Gör jag rätt ? Städning med mera
Hej,
jag har nu 5 gerbiler :-) (skulle bara ha två, men det ökade ) 
Jag har två killar i ett 250 liters akvarium har ca halva fyllt med spån i det, har två sandkar ett de bajsar och kissar jätteduktigt i det andra badar de, jag byter ut det varje dag, men städar bara ur hela "buren" 1 gång var 2-4 vecka, det luktar inte ett dugg i buren och de är pigga, klara ögon och fin päls.
Nu är det så att en kompis till mig (hon har inte ens varit hem till mig sen jag skaffade dem för hon har inte haft tid) säger att man måste städa MINST 1 gång i veckan. Annars får de sjukdomar och liknande, dessutom ska de inte ha spån, de ska ha sand i hela buren tydligen. Jag har inte råd att hälla i ett halvt akvarium med sand och byta en gång i veckan
Hur ska jag göra?
Sen har jag en till fråga jag hämtade hem tre st pojkar förra veckan, jag har de nu i ett separat akvarium på 100 liter (mitt andra stora på 250L är på lagning får tillbaka det om 2 dagar då har de varit i det lilla samanlagt 4 dagar) ska jag ha de i det andra stora när jag får tillbaka det? Eller ska jag ha dem med de andra två?
Sen vill jag gärna ha tipps om hur ni inrett era burar, Jag har som sagt halva med spån, alltid någon sorts kartong, gnagpinne, hö, ett rör, 2 st sandbad och 2 st grottor.
Spån är det mest använda och enligt mig bästa alternativ, visst man kan ha sand men då måste man hålla på och fixa så att de kan gräva gångar i det.. Jag byter var annan till var tredje vecka. Sen vart hon fått att de måste ha sand ifrån vet jag inte, det finns väl kanske 2-3 stycken här inne som använder sand, det är inte vanligt direkt.
Sätt dina 3 grabbar i det andra 250 liters senare och dom för sig och de andra för sig.
Det ska finnas en bildtråd med burar/inredning, där kan du få inspiration och se hur andra har det.
Hoppas jag hjälpte till
Tycker du städar alldeles perfekt :) Med ett sådant stort är en gång i veckan bara onödigt :) Och nej, spån är hur bra som helst :) Så fortsätt som du gör, hänvisa hit annars :)
Jag tycker du ska ha dem i det andra stora, skulle nog kännas bättre för mig om det var mina, med risken för bråk och så :)
Hmm tycker din inredning är bättre än min, så ska nog lära mej av dig istället ^^ Men en kul grej vi hade förut var typ träbroar som hängde från taket, mycket uppskattat :)
det ska vara spån, jag trodde också att man var tvungen att byta en gång i veckan men nyligen fått lära mig att när man har så mycket spån så behöver man byta max var 3-4 vecka, och du gör rätt med sandlådorna de ska byta varje dag enligt vad jag har läst o lärt mig
visst jag har inget akvarium utan små burar med lite spån i o de ska städas minst en gång i veckan kan gå upp till i gång varannan vecka men det tycker jag låter äkligt då jag tycker att spånet ser så bedrövligt ut efter 1 vecka
storra ner lite träsaker med om dina grottor inte är av det för gnagarpinnar räcker inte alltid till för att slipa ner tänderna, fråga på närmaste sågverk om du kan få en bra bit (som inte är giftigt för dina små gerbiler)
du bör nog inte sätta ihop dina gamla med de nya pga risk för bråk, jag har visserligen 2 flockar med 3 honor i varje o de flesta säger att det inte går, men då jag köpte hela flockar så hade de redan rangordningen fördig
ska leta upp bilden på min bur för de 3 som inte kan gräva, de andra har jag provisoriskt en duna bur tills jag får tag på ett billigt och prisvärt akvarium
som sagt de som bor i den här buren har svårt med för mycket spån plus att en av dem som bor här har brutit ena benet
Här finns en artikel om vad du kan ha och itne kan ha som strö i gerbilburen :) Olika strö-alternativ

Tackar så mycket för alla svar :-) känns skönt att veta att jag inte gör fel. Vill ju inte förstöra mina fina pojkar :-(
så lite så, tycker verkligen att du gör ett fint jobb