Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1265 ggr
Solaika
0

Tova blir mamma ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Tova (Orion's Sjöjungfru) bor ju med EmmaJo's Raggsocka just nu. Dock har det visat sig att första kullen ändå inte blir Raggsockas. Jag trodde ju verkligen inte att parningen med Jesper skulle ta sig eftersom Tova bet ifrån o började bråka på Jesper redan efter 45 minuter. Men när jag vägde Tova innan jag satte ner henne delat med Raggsocka så vägde hon 84 gram. Hon vägde 75 när jag gjorde omparningen.

Idag väger hon 93 gram och är riktigt rund. Känns lite konstigt att se min lilla Tova så stor :P Men nu är jag iaf säker på att det är bebisar och inte fet mat Tungan ute. Jag är inte helt säker på när jag gjorde omparningen.. Jag tror att det var runt den 1a februari. Den 3e hade vi iaf bestämt att Raggsocka skulle flytta hit så det var innan dess. Men ungarna borde komma typ 24e, 25e eller 26e så det är snaart Skrattande

Jag återkommer med färgmöjligheter så snart jag har klurat ut det Glad

Här är bild på mitt lilla päron.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Nu vet jag vilka färger som kan komma. Det troligaste är Black och Agouti men det kan även komma DEH och Nutmeg. Sen är ju Jesper vittecknad så det blir nog ett gäng vittecknade ungar oxå :)

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Tova är jättefiin, lycka till med bebbarna Skrattande

//Elin

Solaika
0

Tack :) Visst är hon fin min lilla skrutta :D

Does it become a walk?

/Ida

emwa
0

Hon var jättesöt! Så fin färg :)

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Solaika
0

Hon är ett riktigt mystroll. Den tokiga lilla fläcken hon har på nosen har hon fått för att hon bodde i en avdelad Samla innan hon flyttade ihop med Raggsocka. Hon hatar galler så hon har ju gnagt på det som en tok :/ Så nosen är lite skavd. Men det börjar växa ut igen nu :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

ojjäklar, lillTovan då hahhaha Skrattande, det blir nog en rejäl hög med bebbar Tungan ute

Solaika
0

Det får det gärna bli så länge hon orkar med dem Skrattande

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Jisses, idag väger lilla fröken 98 gram. Undrar hur stor hon tänker bli egentligen FörvånadSkrattande

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

ojojoj, Tovaskruttan då Skrattande Hon kanske tar igen första parningen som inte tog? Cool

Solaika
0

Haha, ja det vore ju nåt :P Hon är uppenbart lite hindrad av magen nu. Får kämpa för att ta sig i sandskålen och tultar runt som en liten tunna. Hon är inte alls lika snabb och smidig som hon brukar vara :P

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

hahaha aww, jag kan nästan se det framför mig, lilla snabba illern tova med kulmage Tungan ute

Solaika
0

Inte bara kulmage. Typ badbollsmage :P

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjockismysungen Kyss

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Sötfia, älskar grey agouti Kyss Den där magen ser välfylld ut ;)

Solaika
0

Haha, ja är det inte bebisar i den magen så vet jag inte vad :P

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Fy vad söt Tova är Skrattande

//Elin

Solaika
0

#16 Tack tack säger sötnosen ;)

Does it become a walk?

/Ida

burmesee
0

Sötaste lilla Tova ^^
Blir inte Ragg avundsjuk när han får veta att hans flickvän inte bär på hans barn? Oskyldig

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

RoSa-RoSeN
0

Vilken sötnos hon är!! >.< Älskar Grey Agouti =D

[Tassy]
0

#13 tunna var ordet Tungan ute

#18 Tror nog raggis är lyckligt ovetande, han tror nog det är hans småttingar ska du se Flört

jag gissar på ca 7 stycken makaroner Cool

burmesee
0

#20 Haha han kanske inte visar det? ;)

[Tassy]
0

#21 stackars raggisen Tungan ute Ida, du får ge honom några extra frön som tröst Flört och lite extra gott kanske för att han kommer fostra jespers ungar Cool

Solaika
0

Vore kul med 7 ungar men jag tror bara att det är 5 faktiskt. Men jag är säkert lite pesimist på den punkten.

Oh, Raggsocka är bortskämd ska ni veta. Eller, det är de ju båda två så klart. Mandelspån o vetegroddar varje dag. Solrosfrön ger jag dem inte eftersom Tova inte får såna. Det är säkert bara en knäppidé jag har fått men efter hennes UVI när hon var liten så har jag inte gett henne några solrosfrön o hon har ju varit frisk hela tiden efter det. Som sagt.. fixidé från min sida. Men varför riskera ett koncept som funkar Oskyldig De får jordnötter istället :)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Hittade 3 halvätna bebisar under huset imorse Rynkar på näsan Nu har hon fått en till som verkar vara vid liv. Hon sitter o värmer den o pysslar med den och den rör sig. Jag hoppas hon får en till så den här lilla har en chans att överleva. Önskar hon kunde tala om varför de andra tre inte överlevde Rynkar på näsan

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Nej.. den sista fick inte heller leva Gråter Raggsocka måste ha känt att det inte var hans eller nåt.. eftersom den lilla pep sådant när han va där så tror jag inte att han va så snäll på den.

4 ungar i den jättemagen känns ju väldigt lite.. men jag vet ju inte.. de kan ju ha ätit upp ett par stycken innan jag hittade resterna av de tre. Den här sista hade nog haft goda chanser annars.. den hade mat i magen.. men jag plockade bort den utan både huvud och svans Rynkar på näsan

Jag hoppas att det beror på att Raggsocka kunde känna att det inte var hans.. det låter ju märkligt men på nåt sätt kanske de är medvetna om hur länge deras hona ska vara dräktig innan det kommer bebisar.

