Gerbiler utomhus?
Hejsan!
Jag vill så gärna ha en gerbil men min pappa är allergisk men vi har kaniner (bor i n ''friggebod'') och undrar om gerbilerna också skulle kunnat bo där?
Har läst att de kan vara i 10 graders värme men ej under det och jag har fönstert öppet på sommaren då det blir väldigt varmt, skulle detta kunna gå?
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Vet ej. Min syster är allergisk mot alla pälsdjur, men gerbiler klarar hon utan problem! Så det kanske skulle vara värt att låna några på prov? :)
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
Hehe, jo det kanske man kan:) ska bara hitta en uppfödare i närheten av staffanstorp!
Mvh Emma
Vart ligger det? xD
//Elin
10 grader? Nej, det tycker jag inte. Dessutom, varfor skaffa gerbiler om de inte ens kan vara i samma hus? Du kommer garanterat inte att spendera sarskilt mycket tid med dem.
#3 Det ligger ca 7 km utanför Lund:)
Mvh Emma
#4 Jodu, om jag skaffar ett djur så sköter jag de till 110% Alla kaniner bor där ute och de är tama och mina kaninbebisar som föddes för ca 2,5 vecka sedan är handtama och springer efter mig om de får hoppa ute i trädgården:)
Jag kommer ha ett element där ute så att det blir runt 17grader
Mvh Emma
#6 Jag vill inte låta negativ eller som om jag rackar ner på dig men..
Kaninungar på 2.5 vecka som hoppar efter dig, som du dessutom har utomhus(det är ju +-0 här i skåne)? Borde inte dom sitta hos sin mamma? Dom har väl knappt hunnit öppnat ögonen(för en halv vecka sen om åldern du säger stämmer?)
Du tar säker väldigt bra hand om dina djur men antingen gör du det för bra(så det blir fel) om det du skriver stämmer eller så tar du i lite väl för att dom i tråden ska tro dig.
Hälsningar Malin
En unge öppnar ögonen efter 10 dagar.. mamman är ju med när de hoppar ute!
Kaninmamman bryr sig inte om ungarna mer än när de ska dia!
Mvh Emma
Njaa, jag tycker fortfarande 17 grader låter kallt…
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

jag tycker ni är lite hårda mot henne. Hon kommer ju hit för att fråga och då är det onödigt att säga t.ex. hon inte har dem i samma hus kommer dessa gerbiler inte få uppmärksamhet. Vart man har sina djur säger ju inte hur mycket man tar hand om dem.
Men om du har element där inne, skulle du inte få upp tempraturen en annning till? för det går väll att höja. Angående dina kaniner tänker jag inte uttala mig om det är rätt eller fel. Idag ligger i allafall tempraturen på 5 grader.

Jag bor i Malmö och jag kan vara beredd att låta er låna gerbiler för att se om din pappa tål dem. Om de ska bo där ute så vill jag att tempraturen ska vara högre och vill jag veta mer om dig.
Sedan bör du också tänka på att när du öppnar fönstern på sommaren kan katter komma in, ska du sätta något för som något galler av något slag då.
Det ar inte alls onodigt att ifragasatta om de kommer fa tillrackligt mycket uppmarksamhet om de inte ar i samma hus. Jag sjalv skulle garanterat inte spendera lika mycket tid med djuren om jag var tvungen att ga ut, och sen sta i ett litet skjul. Det beror val helt pa hur det ser ut dar djuren ar. Har du sittplats t.ex. blir det nog lattare, men kommer gerbilerna fa komma ut och motioneras annars t.ex? Eller kommer de bara fa en klapp om dagen?

Det är bra att fråga om hon kommer änga sig tid åt dem men det är onödigt att skriva "Du kommer garanterat inte att spendera sarskilt mycket tid med dem." Får då ger man ju männskor ingen chans. Jag tycker inte att det spelar någon roll vart mina djur är, om jag skulle ha det i en friggebod så hade jag suttit där lika länge för de skulle få uppmärksamhet. Alla människor fungerar olika. Vissa ha sina djur med när de sitter vid datorn, jag har bärbar dator så den skulle kunna följa med ut
. Jag tror vi gerbilfanatiker ibland tar taggarna ut för fort mot nya(som inte alltid kan så mycket), vilket slutar med att de köper från djuraffären för de tycker vi uppfödare är "knäppa" och det hela kan gå snett.
Men är det ju att föredra att de ska vara inne. hjartelycka, jag kan tänka mig låna ut för att se om din pappa tål eller inte. Men då måste jag veta mer om dig och tål han dem inte bör det vara varmare i frigebodden. Jag bor i Malmö.
Jag tror inte att hon kommer garanterat inte att spendera lika mycket tid med dem som om de bodde inne i huset. Vet man med sig att man kommer att sta i en friggebod 1 timme om dagen sa visst.

