Amanda bits så!!!
Hej. En utav våra tre gerbiler bits väldigt mycket. Har vid flera tillfällen bitit barnen nu så fingrarna blött rejält. Hon är i övrigt väldigt lugn och ganska lättfångad. Barnen vågar inte längre hålla på med henne så mycket och jag måste erkänna att jag också hellre gosar med de andra två som aldrig bits. Tips på hur vi ska hantera henne? Hon biter väldigt hårt och ibland släpper hon inte taget heller utan biter sig fast som en liten blodigel :)
Ska vi låta henne vara ifred eller hålla på med henne mer? Hon kommer ju antagligen bli mindre handtam om vi inte håller på med henne… men kan det vara så att hon inte gillar att bli hanterad? Hon verkar ju inte speciellt rädd. Snarare lite aggresiv men samtidigt lugn och stillsam….
Tips på hur vi ska göra med henne?
Det viktigaste tycker jag att barnen inte hanterar henne. Om de inte far lugna och snalla djur att hantera sa kommer intresset aldrig att halla i sig och de kan bli radda istallet.
Har hon alltid varit sadar? Jag skulle borja med att forsoka utreda vad som startade det hela. Radsla och smarta ar det vanligaste anledningarna nar det blir sahar. Eftersom hon inte ar radd gissar jag pa smarta?
Som Emma säger så kanske hon har ont någonstans och biter ifrån sig i självförsvar? Är hon zoodjur? Det är tyvärr inte ovanligt med dåligt temperament på djur som ej kommer från seriösa uppfödare. Självklart kan man få bra djur också även från en zooaffär, det jag menar är att det är lite som att spela roulette, man vet aldrig vad man får då de oftast inte bryr sig om temperament till exempel, utan om pengar oc säljer grossistfödda djur som kanske aldrig sett en hand innan de hamnade hos privatpersonen som köpt den.
Gerbilen vill uppenbarligen inte bli hanterad, och att tvinga sig på den leder sällan till något gott, så jag skulle säga att hantera henne inte i onödan, och som Emma säger, försök undvika att barnen hanterar henne alls.

ok…. ne barnen håller nästan aldrig på med henne nu. De två yngsta är rädda för henne… men den äldsta tösen får dåligt samvete om de håller på bara med de andra två å brukar ta upp amanda ändå. Hon är hur mysig som helst men sen helt utan förvarning så biter hon om fingrarna kommer i närheten, även när man sticker ner handen till henne i buren ibland… å oftast väldigt hårt, inget nafsande. Men hon är ju inte mer "tillbakadragen" å rädd än de andra, hon är nyfiken å kommer fram, hoppar upp i handen å så ibland.
Svårt att säga om hon kan ha ont någonstans eftersom man inte behöver röra henne eller hålla henne för att hon ska bitas. Tror heller inte hon blivit rädd för något. Det började väldigt tidigt med hennes bitande men vi trodde det skulle lugna ner sig om vi hanterade henne mer så hon blev riktigt handtam… men det blir bara värre.
Så vi föjer ert tips å låter henne vara utan onödig hantering. Antar att hon efter ett tag blir mindre handtam men jag tycker det är obehgligt att barnen gång på gång får blödande sår med baskilusker å nu senast fick äldsta tösen ett bett som tog precis under nageln… blödde väldigt ycket och gjorde väldigt ont.
Hon är köpt på zoo tillsammans med de andra två. Amanda är den som är lugnast att hålla men också den enda som bits. Har dock aldrig sett eller märkt att hon bitit de andra gerbilerna.
Vi låter henne vara ….. tråkigt men så får det nog bli då. Barnen vill ju gärna hålla på med en varsinn samtidigt men det funkar väl inte att köpa en hona till och placera hos dem??
Tack för ännu mer tips! Kram

