Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1466 ggr
Bullerbytjejen
0

Shopping inför gerbilköp :)

På torsdag ska jag inhandla det som behövs för två gerbiler :D Jag tänkte köpa en sån platslåda på IKEA som folk tipsat om här "SAMLA" heter den va? Jag har strö och mat redan då jag har råttor,

dom äter väl i stort sätt samma torrfoderblandning va? och man kan väl ha aspspån? Eller är det vanligt spån som gäller ? Vad mer behöver jag? hus tunnlar, stegar. Vad kan man göra själv? ge exempel på ett perfekt boende för två gerbiler :-P

Bullerbytjejen
0

hur är det med vattenflaskor om dom gillar att gnaga, jag tänkte köpa keramikskålar och ha som matskålar om man inte ska ha plastsaker i deras "burar" men hur blir det med vattenflaskorna? dom e ju av plats :S

Bullerbytjejen
0

känns lite skumt att ha skålar i keramik men bur i plast xD

Roborovski
0

mina honor är helt omöjliga , de gnager sönder vattenflaskorna , så jag har en vattenskål till mina flickor :)

Bullerbytjejen
0

ah oki, kanke det man ska ha istället då, sandbad ska jag ju åxå ha tänkte jag, dom brukar ju också vara i plats :S, har du sandbad till dina tjejer? och vad för slags iså fall?

Roborovski
0

ja , jag har de i en typ metall skål , menad för hundar :)

Bullerbytjejen
0

aaah, ja sånna..tror jag vet va du menar för nått :) smart, smart *nickar*

tjoffsa
0

jag har sand i  keramikskål..till för ex kaniner egentligen. stadiga.

Solaika
0

Har du tillräckligt med aktivering i buren så kommer de inte äta upp själva buren. Vattenflaskan.. ja, det är olika.. ingen av mina äter vattenflaska.. andra har djur som inte gör annat. Matskål behöver du egentligen inte ha men keramik är bra om du vill ha matskål trots allt. Sandskål där har jag stora höga glasskålar men då har jag mestadels stora akvarium åt mina. Ikea har en glasburk som många använder. Minns inte vad den heter just nu men den kostar 15:- Nån annan vet nog namnet annars ska jag leta rätt på det åt dig.

Sen ska du ha nånting för djuren att göra bo i.. På djuraffärer finns det trähus som funkar jättebra. Trägrejer över huvudtaget är bra att stoppa ner för de gillar att gnaga på det. Spara alla toarullar, pastakartonger o andra småkartonger för sånt är jättekul för de små liven att strimla till småbitar. Det går åt mycket o fort ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bullerbytjejen
0

jag tänkte skaffa ett trähus (eller två) och sen sånna typ ser ut som ihåliga stammar? som dom kan spinga genom typ, finns raka eller eeh vikta höll jag på att skriva (eller gjorde ju det också) men typ vinklade. Varför behöver man inte matskålar, e det för att dom flyttar maten på en gång eller? Jag vill ha nått att servera dom maten på :-P sen får dom göra vad dom vill med den *fniss* Jag testar me vattenflaska först, och funkar inte det får jag ta en skål, men det ska nog gå bra, jag kommer nog aktivera sönder dom xD Hur fäster man en vattenflaska i en "samla"låda förresten, hur har du gjort?

Solaika
0

Jag har en ihålig stam som de bara gräver ner och sen ligger den där.. ingen springer igenom den.. Däremot tuggar de på den, därför får den ligga kvar.

Gerbilers naturliga beteende är att leta mat. Har man ingen skål så får de alltså aktivera sig och sitt tänkande när de letar mat. Jag säger inte att du inte ska ha skål.. Jag har det åt de flesta. Däremot kan jag säga att skålen troligen kommer att bli övergrävd. Jag har mina står på pallar så de inte ska kunna gräva över men det hjälper då inte överallt kan jag säga. Sen strör jag mat i spånet oxå.. mina djur varierar vart de äter nånstans.

Vattenflaskan har jag hängt upp med ståltråd som jag snott runt.. Börja runt pipen och sen korsas det ett par gånger på fram och baksida.. Svårt att förklara.. kan fota när jag kommer hem från jobbet. Sen är det iaf bara att hänga upp flaskan i tråden som inte är virad om flaskan.

