Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 2007 ggr
Mahogny
2009-02-23 13:50
0

stampar?

Hallåhallå.

Jag har just blivit med en ensam gerbilhane och jag kan knappt någonting om de där små krabaterna, och grabben jag rår om har ett rätt lustigt beteende jag undrar över…

Flera gånger har han suttit och stampat med baktassarna i nästan exakt jämn takt under en längre stund ("ba-dam, ba-dam, ba-dam" låter det)  och jag förstår inte varför han gör så. Jag har letat både här och lite andra ställen på internet, men jag kan inte hitta något om det. Någon som vet varför han gör så?

Jag misstänkte först att det skulle vara för att skrämmas (som kaniner gör, de stampar ju i golvet när de blir rädda och ska skrämmas). Men han gör det även om ingen är i närheten, och lite när som helst. Jag gick förbi terrariet och hörde ljudet alldeles nyss, och då satt han bara i sin ena "grotta" och gjorde inget annat än stampade. Kan det vara ett stereotypt beteende han utvecklat pga. ensamheten?

Vill även tillägga att jag vet om att de absolut inte ska sitta ensamma alls, jag har bara haft honom sen i torsdags kväll och jag tog över honom för att förhindra Avlivning. Jag ska inte ha kvar honom själv, har honom bara i jour tills han fått ett nytt hem. Jag funderar på att skaffa honom en eller två små kompisar (om han ens går att sätta ihop med andra nu?) men eftersom att jag inte vill behålla dem har jag inte bestämt mig ännu… Skulle därför vara glad om jag slapp tråkiga kommentarer om ämnet i denna tråd då jag redan vet vad jag gör ;)

Mvh Carro

isafisa
2009-02-23 14:32
0

De gör så när de blir skrämda eller så. Kanske han är lite rädd? Är ju lite läskigt att vara själv på ett nytt ställe :)

[Tassy]
2009-02-23 14:33
0

Gerbiler stampar främst av två anledningar, och det är antingen när dom är rädda och vill varna sin flock för fara, ett inrotat beteende dom har kvar även om dom är ensamma, eller så stampar de när de uppvaktar en parningskompis, fast då är det mer dovt trummande, och eftersom han är ensam så är det ju rätt självklart att han är rädd och inte mår bra.

En kompis eller två skulle nog underlätta en del för honom precis som du skriver. Det viktiga är att man sätter ihop honom med en/två bebishanar som ej hunnit bli könsmogen. runt 6 veckor är en bra ålder på kompisar att sätta ihop honom med. Mer om ihopsättning finns i artiklar här på forumet. Hittar du inte så fråga Glad

Väldigt snällt av dig att rädda den lilla gerbilen!
Hoppas han får ett nytt hem snart!
Var finns han?

Hittar du köpare i andra delar av landet så finns alltid www.djurtransport.ifokus.se som hjälp.

Mahogny
2009-02-23 17:39
0

Tack för svaren! Tassy; Han finns i Stockholm.

Hans stampande låter faktiskt mest som ett "dovt trummande" som du beskriver som parningsbeteende.. han stampar ju inte bara en gång utan många gånger under en längre stund. Det låter verkligen som om att han sitter och trummar takt eller så.

Usch, jag kan verkligen inte bestämma mig för hur jag ska göra, om jag ska skaffa honom en/två vänner redan nu och omplacera dem som en flock, eller vänta ett tag och se om han får ett nytt hem. Jag vill ju inte bli med gerbil egentligen, men det är ju bättre för honom om han får kompisar iallafall… Jobbigt läge!

[Katteeen]
2009-02-23 18:01
0

#3: Jag skulle absolut ha skaffat ett par kompisar till honom, han ska ju inte sätta ensam i det nya hemmet heller :)

Mahogny
2009-02-23 18:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Nej, det klart att han inte ska, givetvis :) 
Det lutar mer och mer åt att jag skaffar kompisar till honom.. Det är ju bara det lilla faktum att jag inte direkt har råd med nya djur för tillfället.. De är ju inte direkt dyra de där krabaterna, men det är ju ändå en liten peng.
Sen har jag vridit och vänt på det där med var jag ska få dem ifrån. Jag är 100% negativt inställd till djuraffärer egentligen, men det känns fel att ta ungar från en uppfödare när jag VET att jag ska omplacera dem så fort som möjligt, det känns inte rätt det heller.
Risken med djuraffär är ju könsfrågan - det är så HIMLA ofta som man får fel kön från en djuraffär. Själv är jag urkass på att könsbestämma gerbiler, jag kan ju knappt något om dem över huvud taget..

Nu har jag hanterat den lille en liten stund, han är ju himla söt måste jag säga.. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom eller var jag ska göra av honom bara, haha. Han är ju så liten och snabb!! Jag är inte van vid så små djur, det minsta jag är intresserad av är råttor annars, haha!

Titta på honom, världens sötaste uppsyn :)