Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 761 ggr
Emelie-tex
0

Han bet mig. Hur ska jag göra?

Hej.

Nu har jag varit väldigt frågvis i några dagar men men :-S

Jag har två gerbiler som är "vuxna" och tre småttingar. Tyr är en av de vuxna och han har börjat med en ovana att nafsa mig, varken han eller hans bror är handtama men jag har kunnat haft handen i buren och klappat lite. Igår bet han mig rejält när jag klappade hans bror.

Vad kan man göra åt detta? Ska jag ha handskar på mig när jag håller på med dem? Tyr har alltid varit lite avvisande, de kommer från en djuraffär. Men jag vill ändå kämpa och få dessa lika tama som bebisarna är.

Han biter inte jämt och kan vara jättegullig när jag håller på med dem ibland, men sen vissa gånger är han ett monster.

Pose-idon
0

När han nafsar eller bits så ska du blåsa på honom så han förstår att han gör fel. Biter han riktigt hårt så det börjar blöda? När du fått honom att sluta nafsa kan du bygga upp förtroendet igen genom att ge dom godisar som Madelflan, vetegroddar, alfalfagroddar och lite solrosfrön. Är inte expert, men dom tipsen har jag fått iaf.

//Elin

Eternity90
0

jag har tyvärr en erfarenhet att vissa vuxna gerbiler inte vill ha med en att göra och sätter system att bitas. De kan bli så allvarligt att de springer fram och bits. Men det hela kan ju också handla om en störning, sjukdom… det är så mkt som vi inte vet som kan påverka dem.

Men att bitas så det blöder är inte ok, om det har hänt något väldgit olyckligt. t.e.x. katten försökte äta upp den och man fångade gerbilen

Emelie-tex
0

Han bet hål på min tumme, han sprang bara fram och bet, jag höll inte ens på med honom. Rynkar på näsan

isafisa
0

oj :/  Har haft två sådana tjejer förut, men de bet inte mig dock, men alla andra..  Sen har en av våra gjort så när han var i tonåren, men inte annars.

Vat inte alls vad man ska göra faktiskt, min tonåring slutade när vi lät honom vara någon vecka..