Om hon kommer vara där inne en timme om dagen är det bara något hon vet och kan svara på. Men att de bor i en bodd(om det blir bättra värme) så betyder det inte att hon är en dålig ägare. Men struntar hon i dem är det en annan sak.
Eternity90: Tack så mycket!=) tycker vissa är lite aggressiva av sig när de skriver och man blir ''ner tryckt'' bara för att man vet mindre om djuret än vad ni gör! Alla är väl nybörjare någongång, visst?
Jag är hos mina djur minst 4 timmar varje dag och alla djuren är ute och skuttar (kaninerna då ^^) och om du frågar de som har varit hos mig frågar hur jag får djuren så tama! alla mina kompisar är förvånade över hur tama mina djur faktist är!
Vad ska man ha för bur till de? ska det vara ett akvarium?
Är grabilerna till salu om pappa nu skulle klara av dem?=)
Mvh Emma
Jag addade dig på msn så kan vi snacka där:)
Mvh Emma
Du kanske har fått svar på dina frågor på MSN, men jag svarar ändå.
Ett akvarium är toppen! Även dunor (plastburar med lock av galler) och lådan SAMLA från IKEA fungerar bra till gerbiler. Buren skall inredas med mängder av spån och andra leksaker såsom urgröpta kokosnötter, tunnlar, klättergrenar, krukor, stenar och hus. 
Vad gäller att ha gerbilerna i en friggebod, tror jag att det kan fungera.
Min kompis hade sina gerbiler i en friggebod (Visserligen sommartid) men det fungerade bra. Först kan du ju prova med gerbiler inomhus, men om det inte fungerar tror jag faktiskt det går att flytta ut dom. (Om du lyckas hålla 17 grader) I vissa hus är det faktiskt bara 17 grader inomhus! 
Lycka till (Och grattis till ett bra val av djur!) 
#18 Vi hade under 17 ibland när gerbilerna bodde här
Fast det ska man ju helst inte ha. 
//Elin
#19 Okej, hos oss har vi runt 20 grader. 

#14 Där måste jag faktiskt säga emot dig lite Emma. Vi har ett "djurhus" här hemma som du själv har varit i, och för er andra som inte vet så är det ett "rum" intill logen som är ombyggt där vi har nästan alla djuren. Här är varmt och behagligt, jag själv går i t-shirt där ute och jag spenderar lika mycket tid med mina gerbiler där ute som om de hade bott här inne vilket några gör för tillfället. Så att man skulle ta mindre hand om/spendera mindre tid med sina gerbiler för att de är någon annanstans tycker jag är ett lite felaktigt påhopp… eller du tycker lika dant om mig och mina gerbiler? :)
#18 jag kommer ha de i en låda (med gallertak som ej kan åka av) tills jag vet om de kommer stanna:) Min kompis säger att de är allergivänliga och sen är Emwa:s syster också allergisk och hon klarar av de:)
Ska ut med min kompis och shoppa lite saker imogron, även om det kanske tar lite tid innan jag skaffar djuren..
Kommer bli skit soligt med nya djur:D jag har bara haft kaniner i mitt liv (sedan 5 år tillbaka) och vill ha lite ''nyhet'' i livet! Och sen så charmar de ju så mycket så att ens hjärta bara dunkar extra mycket! de är ju så otroligt fina!
Gerbilerna kommer flytta ut på sommaren då det blir väldigt varmt på mitt rum under sommaren och det blie inte mycket kallare när det är ett fönster öppet, och det kan kanske dra om gerbilerna är nära fönstret och de kan bli sjuka.
Om jag nu kan ha kvar de så vill jag senare kanske, kanske skaffa ett par avelsdjur så att jag kan avla på dem:) Men blir när jag är mer erfaren av dessa djur!
#19 klarade de sig bra då? Jag har runt 23 grader i mitt rum och det kanske är lite mycket för djuren?
Mvh Emma
#21 jag tycker att man sköter djuren lika bra inne i huset eller i en friggebod! visst kan det vara jobbigt att gå ut när det är kallt utomhus och det bara öser ner eller det bara snöar och snöar, men när man väl är inne så blir man glad över att djuren nästan klättrar på taken för att de är glada att se en:)
Mvh Emma

