglas (pvc) med en ram runt eller måste det vara glas??
om det går med plexiglas hur tjock bor den vara (plexiglas kan jag stort sett få nästan gratis)
sedan köpa ogiftigt silicon ättickbaserat eller vad det nu stog vill ju inte göra något som är farligt för de små

ivanhoe81
0

har nog fått 2 st akvarium gratis men går det att sätta ihop dem till 1 antagligen genom att ta bort sidorna och limma ihop dem med rätt silicon eller att skära hål i varje och montera rör imellan dem (inte ett utan flera)
orsaken att jag frågar är för att de är så små ligger bara på 60liter st, tillsammans blir de 120 liter är det för litet för 3 glada gerbiltöser

Solaika
0

Lyckas du få bort glasen på en sida på varje så funkar det säkert. Testa :)

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki då ska jag göra det, ska ringa till den som har dem blev nämligen erbjuden dem idag, hon skulle bara kolla om de fortfarande hade dem kvar ute i vedskjulet, ville inte ta emot dem ifall ni inte hade trott att det gått

tack så mycket

ivanhoe81
0

nu tror jag att vi har fått tag på ett lämpligt nytt akvarium (hoppas det räcker till 3 gerbil-töser)

100*60*55 (330 liter) pris 1395kr + bensinpengar för att hämta det, fanns ju 396liter för 1645 med men det tror jag blir lite förstort hemma hos mig

ps täckglas medföljer ej men det är inte jag intresserad av

ivanhoe81
0

nu har den här tråden blivit lite lång o fler än 1 fråga har blivit ställd, men här kommer 1 till

eftersom att vi ska åka och köpa ett akvarium på 55 cm högt så har jag funderat lite på det med pall alt limma fast en träskiva med ramp och en annan skiva som räcke (likt som det är i duna burar) är det lämpligt (om jag limmar med sådant silicon som är gjort för akvarium och använder icke behandlat trä)

hade funderat på att sätta den ca 20-25 cm högt upp med spån på en höjd av drygt 20 cm

men som sagt så är jag ju nybörjare i det här att inreda akvarium, så vad tror ni blir bäst??

limma fast en skiva eller bygga ihop en pall som passar till ena kortsidan till 99,5% (jag bör kunna få ner pallen med)

fördelar med fastlimning: inga ben att gnaga på, har akvariumets form, ingen risk att de ramlar ner mellan akvariet och skivan etc

nackdelar med fastlimning: bökigt att göra rent etc

etc sitter i vaket och kvalet på att limma alt bygga tar emot tips

fridelfina
0

Har du något Hornbach i närheten så har de väldigt billiga akvarium. Skulle nog ha som en pall tror jag, så man kan städa lättare. Vet inte hur det är med silikonet på trä. Det jag vet är däremot att gerbilerna kan krafsa sönder silikonet rätt lätt, kanske det inte håller så bra som du tänkt då?

ivanhoe81
0

jo det såklart, tyvärr så tror jag inte att jag har någon hornbach inärheten (bor i gränsen mellan värmland och västra götaland i årjäng, tror att det närmaste ligger i göteborg, det tänkte inte jag på jaja då får jag bygga en med ramp

fridelfina
0

Aha :) isåfall vart det ju inget billigt alternativ!

[ElisabethYL]
0

Nej, tyvärr…

Men jag kan tycka att en lösning vore att bygga en ram som man lägger en skiva på… då kan man nog få en som passar till akvariet utan att det blir svårt att göra rent…. (Jobbar ca 300 meter från en brädgård, så jag kan nog köpa en ny skiva 5 dar i veckan om det skulle behövas) Obestämd

/Elisabeth

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker ni ska bygga pall. Iaf mina frön käkar på siliconet.. alltså, inte äter upp det men biter loss delar ungefär som på kartong :P Och om de gör det runt en träskiva som är fastsatt med silicon så kan den ju plötsligt en dag trilla ner. Vore ju inte så kul om det händer och nån blir skadad på det.

Det där att de gnager på benen på pallen gör inte så mycket. Jag har en pall som pappa byggde åt mig för ett år sedan när mina första gerbiler skulle komma hit. Den gnager dom på lite då o då men den är absolut inte uppäten så den inte kan stå. De har så mycket annat i trä, hus, broar, tunnlar och så tjocka papprör som de gnager på i första hand. Pallarna får faktiskt vara relativt orörda i alla burar.

En sak med pallar som jag kan bli tokig på.. det är att trots att mina har maten där och vattenflaska sitter ovanför dem så har de en förmåga att använda pallarna som toalett lite då o då. Det är inte ofta men jag får lov att diska pallarna så gott som varje gång jag städar för att någon har kissat där. Men fördelarna i mina ögon väger upp nackdelarna. De gräver runt under, man har lite koll på hur mycket mat de stoppar i sig och vattenflaskan blir i stort sett aldrig övergrävd när den sitter över pallarna.

Såhär ser det ut hos Lina och Greta:

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där ser du deras hus som de har grävt ner, bron som går mellan deras hus och pallen och så pallen där de har maten.

Här är Lina på pallen som pappa byggde åt mig.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki tack ida för bildtipsen, det ger oss lite mer kött på benen, ser på bild 2 att pallen är ihopskruvad, trodde att man skulle försöka undvika skruv utan använda ett bra lim och träplugg
tänker på ifall de gnager såpass att de kommer åt skruvarna o kanske förstör tänderna, men det kanske inte är någon fara

mvh stefan

Solaika
0

Köper du färdiga trähus är det spikar i dem. Mina har ju lixom inte gnagt på pallen så de ens är i närheten av skruvarna. Och jag har hellre skruvar än spikar egentligen för skruvarna är inte riktigt lika vassa.

Does it become a walk?

/Ida

[ElisabethYL]
0

Vi köpte ett akvarium igår till de små liven, men vi hade så roligt när bagagen på bilen hade gått i baklås, så vi får akvariet idag när de har stängt runt 2-tiden…

Vilken tur vi har… (nej)

Sen är det bar att komma på hur vi ska göra med takgaller… Funderar på om det kan passa med hamsterhage till takgaller om man sätter ihop de två och två… Återstår att se, men det kan gå om vi har tur…

/Elisabeth