Tova blir mamma
Ja, ni ska våran Tova få bli mamma. Pojkvännen är lånad och heter "Hälsingskogens Really Dark".
Målet med aveln är att jag vill ha en hona efter Tova eftersom Tova har ett sådant fantastiskt temprament. Sen är Tova bärare av Dark Pied Patched, vilket pojkvännen också är. Man vet att det är ärftligt, men eftersom det oftast dyker upp i samband med vitteckat så har man inte kunnat kartlägga hurvida det är ärftligt.
Men, Tova är inte vittecknad (inte heller i släkten), vilket hanen är. Så vi hoppas på ett gäng friska ungar som har eller är bärare av DPP.
Både Tova och Dark är lilac, så förväntade färger är lilac. (Tovas pappa är saffron, och Darks mamma är argente cream, har inte koll på om detta kan dyka upp…)
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Vad roligt! Lycka till med kullen! 
Vad kul(l)
Lycka till!
//Elin
Vad kul!
Haha, det har ar ju livsfarligt…

#1 #2 Tack!
#3 Tack, farligt? :P

#4 Emma är kär i Lilac ;)
Kul att din Tova oxå ska bli mamma ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag fastnar typ mer och mer for varje kull jag laser om 

#5 Ja, vilket sammanträffande :)
#6 Ja du, dom kommer att bli till salu ;)
Ungar kommer att kunna tingas när dom ha fötts :)

Han har varit i en delad bur med henne i två timmar nu. Först så nosade dom på varnadra, slickade på gallret och han stod och stampa. Detta varade i tio minuter och sen så har dom inte alls brytt sig om varandra. Dom ska få byta sida i övermorgon, men när vet man att man vågar sätta ihop dom?

Ska du sätta ihop dem i avelspar? Då skulle jag nog vänta några dagar. När hon brunstar nästa gång kan det vara dags att sätta ihop dem.
Does it become a walk?
/Ida

#9 Nej, ska handpara en gång. Sen sätter jag in Tovas kullsyster i buren igen, men är lite skeptiskt. Är rädd att hon ska skada ungarna, men tova klarar väl inte av att fostra dom själv?

#10 Ska du handpara men har dem i delad bur under längre tid? Så länge Tova är dominant kommer systern inte skada ungarna. Det är inte säkert att hon gör det även om Tova inte är dominant. Dominansen kan skifta beroende på situation. Nog klarar Tova det själv men det är klart man föredrar att ha en barnflicka.
Har de slutat uppvakta varandra så brunstar nog inte Tova. Då är det bättre att du sätter Tova med sin syster och hanen på sitt håll tills Tova brunstar nästa gång.
Does it become a walk?
/Ida

#11 Fick hem honom idag och satte dom i en delad bur på varsin sida för att dom ska acceptera varandra. Trodde att hon brunstade, men då hade jag nog fel. Tar bort delningen, sätter hanen i en anna bur och släpper ner systern igen. Har läst på som en galning, men är så rädd för att göra fel.
Är 90% säker på att tova är dominant. Hon sover oftast överst och visar andra tecken på Dominans. Får se hur jag gör när det närmar sig nedkomst, är nog för feg för att våga chansa.

#12 Ah, nej det låter som att hon inte brunstar. Ibland är det svårt att veta med de små busarna. Förstår att du är orolig. Men låt det ta lite tid och försök hålla dig lugn så ska det nog gå bra ska du se.
Det låter som att Tova är dominant ja. Det går nog bra att ha dem ihop när ungarna kommer ska du se. Du får iakta dem under dräktigheten o se hur de beter sig. Då kan du nog avgöra till 99% vem som är dominant :)
Does it become a walk?
/Ida

#13 Det blir nog jättebra allting. Stressar inte upp mig direkt, vill bara ta det säkra före det osäkra.
Har läst på som en galning, men kände ändå att man måste försäkra sig tusen gånger om. Jag kommer att ställa en massa frågor på vägen till att de små har flyttat, bara så ni vet. Detta blir som sagt min första kull, så döm mig inte för att jag ställer de mest konstigaste frågor, jag vill bara vara säker på min sak och tänka efter före! :)
Ooh vad härligt med Lilac! <3 Älskar det ^^
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

