Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 699 ggr
isafisa
0

Orolig över vet.besök

Ska ringa veterinären det första jag gör imorgon. En av vvåra honor har ALLDELES för långa tänder, främst i underkäken. Har inte sett det föränn nu då hon minskat drastiskt i vikt och pälsen har blivit lite "sämre".. Är jätte nervös då jag vet att veterinärerna här inte är de bästa, men är de enda jag kan åka till just nu..

Är väldigt orolig då just denna tjej inte tycker om vem som helst. Hon låter endast sambon vända på henne så jag är lite skakis över hur hon sköter sig hos veterinären..

Nu idag när vi märkt det som bäst har hon även blivit lite röd om ögat, kan det vara kopplat till att hon har ont eller så?

isafisa
0

ojoj… vi bestämde nu att vänta till måndag då de endast kör akuta fall helgen och det blir flera flera gånger dyrare… Kommer mata henne med typ barnmat och så under helgen…  Kommer dessutom oroa ihjäl mig själv, men ska hålla ut.  Är så svårt när ens älsklingar blir sjuka..

Har ju märkt länge (tänkt på i efterhand) att hon inte alls äter när man sätter ny mat som hon brukar. Har ju inte alls kopplat det till detta.. Men ja, nu lär jag vara noga noga noga med att kolla på tänderna.

Gerbilflicka
0

Man kan klippa tanderna sjalv om man bara har kontroll over gerbilen och vet vad man gor. Blir mycket lattare, billigare och troligen mer skonsamt for gerbilen ocksa. Har sjalv haft en hane som levde i gallerbur hela livet innan han kom till mig, och efter det fick jag klippa hans tander tills han dog av alder.

isafisa
0

Okej, vet inte om jag vågar det riktigt :S  HAr aldrig sett någon göra det förut, vill ju binte råka klippa fel liksom :/

Gerbilflicka
0

Bara du inte klipper i sjalva gerbilen. Ska inte ljuga, det ar klart det KAN bli valdigt otackt om man slinter eller missar. Prova hur gerbilen beter sig om du lindar in den i en handduk och ror tanderna. Anvand absolut inte en vanlig sax utan en nageltang om du ska ge dig pa det sjalv.

isafisa
0

Okej. tror det blir att söka upp en annan vete å se om man kan komma i helgen, ser itne alls trevligt ut i munnen. Vill nog se lite hur man gör, sen blir det att göra det själv :)

Gerbilflicka
0

Japp, smart val. :) Hoppas allt gar bra!

isafisa
0

Okej, hennes tänder är lite för långa, men hon äter nu.

Vi tror att hennes dotter försöker bli dominant då hon hunsar med mamma hela tiden och är lite drottning i buren nu.

Vi matade henne med välling och barnmat som hon mumsade i sig glatt, sedan gav hon sig även på fast mat. Vi tror hennes översittare till dotter kört bort henne från maten den senaste tiden, det gjorde hon nämnligen igår när platina satt och åt. Platina är nu mer energifull och vågar sätta sig upp mot lillflickan i större utsträckning, innan vi matade henne gav hon med sig på en gång och man såg dem sällan i samma del av buren.

Vi ska ut och plocka massa grenar och köpa lite fröstänger så Platina kan gnaga ned tänderna lite och även få upp vikten igen, nu ser hon förfärlig ut i kroppen.. Blir nog att ta ut Mumsan (dottern) när vi ger mat så platina får lite tid att äta ostört :) Sen lär vi sprida ut maten mer än vi gjort innan :)

ivanhoe81
0

gör det som är bäst för er gerbil, vi hade en som hade förlånga tänder i underkäken, mårkte det inte förrän att vi haft dem i 1 månad, trots att hon var den som gnagde på allt trä hon gick över till det som var hårdast i buren tillslut (själva buren själv)

vi ringde en vetrinär han sa att vi kunde komma in senare på eftermiddagen, på koll men han ville inte klippa pga att de kan bli väldigt stressade av det (det var på en fredag) vi skulle få komma tillbaka på måndag för nersövning o klippning men han ansåg att det var akut o ville försöka, tyvärr så hade min gerbil hjärtfel verkade det som för hon dog under klippningen pga stress

men som sagt gör det som är bäst för din lilla tjej, huvudsaken är att de mår bra så ska pengarna kvitta, då jag anser att de är värda lika mycket som en själva

som sagt vänta inte tills på måndag för det låter som om det är akut, hur skulle du känna dig om du hade haft förlånga tänder o dom sagt att vi får vänta tills på måndag pga att det är billigare då

obs det här skrev jag inte för att vara elak, bara det som jag tänker på

man ska aldrig vänta med något som man inte vill vänta med sig själv

är man inte säker på att klippa själv så bör man ta henne till en vetrinär, inget illa menat till er som skriver att man kan klippa själv

men hoppas det går bra

tjoffsa
0

Har en med här hemma som ser krasslig ut..kollat tänderna, men dom är int för långa. jag misstänker att hon kanske har ont i munnen, för det går sakta då hon äter,,ser väldigt tuffsig ut, hnnes burkompis har vart på å tvättat å tvättat. kanske hon känner av att hon behöver tas om hand. misstänker att hon kan ha problem med 1 öga då hon inte öppnar direkt då hon stigit upp. stckare..mår så dåligt när jag ser djur vara krasslig.

filuraren
0

Äsch inget att oroa sig för! det kommer att gå superbra!!