Jag får ju lite dåligt samvete samtidigt.. hade jag kunnat förhindra det på nåt vis?

Tova tog så väl hand om sin lilla unge o Raggsocka har ju haft bebisar förut så det kan ju inte ha berott på ovana/rädsla från Raggsocka eller misskötsel från Tova på nåt vis.. när ungen till o med hade mat i magen.

Does it become a walk?

/Ida

Louen
0

Men usch va hemskt Gråter

Solaika
0

Mm.. det känns riktigt jättetrist :( Önskar jag hade kunnat göra något.

Does it become a walk?

/Ida

Louen
0

=/
Kan tänka mig det, fast man ska inte belasta sig med sånt tänkande egentligen, blir ju bara värre då. Men det är ju så extremt svårt =/
Beklagar verkligen, men du kunde inte gjort ngt där =/
*Tröst kramar från mig och mina gerbiler*

Solaika
0

Nej, jag vet.. jag tänker ju att jag hade kunnat ta bort Raggsocka.. men det är ju meningen att de ska få ungar så därför fick han ju vara kvar. Nåja, nu är det som det är.. riktigt jättetrist.. men vad gör man.. Hoppas det går bättre nästa gång helt enkelt.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Ush vad tråkigt! Rynkar på näsan

Jag skulle nog mer gissa på att något inte stod rätt till med ungarna. Nu är jag inte så van just själva kull-delen, men vad jag förstått så tror jag inte att sockan kände utav att det inte var hans avkommor. Om någon beblis har legat död i magen ett tag gissar jag att det kan göra de övriga sjuka/dåliga också. Men jag vet inte alls säkert.

Beklagar verkligen!

burmesee
0

Va hemskt…
Visst skulle det kunna vara så att alla ungarna kan vara sjuka eller något, men eftersom den levande ungen verkade må bra och så…
Jag tror det är fullt möjligt att Raggsocka kände av att det inte var hans ungar och han ville rensa bort dem så han kunde para sig/ha mamman för sig själv.
Jag vet at lejonhannar gör så om de lyckas "erövra" en ny grupp med honor och jag har hört att även andra däggdjur kan göra så ibland. 
Tycker jätte synd om dig, du som väntat så länge :( <333

Kunde inte svara på dina sms för att jag inte har pengar på mobilen.

vekan
0

Verkligen tråkigt. Rynkar på näsan

Angelclaw
0

#31 Jag säger som dig, inom andra djurarter så känner ofta hannar på sig att ungarna inte är deras, t.ex. chimpanshonorna vill jag minnas, parar sig med samtliga handjur i flocken för att säkerställa att ungarna inte ska bli dödade sen. Kan mkt väl vara så bland gerbiler också.

Ida, jag är jätteledsen för din skull, men det finns verkligen inget du kunde ha gjort för att förutspå att det skulle gå så, du är en bra gerbilägare och jag hoppas verkligen att du inte klandrar dig själv!

Massor med kramar till dig!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Pose-idon
0

Stakars dig! Du som väntat så himmla länge, så blir det så här Rynkar på näsan

//Elin

emwa
0

Men usch. Jag beklagar! :'/

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

isafisa
0

oj så trist :(  Beklagar vekligen…  puss på dej <3

burmesee
0

Du får absolut inte lägga någon skuld på dig själv eller på Raggis, ingen kunde veta att det skulle hända och Raggsocka handlade bara på sina instinkter.
Många kramar från mig och råttorna… <33

Angelclaw
0

Nej gud givetvis är det inte raggis fel heller, djur handlar aldrig i ont uppsåt utan endast efter instinkt, precis som burmesee säger!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

[Katteeen]
0

Nej vad tråkigt :( Speciellt när det har krånglat så mycket för er och så går det såhär när hon äntligen blir dräktig… :/

Men som de andra redan sagt, det är absolut inte ditt fel Ida. Och inte gerbilernas heller, det finns säkert en anledning till att det blev såhär.  Kram på dig. <3

Jag håller ena tummen jätte-jättehårt och hoppas att det går bättre med nästa kull :)

Solaika
0

Tack ska ni ha allihop. Jag klandrar varken mig eller Raggsocka. Men det är ju jättetråkigt och det är klart att man funderar om man hade kunnat göra något för att undvika. Den sista ungen såg så pigg ut och fick ju mat i magen så nog tror jag att de hade kunnat överleva egentligen.

Men.. nya tag.. jag hör Tova pipa med jämna mellanrum och det gör hon då hon parar sig.. så det dyker ju upp en Raggiskull framöver. Ska ta o testa ikväll igen om Lina möjligen brunstar oxå, för hon står här på bakbenen och vill komma upp ;)

Tack igen och kramar till er allihopa för att ni är så goa.

Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Sa himla hemskt. Rynkar på näsan Vet hur lange du har langtat efter den har kullen. <3 Hoppas pa all tur med nasta.

Solaika
0

#41 Tack <3 Jag har ju väntat på att Tova skulle bli avelsmogen och sen väntat ytterligare för att herr sambo skulle fatta att man inte kan vänta så länge och så längtat som en tok sen första gången vi försökte para henne.

O den lilla mackaronen jag såg komma till världen va så söt. O Tova tog så väl hand om den. Men men.. bara att hoppas att allt verkligen funkar med kommande kull.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#42 nu menar du väl ändå avelsmogen? Tungan ute

Pose-idon
0

#43 Hon skrev ju det..? Tungan ute

//Elin

Solaika
0