Jag köpte förresten mina förra gerbiler från en uppfödare, som är TOKALLERGISK mot djur. Jag menar verkligen det, hon åkte bil med min mamma som hade min syster ridkläder (ja, hon rider fast hon är allergisk) i bilen och kände av det direkt. Ändå så hade hon ett 10-tal gerbiler i sitt rum.
Tänkte bara säga det, de flesta djurallergiker verkar tåla själva gerbilerna. Men det är nog urinet eller sågspånet som de reagerar liiiite för ibland, men det går nog bra! :)
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
Jag sager inte att man ar en dalig gerbilagare for det. Men… oavsatt tror jag inte att man spenderar lika mycket tid med sina djur om man inte har dem i samma hus.
Vart har jag gjort nagot pahopp undrar jag?
Har bara konstaterar att det ar troligt att man inte spenderar lika mycket tid med djur som inte ar i samma hus som en sjalv. Hundar kan man ga ut med, hastar rider man pa osv… men gerbilerna, vart ska de springa nagonstans? Hur lange star man upp och bara haller i en gerbil liksom?
1.) Kimmie: jag tycker inte ditt djurhus kan klassas som en friggebod direkt.
2.) Har man manga djur maste man spendera mycket tid i samma rum som dem oavsatt, det tar tid att skota om alla. Tva gerbiler racker det med vadda, 5 minuter om dagen for bara grundlaggande skotsel? Sa har du en massa djur i ett annat hus (som du Kimmie) betyder det att man ar tvingad att spendera mycket tid dar.
3.) Gerbilerna kommer troligen inte att kunna vara med och fa motion pa samma satt.
4.) For att kanna sina djur bor man spendera mycket tid med dem, iaf en timme om dagen. Hur ska man annars kanna igen forandringar som kan tyda pa t.ex. sjukdom?
min pappa klagar när jag rider. Han klagar på lukten och sedan att det bara osar häst. Får sitta i en plastpåse på vägen hem för att det inte ska sitta i sätet sedan.
men vi var hos min nesskussin som har katt så klagade han inte det minsta! men den katten är inte tam så han går och lägger sig på ovenvåningen hela tiden, kanske går ner och dricker då och då men han visar sig väldigt sällan.
Mvh Emma
min dator blev lite konstig så den skrev lite för stora bokstäver..
Mvh Emma

Nu tar vi och taggar ner tonen lite.
Självklart finns risken att man inte spenderar lika mycket tid med djuren om de inte bor under samma tak. Det finns inga garantier åt något håll. För mig faller det sig naturligt att ha någon av flockarna med i soffan en stund om jag sitter här eller tittar på tv.. ett av tjejgängen ligger gärna i luvan på en av mina tröjor medan jag lagar mat och grejar i köket.. det ÄR lättare när man har dem under samma tak. Men det betyder inte att man är en sämre djurägare för att man väljer att ha dem i ett väl isolerat och uppvärmt uthus. Men man bör tänka sig för innan man väljer att ha djuren i ett uthus. Kan jag ge dem vad de behöver i uthuset? Kan de springa någonstans där jag kan vara med i uthuset? Kommer jag att spendera så pass mycket tid där att djuren blir trygga med mig? Är de skyddade och säkra i uthuset. Iaf så skyddade och säkra det går om man bortser från fallolyckor och sådant. Jag tänker på andra djur.. drag.. osv.
Tänker man sig för och man känner att det skulle fungera.. så visst, är det bara isolerat och tillräckligt varmt, helst ca 20 grader iaf, så är det helt okej. Vet man med sig att det inte funkar.. så ska man låta bli. Vad händer om förhållandena ändras? Om ett fönster går sönder o du inte kan laga det.. kan du ta in djuren tills det är lagat.
Det går.. men tänk två gånger innan du fattar beslutet.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#26 menade inget illa med dig Emma, menade bara på att man visst kan ägna djuren lika mycket tid som de som har de under samma tak, jag är jättemycket i djurhuset, flera gånger om dagen dessutom och där har de större springyta än de hade haft på mitt rum :)

