Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 981 ggr
[Katteeen]
0

Ihopsättning av honor, delad bur ett måste?

När jag satte ihop 1 bebis-hane med två äldre hanar så släppte jag bara ihop dem på en neutral plats, och det gick jättebra. De nosade på honom, tvättade honom osv. Sen tog det väl någon dag innan han var helt accepterad och fick sova med de "stora grabbarna", men de slogs aldrig och blev bästa vänner väldigt snabbt.
(Fick råd att göra såhär.)

Idag när jag satte ihop Björn och Daidai gjorde jag samma sak, självklart under uppsyn och med en handduk i högsta hugg in case of bråk. Men samma där, det gick jättebra, och de är redan väldigt bra kompisar :)
Sen är de ju far och son också, men de har iaf varit isär i några veckor.

Nu undrar jag: Kan man göra likadant med honor?
Jag ska sälja en liten hona till Tobias844 (hans ena tjej gick bort för ett tag sedan), och vi funderade då på detta med ihopsättningen. Honor ska ju vara mer revirhävdande än hanar, men om man släpper ihop dem på en neutral plats under uppsyn, och den ena honan är 6 veckor gammal, är det stor risk för bråk då?
Problemet var att han inte hunnit köpa någon ihopsättningsbur, och om man inte kan göra på detta viset skulle lilltjejen sitta ensam några dagar.
Så: Går detta?

Tacksam för svar! :)

Solaika
0

Svar: Nej.

Det är klart att det finns nyanser.. men oftast nej. Ester kunde jag sätta ihop med sina nya vänner efter mindre än ett dygn i delad bur. Men Ester är verkligen en ängel. Hon accepterade ju till o med en vuxen hona i sin egen bur. Henne hade jag troligen kunnat göra så med. Men hon hör verkligen till undantagen.
Jag håller själv på med ihopsättning av Bianca och nytillskottet Isabella som är 6 veckor ungefär. Vi satte dem i delad bur när jag kom hem på eftermiddagen men lilla fröken Bella är en utbrytardrottning så hon har redan lyckats ta sig över till Bianca 2 gånger under kvällen. Med en bruten tå och ett litet litet sår på svansen till följd. Vi vet inte om hon bröt tån när hon klättrade eller om Bianca är skyldig men Bianca har då humör. Piskar ordentligt med svansen ibland och stackars Bella tjuter som en stucken gris för att visa att hon är liten o underlägsen. Nu har jag, trots att jag hatar det, fått sätta dem i en delbar gallerbur eftersom Bella envisas med att försöka ta sig in till Bianca. Bianca har lugnat sig men aldrig att de skulle gå att sätta ihop. Burarna har varit helt neutrala med nytt spån men ändå har det gått tokigt.

Så svar; Nej, det går inte att bara släppa ihop honor som man kan göra med hanar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#1: Där ser man, tur att jag frågade då :) 
Hoppas det går att få ihop Bianca och Isabella till slut..

Solaika
0

Frågar man inget får man ingenting veta :)
Det ska nog gå bra med flickorna till slut. De är mycket lugnare idag och nosar nyfiket på varandra :)

Does it become a walk?

/Ida

vekan
0

Jag har lyckats sätta ihop två vuxna honor, genom att bara träffas i badkaret. De blev bästisar direkt. På grund av felaktig råd ifrån veterinär(hon sa att vi skulle dela på dem) Så var dessa ifrån varandra under ett par veckor. Men jag hade nog stor tur, då dessa accepterade varandra dirket. De flesta jag har pratat om det med har blivit väldigt förvånade, antagligen var det så att ingen var dominant och båda har ju ett väldigt härligt temperament. Glad

Solaika
0

#4 Ja, då hade du verkligen tur. Det är verkligen inte ofta det fungerar. Själv hade jag nog inte ens vågat testa så. Men skönt att de gick ihop igen :)

Does it become a walk?

/Ida

vekan
0

#5 Ja, det var knappt att jag vågade prova. Funderade på att köpa två bebishonor till dem istället. Men så bestämde jag mig för att testa först och det fungerade ju jättebra! Glad

Solaika
0

Mycket modigt ;) Jag fick ju lite problem efter 2 timmar isär med två honor då jag försökte para den ena. Så efter veckor isär hade jag aldrig vågat.

Does it become a walk?

/Ida

vekan
0

Okej, men man ska alltid ta det säkra före det osäkra egentligen. Flört Men det gick ju bra trots allt. Skrattande

Pose-idon
0

Men hur lång tid tar det innan gerbilerna gömmer varnadra? Har hört 3 dagar men..?

//Elin

vekan
0

Har också funderat på om de har bättre minne än vad som sägs, men jag har hört att de ska minnas varandra i 1-3 dygn.

Solaika
0

Jag tror att det skiftar väldigt. Jag har testat med grabbar efter 3-4 dagar. Det syntes att de lixom visste att det borde veta vem den andra var. Men ändå inte riktigt gjorde det. Medan pappor från avelspar verkar minnas sina ungar i flera veckor.

Does it become a walk?

/Ida