Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 454 ggr
Kimmie
0

Djuraffärsgerbil

Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en gerbil från djuraffär eftersom jag dels redan har för många och inte kan ha dem i avel, MEN nu har jag sett en i djuraffär som är troligtvis agrente eller saffron med HALVA ansiktet vitt, han är riktigt cool och charmig! Och inte nog med detta, han är den ende i hela akvariumet som kommer fram till glaset och står där o tittar på en med sina underbara ögon, jag vill ju så gärna ha honom! Fler som brukar ställas inför såndana situationer? ;D

ivanhoe81
0

tjejen min stog inför sak så hon köpte hela flocken på en grupp på 3 honor, visst att de kommer från djuraffär men de verkar vara precis som gerbiler ska vara, grävglada, fin päls etc

köpte 4 st från en annan djuraffär o de var inte bra först 3 st den ena dog pga stress vid tandklippning efter 1 månad trots att hon gnagde mest av alla på träsakerna etc, den senaste vi fick därifrån verkade vara max 4 veckor o vi fick henne ensam (slutade lyckligt, med hjälp av de gamla honorna)

men en del djuraffär djur är underbara o en del djuraffärer borde inte få sälja djur överhuvudtaget

men vi har dem inte i avel utan som sällskap

de första 4 har ju en massa beteende störningar men de vi köpte i karlstad verkar hur bra som helst (förutom att de behöver gå ner i vikt)

men jag förstår dig jag skulle inte klara av att gå in i en sådan affär utan att komma med något litet sött djur ut som verkar ropa efter en när man kommer

enbartmalin
0

Vi alla faller för djuren i affärerna. Men man måste vid en viss gräns motstå frestelsen. Förr eller senare sitter man med för mycket djur och vägrar inse det själv.

Hälsningar Malin

Kimmie
0

#2 hehe jo det är sant, grejen är att jag redan har insett att jag har förmånga vilket jag skrev i texten också, men de flesta hamnar väl i situationen :)

Kimmie
0

#1 hehe det är svårt… jag menade absolut inget illa mot djuraffärsdjur, har själv några hemma, menade bara att jag inte ska köpa ett nytt eftersom jag bara inriktar mig på avel för tillfället, det är vad jag har plats med, så jag behöver ju bara djur som kan anvädas i avel :) Men annars finns det många djuraffärer med fina djur! :)

ivanhoe81
0

#4 jag förstog det, man förälskar dig i vilka djur som är mysiga, det var därför jag skrev att vi använder dem inte i avel utan som sällskapsdjur och som jag vet så kan vissa av djuraffärs djuren ha lite beteendestörningar (visst det kan ju uppfödardjur med ha) o de störningarna vill man ju gärna inte föra vidare

jag bara skrev hur jag hade upplevt med djuraffärsdjur och jag klagar verkligen inte på dig, jag ber om ursäkt om det verkade så

Eternity90
0

Nu tycker jag faktiskt i vissa fall att man kan använda djuraffärs gerbiler i avelom man är medveten om riskerna och väntar med avlen för att se att den är frisk och sund. Sedan finns det bra djuraffärer där man kan få kontakt med gerbilens uppfödare och få mera information. Men man ska ju inte sträva att föda upp från en massa djuraffärs gerbiler hej vilt. Nu är kanske inte min åsikt kanske inte så populär här.

Kimmie- be dem att du ska få hälsa på honom. Du vet hur en frisk och tam gerbil ska vara. Bry dig inte om vad andra tycker och tänker. Du vet egentligen bäst själv hur du ska välja. Bara att du inte ångrar dig.

Gerbilflicka
0

Risken ar val att vi oftast faller for utseendet. Halva ansiktet later ju valdigt ovanligt och jag skulle ocksa bli mycket frestad. Men ja, om du nu koper sa var valdigt valdigt forsiktig med aveln. Gor en helt ny linje du ar beredd att lagga ner om du maste.

Eternity90
0

Vart såg du honom?