Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1248 ggr
emwa
0

Hur många gerbiler tycker ni?

Hur många gerbiler skulle ni max ha i ett akvarium som har måtten:
Höjd: 40 cm
Bredd: 40 cm
Längd: 90 cm

För om jag får gerbiler för mamma så har jag funderat på att skaffa tre hanar. Jag tycker personligen att det blir lagom stort men jag undrar vad ni tycker också? :)

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[Katteeen]
0

Det akvariet är på cirka 144 liter. Det går jättebra att ha 3 hanar i det, själv har jag tre grabbar i en 130-liters samla, och vissa har t.o.m sagt att det går att ha 4 hanar i en sådan. Lycka till! :)

[Katteeen]
0

Så för att svara på frågan, jag skulle max ha fyra killar i det akvariet :)

emwa
0

Okej, tack för snabbt svar! :) Då får vi se hur många det blir om det blir några.

[kaniner och gerbiler]

[Katteeen]
0

#3: Varsågod ;) Ja det blir spännande att se :)
Sen nåt som man får tänka på är att när man tänker max, så är det just precis pressat till max. Ju fler man har desto mer ökar risken för bråk. :)

emwa
0

Japp. Jag ska inte ha 4 iallafall. Det blir 2 eller 3 stycken, men det beror på om jag får skaffa gerbiler alls. Och om jag skulle få så brukar mamma tycka synd om de förra (de bor i det akvariumet i #0 nu) om de måste byta till ett mindre.
För i mitt andra akvarium går det inte i 3 stycken. Ganska litet tyvärr, men 2 stycken får absolut plats! :)

[kaniner och gerbiler]

Solaika
0

Jag är sådan som hellre har "för mycket" plats till gerbilerna. I 140 liter skulle jag absolut max ha 3 stycken. Mitt minsta akvarium är på 160 liter o där sitter det just nu 3 honor. De ska dock få flytta till större så fort vi har flyttat och fått hem det stora kar som står hos mor o far o väntar. Helst skulle jag bara ha 2 i det "lilla" karet jag har nämligen. I mitt kar på 250 liter har jag 3 hanar.. De har bott 4 där i och jag skulle kunna sträcka mig till 5, men bara tillfälligt i så fall. Kommer troligen att stoppa ner en 4e grabb med dem igen för det känns som det fjärde hjulet fattas hos dem :)

Som Katteeen säger så minskar man risken för bråk när de har ordentligt med utrymme. Men med hanar så visst, tre går bra i 140 liter :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

emwa
0

Okej. Ja, men jag tycker att det verkar alldeles lagom till storleken :) Och jag är ständigt på jakt efter ett större akvarium så det kommer nog bli lite större framöver.

Tack för svaren! :)

[kaniner och gerbiler]

enbartmalin
0

Det lagliga antalet gåt att räkna ut på JBVs hemsida, i mitt akvarie på 110cm långt, 46 cm djup och höjd 60cm(Ge eller ta, minnet är lite suddigt) fick jag ha 8,4 gerbiler. Jag anser dock själv att det är för många och har 6 st. Men enligt lagen så får man ha 8,4(4an är viktig ;))

Hälsningar Malin

Pose-idon
0

#8 276liter alltså… Hmm… Nej personligen tycker jag att 8 gerbiler är alldelles för mycket att ha tillsammans, hur stor bur man än har. Jag skulle max har 4-5 gerbiler tillsammasn, oavsätt storlek…

//Elin

Solaika
0

Jag har hört talas om en tjej som hade 12 hanar i en flock. Det vore riktigt häftigt tycker jag. Men inget jag skulle försöka mig på om jag inte hade typ ett helt rum åt dem att bo i.

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

#10 Ojj… Förvånad DET var många… Undra hur hon höll reda på alla:P

//Elin

Solaika
0

Ja, det va verkligen ett gäng. Jag tycker det låter helcoolt faktiskt. Men som sagt, då ska man verkligen ha rejält med plats, typ ett helt rum. Det är nog en hemlig liten dröm för mig ;)

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

#12 Fast med ett helt rum blir det nog lite svårt att få dom tama, faktikt… Men håller med, låter helcoolt Glad

//Elin

Solaika
0

Kanske inte ett rum på 20 kvm :P Men 6-8 kvm iaf :) Man får ha nån bänk i rummet som de kan klättra upp på och som man själv kan sitta på ;) Så kan man vara social med dem ändå ;P

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Tänk att städa rummet ^^

//Elin

Solaika
0

Haha, skyffel o skottkärra ;P

Does it become a walk?

/Ida

emwa
0

Haha! Ja, men det blir förhoppningsvis tre stycken! :)

[kaniner och gerbiler]

Vikke
0

Köpte ett 165 liters akvarium igår och där sitter nu 3 killar, skulle absolut max sätta in 4 killar i ett sånt stort akvarium.

Alltså inte mer än 3 stycken i ett 144 liters.

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

enbartmalin
0

Ajja, Jag skrev iaf vad det lagliga för mitt är. Och att Tjejen som starta tråden kan räkna ut det LAGLIGA för sitt. Vad som är lämpligt eller ej tycker jag är upp till var och en att bestämma själva.

Håll dig till JBVs lagar och se till så att dom trivs så tycker jag du ska ha så många du själv anser lämpligt.

Hälsningar Malin

Pose-idon
0

#19 Försökte inte vara otrevlig, utan hur jag tycker >.<

//Elin

rbca
0

Jag har pratat med flera och jag har 3 hanar i mitt 30 x 30 x 60? Dom verkar trivas perfa och upppfödarna/experterna sa att det skulle gå bra? ;o

emwa
0

#21 Det tycker jag låter väldigt litet! Det är väl på gränsen till godkänd bur över huvudtaget? Tycker verkligen att du ska skaffa större!

[kaniner och gerbiler]

Solaika
0

#21 Det är godkänt för 2 gerbiler, inte 3. Så du bör skaffa något större så fort som möjligt.

Does it become a walk?

/Ida