Gerbiler i akvarium
Om man ska ha gerbiler i akvarium, skulle ni rekomendera sand eller spån då? Är ett ganska stort akvarium som säkert är minst 1m x 40cm.
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.
Jag rekommenderar rikligt med spån av bra kvalité.
Mvh Tassy
Spån, ett tips är att kolla in hos Granngården, där har de stora balar av friskt spån som inte dammar speciellt mycket heller, kostar mellan 70-80 kronor balen. :)

Okey :) men hur stor skål med sand borde man ha till två eller tre gerbiler då?
Storleken kvittar så länge du städar ur den när det är skitigt och fyller på men ren sand.
Hälsningar Malin
Jag rekomenderar faktiskt att kontakta olika sågverk själv och höra ifall de har kutterspån till salu. Själv kontaktade jag sågen som säljer till Granngården, och jag fick 3 balar spån för 148 kr, på granngården går de på 78 kr styck. Mycket billigare att köpa från sågverk
#5 ja det är en möjlighet om man får tag på bra kvalité på spånet. Själv köper jag spån som är "dammsuget" så det inte finns något damm kvar, fast jag köper ju på granngården så jag vet inte riktigt vart denne processen äger rum, om det görs direkt i sågverket eller efteråt.
Hmm, vi har ju ett stort sågverk alldeles i närheten, kanske man kan fråga där, tack för idén 
Jag och min sambo köpte ett 140cm brett akvarium / terrarium som vi har våra gerbiler i. Vi fyllde hela med spån och i ena änden har jag börjat bygga en liten "öken" med bara sand och stenar. Dom verkade uppskatta dom lite större stenarna väldigt mkt som dom kunde klättra runt på :) Jag kokade stenarna i minst 10 minuter innan jag började använda dom. Lägger upp en bild så kan ni få se hur vi byggt upp åt dom :) Det är inte helt färdigt ännu.
Det bästa är väl att fylla med så mkt spån att dom kan gräva djupt och långa gångar….som jag uppfattat det iaf :)
#7: Smart! Förstår att de gillar det :) Vilka sötnosar ni har! 
Hur gör ni när ni ska byta "öken"-sanden? Dammsuger? :)

#7 Kul idé. Mina skulle dock göra spånöken av sanddelen på en bråkdels sekund 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#7 Dom ser JätteLyckliga ut <3

#5 Ska kolla runt lite så jag vet att det är bra spån jag får :) då de ska springa o krypa runt i det som knäppgökar vill jag ju ha så bra som möjligt :P
#7 Var en väldigt kul ide :P har ju ett gammalt akvarium (det jag skrev om förut) som jag fundera på att skrubba rent, det har inte använts på flera år, och fylla det åtminstonde halvvägs upp med spån :)
#11 vad bra att du redan har akvarium då:D

#12 Jag vet, de är ju inte så billiga precis :P och verkar inte som att vi ska ha nå fiskar i den igen så kan nog ta den utan problem ^^men ska nog se till så jag har råd med spån o mat o sådant innan jag springer ut och köper mig några gerbiler :P
#7 Det dar ser urcoolt ut! Men mina skulle nog ocksa gora om sandbadet till ett spanbad… haha. Sandskalar lamnas inte ifred har hemma. Sanden gravs bort och sen boar de i skalen… det sker pa mindre an 5 minuter och vissa bryr sig inte om att bada ens en gang. XD
#7 Super grymt! :D Fast som många andra redan har sagt skulle mina gerbiler bara gräva över det :( ;P Jag har riktiga "gräv och sprätt" gerbiler
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Jag har ett 75x35x40 akvarium som jag har enbart sand i. Men jag har en sandblandning med 25kg blästersand + 5kg klumpande kattsand (ren bentonit utan tillsattser). Så har jag blött upp det (så bentoniten blivit lera igen) och blandat ordentligt. Sedan lät jag torka över natten och sedan fick gerbilerna flytta in. Har en barkbit som en halvmåne som dom boade i från början (men nu har dom ju ett riktigt avancerat gångsystem i hela sanden) och en sten som dom älskar att klättra på (gör dom även med barken), sedan har jag i lite gräs (typ hö) som dom boar med i sin bohåla.
När jag la i sanden och inredde så räckte sanden till halva akvariets höjd, men nu är det 2/3, eftersom dom grävt så har sandnivån stigit. Gångarna håller mycket bättre i "grävbar sand" än i spån tycker jag. I spånet grävde dom gångar som rasade då och då, men sanden håller verkligen.
Mina gerbiler älskar det och verkar vara mycket gladare, mer harmoniska och dom stereotypa beteendena börjar sakta men säkert försvinna.
Kostnad: 25kg blästersand kostar 49:- på Jula och 5 kg kattsand kostar ca 25:- i mataffären (jag använder Katty kattströ utan tillsattser) och vatten har man ju i kranen =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