#15 Jag med, min favoritfärg ^^

#14 Det är ju bara bra om du frågar när du är osäker :D
Jag tyckte inte om rödögda alls förut. Men efter att vi fick hem vår älskade pärla Nina som va Lilac så är just Lilac en färg som ligger mig varmt om hjärtat.
Does it become a walk?
/Ida

#17 Nej gud, jag var också hemskt anti rödögt förut. Jag kommer från en smådjursfamilj som mest har hemskt många marsiv, och har aldrig klarat av röda ögon hos varken marsvin, kaniner, möss, etc… Och när jag fick gerbilerna så kände jag också att det var lite sisådär, men bara påvägen hem efter att vi hade köpt dom så älskade jag deras vackra röda ögon. Magnifikt!
Jag klarar dock fortfarande inte av rödögt hos andra djur, av någon konstig anledning…

Så länge de har mörkt röda ögon så är de underbara! PEW klarar jag inte av.. och rödögt hos andra djur gillar inte jag heller. Men de rubinröda ögonen som gerbilerna har är ju underbart vackra.
Does it become a walk?
/Ida

#19 Nej, precis… Dom där nästan självlysande röda är inte lika fint, det ska vara rubinrött… :)
#20 Röda små rubiner… :) <3
Haha, lät så poetiskt, men visst är de underbara våra små zombiesar!
Jag har manga kopare som sager att de inte gillar rodogda, men far de oftast se Lotte (saffron)… Fragar vad det ar for underbar farg och far svaret "saffron… hon ar rodogd". Sa de som ogillar rodogda ar oftast de som bara sett dem pa kort nar fotografen anvant blixten.
Rödögda är så underskattade så det inte är sant! Och allt är kamerornas fel, man borde ha ett speciellt "gerbil rödögt program" som man kunde installera. :)

Vad roligt med små gerbilbebisar (:

Åh, lilac är min favoritfärg också :)
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

#23 De flesta bild redigeringsprogram har en sådan funktion, t.ex. photoshop. Använder alltid när jag har tagit kort på gerbilerna…
#25 Ja, längtar tills dom små tittar ut!
#26 Ja, lilacs är underbara.

#28 Åh, gud! Vart bor du och har ni larm hemma? ;)
Haha, vi har en vakthund som alskar de har sma flickorna sa forsok du bara. 

#30 Järnspikars…

#28 så söt!
Alla gerbilerna pa bilden ar mold-barare anda sa hon lar se ut som en dove med tiden, kanske ljusare t.o.m. Har aldrig haft en ef-lilac sa jag vet inte.

Vad vill han få sagt när han stampar?

Stampar han när du sätter honom med Tova? I så fall är det högt troligt ett uppvaktsstamp :P Svarar hon?
Does it become a walk?
/Ida

När dom först träffades på varsin sida av gallret så började han att stampa, och nu fick dom byta sida för att vänja sig vid varandras doft och då stampade han igen. Hon svarar inte, utan bara tittar på honom som om han vore korkad och går iväg…

Haha, då brunstar hon inte. Han uppvaktar och hon skiter i det :P När hon brunstar kommer hon att svara. Iaf har mina gjort det varje gång.
Does it become a walk?
/Ida
när han sätter igång att stampa så prova att peta henne på rumpan med ett finger. Far rumpen i vädret och hon springer iväg så brunstar hon
Inte alla honor stampar tillbaka.

#37 Ja, sitter hemma hela dagarna så borde väl få reda på är det är dags, gäller bara att ha tålamod :)
#38 Haha, jag testade det men hon vände nonchalant med huvudet och tittade på mig som om hon ville säga "Vad sjutton sysslar du med?"
#39 hehe, ja då brunstade hon inte just då 
Igår så var tydlig min Daisy brunstig, och eftersom hon bor med Viggo så ville han para sig med henne. Hon sprang bara iväg, sparkade bort honom och pep. Är det normalt eller nåt?
Förlåt om jag snor tråden, orkar inte starta ny 
//Elin