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Hos oss funkar vattenflaska så länge dom har annat att göra. Sen får man försöka göra det svårt att komma åt att gnaga på den.

Jag har fixat så att alla jag känner "återvinner" sin kartong hemma hos oss ^^  Så dom får massor av kartong varje dag, och sen är vi ute och plockar pinnar till dom :)

Bullerbytjejen
0

idag ska ja Åka till IKEA och köpa "samla" boxen :D wish me good luck, hihi..

Solaika
0

Spännande :)

Does it become a walk?

/Ida

Bullerbytjejen
0

blev inte idag *surar* en tjej på jobbet e skyldig mig massa pengar som jag inte fick tillbaka idag  som det var bestämt

Bullerbytjejen
0

inte för att jag inte har råd me en sån men det hängde på henne om det skulle bli idag mena jag

Solaika
0

Trist! Hoppas du får tillbaka dina pengar!

Does it become a walk?

/Ida

Bim
0

Kul med gerbilköp Linda! :D Fast synd att du inte fick pengarna.. :( Men LYCKA TILL och dina gerbiler kommer nog få det toppen!

Bullerbytjejen
0

ja, nu har jag fått tillbaka mina pengar iaf :) Jag köpte en plastlåda idag, fast det blev inte från IKEA, det blev claes Ohlsson, den kostade 199 kronor och hade hjul och lock, den är 72 x 40 x 39. Smart store 70 heter den. Någon som vet vilken jag menar, den finns i blått, grått och transparent. Och om ni vet vilken jag menar, tror ni den duger?

Bim
0

#18 är den större än ikealådan? :O

Bullerbytjejen
0

jag minns inte riktigt va det var för mått på den "samla" lådan, tyckte den såg så ja vet inte ful ut i hörnen typ, för att man ska kunna stapla dom antar jag, den här jag köpte såg inte så invikta ut i hörnen typ. stort plus att det var hjul på den :-P

Solaika
0

Hur många liter är din låda på? (Jag är värdelös på matte just nu)

Does it become a walk?

/Ida

Bullerbytjejen
0

gaaah , vet ej , ska kolla om det står på den vänta……….hhhm bajs..det står inte Obestämd (kan man räkna ut det med hjälp av matematik menar du? Tungan ute)Oskyldig

Solaika
0

Haha.. ja man kan ju det *hojtar efter nån som kan*

Does it become a walk?

/Ida

Bullerbytjejen
0

70 x 40 x  39 = 109200/1000 = 109.2 ??

Bullerbytjejen
0

oj 72 va det ju, typ 112 liter? kanske?

Solaika
0

Skulle det kanske kunna vara.. jag kan inte alls som sagt. Allt över 100 liter är bra iaf. Är det lock till eller ska du tillverka eget?

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Den lådan duger bra Glad 

Den är lite mindre och lite dyrare än IKEAs Samla, men fullt användbar ändå. Lycka till! Flört

Bullerbytjejen
0

#27 Attans då, jag som trodde jag gjort ett bättre köp, hehe. Men det där med hjulen tyckte jag va superbra :) Och vilket spån är bäst tycker ni, sånt löst i säck eller pressat? är det någon skillnad ?

Bim
0

det är hjul på ikealådan ocskå! xD

Bullerbytjejen
0

men åååh *grrrr* men min e finare Oskyldig

(och nu måste ni hålla med annars blir jag ledsen i ögat Tungan ute

vekan
0

#28 Använder man pressat spån så kan dom lättare gräva gångar. =)

Bullerbytjejen
0

Ja pressat får det bli, tar ju mindre plats också *nickar*

isafisa
0

#30 jo den är säkert finare ;P

Solaika
0

Pressat spån är bäst. Nu köper vi storbal från Odal för det är billigast när man har så många som vi. Men när vi började o bara hade två så köpte jag de stora pressade från djuraffärerna.

Does it become a walk?