Nej, att köpa en till hona är inte aktuellt dessvärre. 3 honor ihop är absolut gränsen. Normalt har man bara 2 honor i en flock. De ni kan göra är väl att ha två flockar i så fall. Sätta Amanda med en bebisflicka från en uppfödare så får ni ju en bebis som är snäll iaf.
Det låter ju dessvärre verkligen som att Amanda är dåligt avlad. För bits hon utan att ni hanterar henne så har hon ju inte ont. Ge henne tid.. kanske blir hon bättre.. eller så är hon en sån gerbil som inte vill ha mänskligt sällskap helt enkelt. Jättetrist när såna dyker upp. Dessvärre inte helt ovanligt med zoo-djuren 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Vi får väl helt enkelt ge det lite tid å tålamod…får göra som yngsta dottern (vantarna på) hon vågar ju inte hålla någon av dem utan. Å nu ska mamma trots allt "ta-av-vantarna-tjat" låta fingervantarna åka på å försöka ge amanda en chans att gilla hanteringen utan blodiga avslut. Kan försöka hålla på med henne kortare stunder när jag är ensam å inte barnen stökar runt omkring. Tråkigt att inte kunna gosa med henne som med de andra… får väl se om hon vänjer sig vid mänskligt sällskap och blir snällare. Blås&belönings-tekniken med vantarna på blir väl mitt lilla projekt nu med Amanda :)

Testa att ha henne med i soffan eller något, så hon får springa runt på sina egna villkor och söka din kontakt mer avslappnat, utan att du söker henne så att säga. Det kan funka, likaväl som det inte alls behöver funka. Men börja när du är ensam tror jag.
Does it become a walk?
/Ida
#6 Ja vi gjorde sådär med Vikkes syrras kanin som inte alls har velat att vi tar i henne. Nu litar hon på oss och vi får ta i henne (dock inte lyfta). kan kanske funka för gerbiler med?

Vi pysslar med två av våra grabbar så.. de blev lite nervösa efter ett missförstånd som ledde till att den ena bet mig rejält. Men de får springa med oss i soffan o nu kommer de upp o myser på axeln en stund då o då när de är med oss i soffan.
Does it become a walk?
/Ida
en fråga har ni kollat hur tänderna är??
en av våra betedde sig precis så o då var tänderna alldeles för långa i underkäken
mitt tips är att kolla att de inte är förlånga, i övrigt så var hon nur snäll som helst föruom att hon kunde bita sig fast ordentligt att hon följde med då man drog undan handen
klarar ni inte kolla dem själva så ta kontakt med en vetrinär p.s. söv ner henne om ni måste klippa tänderna

Ja jag kollade hennes tänder för typ en månad sen. Då var det ju inte så illa med hennes bitande som nu men jag kollade på alla tre å jämförde lite, Amanda hade då pyttelite längre tänder än de andra två men hon är ju dessutom störst av dem tre över huvud taget. Blir inte riktigt klok på hennes beteende. Hon är såå lugn och verkar trygg och så när man hanterar henne. De andra två är mer "nervösa", spralliga och springer runt…. (dock väldigt stilla om de får hålla till innanför kläderna.) men Amanda kanske visar sin rädsla eller motvilja genom att vara stilla och "verka " lugn.
Jag har också en STOR fråga som inte har med ämnet att göra. När de busar/leker med varandra i buren eller på golvet kan det ibland se ut som "parningslekar" å jag har sett flera gånger att de "klättrar på varandra bakifrån" hehe, hur säger man? Blev försäkrade om vid köpet att det var tre honor, har försökt kolla själv å konstaterat att de ser "likadana" ut …. inte min grej detdär. Å om det nu hade varit olika kön…borde det då inte redan blivit en kull eftersom vi köpte dem 23/12 å de redan då gått tillsammans ett par veckor minst?? Eller är det helt enkelt så att man misstolkar deras bus? Har ju aldrig sett dem göra något som liknat "fullbordad" parning… typ mer våldtäktsfösök. Haha… känner att det inte var min grej riktigt att försöka att förklara detta.
Hoppas ni förstår vad jag menar fast jag uttrycker mig som jag gör! Kram
#10 Svarar på din andra fråga: Det kan vara så att dom visar vem som bestämer. Mina kaniner gör så och då visar dom vem som bestämer
Om det nu är en hane är det inte säkert att det blir ungar direkt. Mitt par har t.ex suttit ihop sen jag fick dom (
) Men bara för att uppfödaren sa att vi skulle ha dom så. Och inte förrens nu, alltså 7-8 månader sen jag satte ihop dom ska dom fån ungar, så det är när honan känner sig redo 
//Elin