Hon kanske inte är på humör riktigt ännu. Tycker att det är för tidigt på kvällen ;)
Does it become a walk?
/Ida
#43 Dom höll på så hela kvällen. vi får väl se och hoppas. 
//Elin
#29 Ojojoj, så underbara!
Är det Traya och Socker + ungarna? Jättesöta, vad stor lilla Sucre har blivit ^^

Iih, vad kul! :) Håller ena tummen jättehårt för att det tog! :) Blir nog läckra bebbar där, älskar Lilac jag med :)
(Själv börjar jag bli lite tveksam på om det blir bebbar här inatt, tror nästan det blir omparning :/)

#47 Vi håller tummar, tår och tassar vi också!

Hihi, det ser ju ut som lilla fröken njuter ;)
Does it become a walk?
/Ida

#49 Ja, snusk är vad det är! ;)

*hålla för ögonen på alla små barn* 

Does it become a walk?
/Ida
#51 Mahaha 
//Elin

I hur många sekunder håller varje "omgång" på? Hur stor är chansen att hon har blivit dräktig?

1-2 sekunder tycker jag verkar vara det vanligaste.. men sen gång på gång på gång såklart. Hur länge höll de på?
Does it become a walk?
/Ida

Ungefär så länge, flera gånger på rad. Sen tog dom en liten paus, sen gjorde dom det tio gånger igen. Och sen en liten paus, etc… Och så höll det på under två avsnitt av två och en halv män och top model…

I ungefär 2 timmar alltså. Det är omöjligt att säga om det har tagit sig. Men vi håller tummarna så de blånar :)
Does it become a walk?
/Ida

Vi håller tummar och tår…
Hoppas verkligen det blir något, båda gerbilerna är jättefina! :)
//Elin
Mina körde snabbomgångar på 0.02 sek senast och höll på i ungefär tre timmar.
Resultatet? Fyra små dunkuddar! <3
spännande att se om det blir några makaroner 

Nu har det gått två veckor parning ägde rum, och hon har stadigt ökat med tolv gram i vikt sen dess!
#61 Åhh vad kul 
//Elin

Nu ökar hon bra i vikt, nästan tre gram om dagen. Och visst har hon blivit rundare, det märker man när hon står brevid syrran. Hoppas på små knoddar om en vecka… :)
Oj va kul!!

Nu är det tre veckors sen hon parades, och hon har ökat 20gram i vikt, är detta mycket eller lite? Dom små väntas komma på lördag, men ser inga bulor eller kännar bebbar i magen… När ska jag sära på henne och systern?

Dubbelt 
Men hon och systern ska man väll inte sära på? Systern hjälper ju till med bebisar, eller har jag fel? 
//Elin

#67 Nej, egentligen inte, men jag är inte helt säker på vem som är dominant. Är rätt säker på att den dräktiga honan är dominant, men vågar inte chansa…

Om du absolut inte vågar ha henne kvar så ta ur henne dagen innan bebbarna är beräknade. Det ska räcka.
20 gram är ganska lagom viktuppgång :)
Does it become a walk?
/Ida

#69 Vågar man ta risken att ha henne kvar? Om det nu Tova inte är dominant, utan systern är det. Är det då garanterat att systern kommer skada ungarna, eller är det en sak som kan hända? Förstår ni skillnaden och hur jag tänker?
#70 det är en sak som kan hända. Men det kan lika gärna gå bra. Hon kan dock försöka stjäla ungarna och försöka dia dem, då är risken att de svälter ihjäl däremot.

#71 Okej, jag tar nog ut systern. Vågar inte ta den risken, skulle bli så arg på mig själv om något händer.
Om du nu särar på dom, då kommer du väl inte kunna sätta tillbaka dom, eller?

#73 Det har gått bra innan, och sen så särar jag bara genom att sätta ner en mellanvägg. Funkar inte det så får mamman ett eget akvarium och jag sätter ner en annan gerbil på andra sidan skiljeväggen hos systern så blir ingen ensam. Och skulle det nu bli så att systrarna inte går att få ihop sen, så får mamman stanna kvar med en dotter och systern får en annan kullbebis…