#16 ingen av oss menar egentligen att "trycka ner" eller få andra känna sig dumma för att de inte kan lika mycket. Det handlar bara om att alla brinner för gerbiler, och då är det lätt att det hettar till.
Och visst har vi alla varit nybörjare en gång, även vi eller ska jag säga jag? Jag minns när jag var nyare inom gerbilvärlden och det kändes som att jag gjorde bara fel i början. Har för mig att någon skällde på mig när jag ville bli uppfödare och inte visste vad färgen BEW vad för något. (för lite mer än 3år sen)
Jag tror att uppfödare måste vara mer öppna och ha större tålamod. Och framför allt ha mer förståelse. För annars komer inte "vanliga" vilja vända sig till oss. Vi måste tänka på hur vi skriver och hur andra uppfattar det. Det hjälper inte att lägga sig på en högre nivå, för då slår den andra personen bakut.
Jag vet många uppfödare som t.ex. säger du får inte göra så o så, . Jag tycker det är viktigt att även säga orsaken till varför man inte ska göra så och vad den personen ska göra. Jag rekommenderar och försöker på ett vinnande sätt få dem tycka som jag. För om de inte förstår vitsen med det hela, varför ska de då göra det? Nu drar jag väg lite. Men jag anser i allafall som uppfödare ska jag inte bara föda upp bra djur, jag ska även förmedla kunskap till de som sköter om dem, och det måste göras på rätt sätt.
#29 Jag har tänkt lite sedan jag läste i boken och började skriva tråden och jag tycker detta är ett djur för mig! Jag gillar små djur, jag är inte hårthänt så de kan inte skada sig och jag tänker sätta galler för alla kaniners burar när de är i ''huset'' så att de inte hoppar upp på hyllorna och slår sig.
Inne i mitt rum så är det ganska litet men vi ska riva en vägg så att jag får det srörre och då ska inte en gerbil kunna skada sig!
Hur varmt är för varmt för en gerbil? måste tänka på sommaren om de då ska flytta ut eller ska stanna kvar i rummet.
Mvh Emma
Jag har aldrig menat att trycka ner nagon eller skriva pa ett aggressivt satt, sa om du syftade pa mig ber jag om ursakt.
Det är okej! Jag kan också vara så ibland om jag tycker någon tänker väldigt väldigt konstigt, men sen tänker jag efter och ''kaninmänniskan'' var faktist bara nybörjare!
Alla kan ju inte vara toppen när det är någonting nytt i livet!En hundägare som själv skaffar hund är ju inte lika duktig som de som har haft hund i några år, även om de träffar människor med hund. Det är helt nytt när man själv skaffar ett djur, och så är det med alla djur!
Mvh Emma
Så länge friggeboden är varm och vindtät så går det alldeles utmärkt. runt 20 grader är lagom året om, det får inte bli för kallt på vintern, men inte heller för varmt på sommaren.
Kan man spendera timmar i stallet hos en häst varje dag, så kan man sköta sina gerbiler utmärkt också. Min åsikt.
Har inte läst igenom hela tråden just nu, är för trött och mår inte bra. Det var kort från mig.
#34 Jag tror inte du eller nagon annan som har det sa ar en dalig djuragare, inte tar hand om era djur osv. Jag tror visst att ni kan mycket om gerbiler, det ar inte det diskussionen handlar om. Det ar olika asikter precis som asikter om man ska ha ho eller inte ho osv… Jag ber om ursakt for eventuella missforstand, inte mina asikter. 
Men då har jag rätt temperatur i rummet:)
#35 Tror du att 3*4*4m är ett litet hus till 5 kaninburar + gerbilerna? De har ganska stor plats att hoppa på när det är välstädat!
Jag rider endast Torsdagar så är bara i stallet 2 timmar/vecka:)
Men en sak lite längre bak i tråden, tror ni verkligen att jag ljuger när jag säger att mina bebisar som är 3 veckor på fredag, följer efter mig? De följer efter de som de känner sig trygga hos! de sover i mitt knä när jag kelar lite med de. Skulle aldrig ljuga om någonting sådant! Och tror inte att man kan sköta ett djur för bra! ingenting kan bli för bra utan kan bara blir fler saker som kan bli bättre:)
Jag hoppas verkligen att gerbilerna blir lika tama som de andra djuren jag har, för annars vet jag inte vad jag gör för fel!
Mvh Emma