Ok… kan ju va en makt-kamp då eftersom jag sett båda amanda och alicia "klättra upp" å jaga Skrållan och varandra … eller jag har helt enkelt inte riktigt koll på vem som gjort vad, går så fort varenda gång men blir det en kull så blir det. Å vill de visa vem som bestämmer så får de väl göra det…. så länge de inte skadar varandra.
Tack för att ni är så himla bra på å ge råd och dela era erfarenheter! Betyder jättemycket!!!
Oki då kan det inte vara tänderna om det var bra för en månad sedan, men så klart om det inte är värre nu än då eftersom tänderna växer hela tiden
min blev värre o värre med tiden, o först tänkte vi inte på tänderna inte förrän vi märkte att hon åt mindre o hade svårt att stänga käften o då hade vi haft våra i 1 månad (uppfödarfel)
men det är ju som sagt min erfarenhet, det behöver inte betyda att det är samma som dina
#10 ja det är dominansbeteende dom har för att markera sin rang. Vissa honor kan även rida på varandra vid brunst, då stampar de också och det verkar som en äkta parning. Ser de likadana ut så är de förmodligen samma kön, man brukar se en tydlig skillnad på dem.
#9 att söva en gerbil är mycket riskfyllt, inget man rekommenderar i första taget. En gerbil som har gott temperament och är frisk klarar utan problem en tandklippning utan att bli sövd.
Långa tänder är inget som hänger ihop med att gerbilen bits så som den gerbilen i denna tråd.
#13 Förlåt, men uppfödarfel? Menar du att du skyller ett tandfel på uppfödaren?
#12 Skrållan heter min kanin , kom jag att tänka på. Ledsen för att det blev lite OT. Men hoppas du får den hjälp som behövs! :)
1 det med nedsövning skrev jag bara pga att våran gerbil dog vid tandklippningen pga stress, det hade varit mycket bättre med sövning, till och med vetrinären tyckte det men tyckte att det var akut (men hon kan ha haft hjärtfel med)
2 tandfelet är inte vårat det vet jag då de hade mängder med träsaker och hon gnagde mest av de tre
där sa också vetrinären att det inte är något från den tiden vi hade henne
djuraffären är det inte då de får dem direkt från uppfödaren samma dag som vi hämtar dem
men så klart det kunde ju vara något att tänderna växte fel så att hon inte kom åt att gnaga med dem (de i underkäken)
men nog pratat om mig, jag försökte bara ge de tips som jag hade lärt mig
Linneablomman02 hoppas att det löser sig med dina gerbiler

Tack
:)
;)
Kom på att jag stött på ett liknande fall, fast det var en katt. Hon verkade hur kelig som helst och fösökte verkligen få in oss in i hennes "bur" (hon bodde på stockholms katthem) Men om man började kela med henne kunde hon när som helst bita eller klösa en ordentligt. Vi fattade ingenting, men en gissning var att hon var stressad över omgivningen och att hon då blivit lite "knäpp".
Kan de ha något gemensamt, katten och amanda? Tyckte bara att beteendet verkade så lika :)

Nja… vet inte om det går att jämföra med en katts beteende…. svårt att avgöra fall Amanda är rädd, stressad eller lugn. Hon är ju väldigt stillsam, lätt att ta upp och nyfiken vilket i alla fall jag förknippar med hand-tam och trygg. Men i själva verket kanske hon inte alls vill bli hanterad eller är orädd. Hon kanske helt enkelt vill att det ska vara på hennes villkor , när det passar henne … men det är ju svårt att föra en dialog med henne *fniss*.
Ibland vill hon klättra upp i handen, ibland biter hon direkt, ibland kan hon vara uppe en lång stund och verka trivas å så plötsligt biter hon, endra gånger biter hon först när man släpper ner henne i buren… finns liksom inga mönster. Men jag antar att vi får leva med det å helt enkelt låta henne vara ifred mer.