/Ida

Bullerbytjejen
0

nu är det bara spån kvar att inhandlaGlad var å köpte matskål i keramik och vattenflaska igår, ett hus ska jag köpa också vet inte va jag ska välja bara, tänkte få hem dom först och se hur pass stora dom är Tungan ute så jag inte går å köper nått som e för litet för dom, hehe. men en kartong eller flera går väl typ första dagen? jag har ju nå hus som ligger här å dräller efter råttorna som dom inte fick plats i dom får väl nöja sig me dom nån dag innan jag hittar nått lämpligare,

och om en vecka så har jag dom här mina små underverk Kyss

isafisa
0

jo sen är hus inte nödvändigt :) Men alllt beror ju på hur mycket spån du har också :)

Bullerbytjejen
0

ah oki, men hus vill jag nog ge dom hihi det finns ju många fina hus Kyss

Solaika
0

Hus är uppskattat här kan jag säga. Både som sovrum och tandvässning Flört

Does it become a walk?

/Ida

filuraren
0

Här är det endast uppskattat som reserv om pappersrullarna är nergrävda efter natten! Bon och så byggar dom själva!

RoSa-RoSeN
0

Har en liten fråga eftersom att de handlar om vad gerbilen behöver.. Behöver dom en sten? och vässa klorna på tror jag de var? Eller? Kanske är helt ute och cyklar =P

Solaika
0

Behöver o behöver. Det skadar absolut inte. De får väldans vassa klor.

Does it become a walk?

/Ida

RoSa-RoSeN
0

#41 Okej, går de bra med typ en tegelsten eller nåt sånt? =)

Solaika
0

Ja det går bra. Jag har keramikkrukor som jag har slagit upp bottenhålet i så det är större. Där gillar mina att både sova o vässa klorna :P

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Nånting jag har märkt är att tegelstenar möglar efter ett tag, varför i hela friden blir det så?? :S
Har försökt flera gånger med tegelsten, men nu är det slut med det för det har alltid slutat med mögel, trots att jag tvättat dem, låtit torka ordentligt, och har väl ventilerade nätlock… Så det kan ju inte vara för att det är för tätt heller… Obestämd
Plus att de kan bli lite ostabila så jag vågar inte ha stora tunga tegelstenar i deras burar längre, för ju äldre de blir desto vildare gräver de, och det skulle inte förvåna mig om någon skulle klämma in sig bakom en tegelsten någon dag..
Så här försöker jag hitta en annan lösning, och då var ju kruk-alternativet som Solaika berättade om bra, var kan man köpa vanliga keramik-krukor billigt (behöver rätt många nämligen) ? :)

Solaika
0

Krukorna kostar 10-15 kronor på typ Maxi, Coop eller till o med Plantagen. Det är inte alls dyrt.

Har du gjort rent tegelstenarna eller kokat dem? Men jag förstår din tanke. O faktiskt så känns krukorna bättre. Slår man försiktigt med en hammare längst ut i kanten på hålet tills det har blivit så stort man vill att det ska vara så spricker inte krukan. Åtminstone har inte mina gjort det.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#45: Jag spolade dem med duschslangen med det hetaste vattnet som finns i kranen :P Men antagligen räckte inte det.. Aja, ska göra ett försök med krukor någon dag :) Tack för det tipset! :)

Mared
0

Läste längre upp i tråden att ni pratade om vattenflaskor + SAMLA-lådan..
Jag har borrat ett hål, exakt så stort så att pipen på vattenflaskan går igenom, sen stoppar jag igenom pipen i hålet, och fäster flaskan på utsidan.
Då kan de inte bita på flaskan! Det har fungerat alldelles perfekt för mig i alla fall :-)
Är det någon som inte förstår hur jag menar riktigt och vill ha en bild kan jag ordna det också.

Solaika
0

#47 Så hade EmmaJo gjort åt en hona jag passade åt henne i somras. Plötsligt en dag hade hon glatt gnagt där i kring och hålet var inte så litet längre :P

Does it become a walk?

/Ida

Mared
0

ajdå :/
var hålet tillräckligt tätt då?
jag gjorde mitt så litet att jag nästan får ta till våld för att få in den.. men vissa gerbiler är ju mer tugg-galna än andra, mina är inte så intresserade så länge de har toarullar.
antar att det är som med allt annat, att det funkar för vissa, o andra inte :-)