#37 Det är nog ingen som tror att du ljuger. Min kanins första kull var faktiskt likadan. Jag kunde säga åt mamman att hämta dem så gjorde hon det oxå.
Köper du gerbiler från en bra uppfödare så har du alla möjligheter att få riktigt härliga gerbiler som är jättetama o mysiga :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Men Tosca hämtar inte sina ungar:P De kommer självmant! De är lite för snabba så de hoppar in i saker..
Kommer ev ''låna'' ett par av Eternity90 och se om pappa klarar av de:)
Mvh Emma

Tror absolut inte det är någon fara. Jag hade dansmöss, ökenråttor och en tamråtta när jag var liten och det var ibland bara runt 18 grader inne kalla vintrar…. å så tror jag absolut inte det är någon fara fall man har lite mysigt till dem att boa med. Toaapper, bomull, tyg, hö eller nåt annat gosigt. Sågspånet isolerar också väldigt bra och man kan ju dessutom ha en extra värmekälla om temperaturen sjunker…. typ en värmelampa, kupévärmare eller extra element.
Å när det gäller tiden man spenderar med dem så tror jag inte det spelar någon roll… finns ju de som har sina inne å ändå inte ägnar tid åt dem. Har man intresse av dem så ägnar man tid åt dem … så är det ju.
Och angående allergi så har vi också märkt att gerbiler inte verkar framkalla så mycket allergi. Min dotter har kompisar som är jätteallergiska men trots att hon har både kanin och gerbiler i sitt rum har vi aldrig märkt av några symptom när de lekt där inne. Din pappa behöver ju gosa med dem… å du får väl byta kläder ifall du ska gosa med pappa *ler*
Lycka till Kram
#40 Jag tror inte min pappa kommer gosa med djuren, de enda djuren han godar med är Saffe och Suffi för att de tycker han om men måste tvätta händerna sedan.
Min kompis som har djur både inne och ute spenderar ungefär lika mycket tid med de (även om det är lite) men tänker mer på att festa varje helg och allt annat som är ''coolt'' än att ta hand om hennes djur så bra som det bara går.
Det som mina föräldrar känner av mest är hund och katt men beror oftast på vilken hund eller katt, om de fäller, är nära de eller är lite skygga av sig.
Mvh Emma

Hjartelycka, vi får prata ihop oss lite. Jag en kommande kull mellan Guldgruvans Lilly & Sjöutsiktens Skorpan. Skorpans pappa är Midgårds Pekka och var en av mina bästa gerbiler, brukade följa efter mig, hade framåtanda och social.Men jag vet inte alls om den kullen tar sig. Lilly har har parat sig tre gånger innan. En av gångarna brunstade hon om, en gång var hon skendräktig(hade ökat 25gram) och den senaste ökade hon 15gram och fick bara en unge som dog några timmar efteråt. Hon satt i avelspar och därför betäckte hanen om henne, annars hade jag nog övervägt att ta ur henne i avlen. Förhoppningsvis ger det bättre resultat denna gång. Föräldrarna är iallafall jätte fina. Det är nästa vecka i så fall.
Den andra kullen som är planeras är mellan Sjöutsiktens Kantarellen & Statenas Star. Kantarellen ska bli mamma för första gången så det ska bli roligt. Hennes mamma och mormor har alltid haft lätt att bli dräktiga. Nästan i varje kull från dem har det kommit 7 stycken ungar. Den tilltänkte pappan ska lånas in och kommer på torsdag. det kan dröja ca 2 v innan dessa är handparade. Sedan 25dagar innan kullen föds och 6 veckor innan de flyttar hemmifrån. de borde födas i början av april alltså.
# 42Jag ska på semester om 2 veckor så kommer inte kunna ta någon förrän om 3-4 veckor. Jag litar på dig och de som du tycker passar mig kommer jag då ta:)
Mvh Emma

jag ska göra mitt bästa för du ska bli nöjd. skriv gärna ett mail eller försök få tag på mig över msn
Min kompis ska ev låna mig hennes gerbiler en vecka eller lite längre:) men om pappa nu klarar av de så köper jag av dig då:)
Mvh Emma

jätte bra. då löste det sig på bästa sätt:)