Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 616 ggr
[eternitys]
0

Siames och burmese?

Om jag skulle vilja få fram färgerna siames och burmese, vika färger måste jag då para med? Dum fråga kanske men det skulle vara kul att veta, då det är två av mina absoluta favoritfärger.

Eller är dessa färger svåra kanske att få fram?

Solaika
0

De måste bära på colorpointgener eller vara colorpoints själva. Två siameser kan få både siamese och burmese. Två burmeser kan inte få siameser. Men bär föräldrarna på CP så kan man i princip få det från vilka färger som helst.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[eternitys]
0

#1. Tack så mycket. Då vet jag. Då kommer nästa fråga….Hur vet man om en gerbil är colorpoint eller har dessa gener? Är det nåt särskilt kännetecken?

Vad jobbig jag är, men jag tänker som så att om man inte frågar så lär man sig aldrig.

Solaika
0

Oftast har de inga kännetecken vad jag vet. Man bör ha koll på deras stamtavla. Sen kan det visst vara så att de är ljusare i färgen än vad de borde vara tex. Men det är ingen garanti.

Does it become a walk?

/Ida

[eternitys]
0

Ok, då vet jag. Då är det bara att hålla tummarna på att man kanske får fram dom färgerna nån gång i framtiden.

Pose-idon
0

Jag snor din tråd lite. Jag har 1 hona med vars pappa är Burmese, så om jag parar henne med en CP-bärare så kan hon väl få Cp-ungar (Missuppfatta inte x) Men hur långt bak i ledet gäller dom är "generna" så att min hona kan få sådana ungar..?

//Elin

Gerbilflicka
0

Para en siamese med en burmese sa far du troligen bara siamese och burmese i kullen.

Solaika
0

#5 Ja, det stämmer. Jag är ju ingen genetikexpert.. Men några led följer nog CP-generna med iaf. Tror jag, ska jag tillägga.

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

#7 Vad bra! Så t.ex om jag behåller en unga efter den här honan så kan jag sedan para hennes unge med en Cp-bärare så kan det ändå bli Burmese, siamses osv..? Glad Om jag inte får tag på en bärare redan innan såklart Flört

//Elin

Solaika
0

Jag tror att det är så. Men jag kan mycket väl ha fel oxå. Skulle kunna vara så att inte alla ungar blir cp-bärare om bara mamman eller bara pappan är bärare oxå.

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

#9 Det här låter lite krångligt Tungan ute Men okej ^^

//Elin

Solaika
0

Om jag ska ta ett exempel då. Jag kör dock på moldgenen eftersom jag vet vilken det är. Den heter ef och den gula genen heter ju e. Jag har två hanar som har eef i sin genkod eftersom deras mamma är en moldtjej. Om jag parar en av dem med en hona som har Ee eller ee så kommer inte alla ungar att få ef-genen eftersom det lika gärna kan bli det ensamma e:et ungen får från pappan som ef:et. Förstår du hur jag menar?

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

Ungifär :P Tror det (a)

//Elin