#16 Tänkte att de skulle nog gilla sand men vet inte riktigt hur det är att sköta. Kiss och sådant torkar ju men är fortfarande kvar i sanden (kan ju torka på spån med men jag brukar ha lättare att de vart de släppt sig i det :P). Vet inte riktigt vad som passar bäst, därför jag frågar här :)
Ja som sagt, jag har ju sand (men det fungerar inte med vanlig sand, det måste vara nån form av blandning så det blir grävbart - nu menar jag inte sandbad utan sand som bottenmaterial istället för spån). Det fungerar alldeles utmärkt, inte lika illaluktande som det blir när dom kissar i spånet. Man kan även sila sanden om man vill ha bort mat och bajs. Eller så byter man ut den då och då (det blir mer sällan än med spån iaf), har ju haft denna i två månader nu och den är verkligen inte i behov av att bytas. Det hamnar lite mat här och där som blir kvar och den plockar jag bort, likaså gräver jag undan bajs som syns. Det är en annan lukt än med spån men jag gillar nog denna lukten som är med sand mer än spånlukten (det luktar inte mer, bara annorlunda).
#16 Har du ingen bild på ditt akvarium? Skulle vara roligt att se
#14 Precis så gör min Daisy 
//Elin

Jag tror faktist att jag ska åka till Granngården och köpa en spånbal :) Nästa gång jag åker till stan. På Mataffärena finns de ju bara småpåsar.. Och en spånbal räcker ju längre =)

Har lite tur nu åtminstonde :P fick veta idag att jag har 10% rabatt på allt i djuraffären där jag praktiserar så kommer ha lättare att ha råd med hus o sådana saker ^^ inte så mycket igentligen men när man ska köpa ihop saker för ett par hundra så blir man ju ändå glad av en sådan sak :)
#19 Nej inte just nu. Men ska se om jag kan fixa.

#23 Fixa en bild! Vore kul att se,för det är ju en mer naturlig miljö.
Kul tips!
#24 Ja, jag ska fixa en bild så fort jag kan,…
Jag har inte min kamera hemma och vet inte när jag får hem den. Men jag ska ta en bild såfort jag får hem kameran.
Men jag hittade en gammal bild i datorn från i höstas när jag nyligen lagt i sanden (den är väl ca 1 vecka efter att jag bytte till sand).
Nu har dom ett mycket mer avancerat gångsystem: det utgick från att dom boade under barken, sedan grävde dom ur mer sand så dom fick större bohål längre in, sedan grävde dom neråt osv, nu har dom gångsystem fram mot fronten och sidorna (och hade gärna haft ett större akvarium säger dom!!!) och sandnivån är ca 2/3 och nu är det inte lika plant längre utan dom har berg och dalar.
Vi plockade hem en stor sten från en strand för länge sedan som jag skulle ha till fiskarna , nu är fiskarna utslänga och nu bor det gerbiler där i istället , stenen låg tyvärr bortglömd bra länge men nu äntligen har vi satt den hos gerbilerna , tyckte det blev rätt bra , ni ser hur det var innan allt spån kom i =)
Ja som en del av sa så brukade era små kloförsedda krigare göra om sandbaden till spånbad. Det hade våra inte gjort fram tills idag. Haha, när jag kom hem hade dom i princip flyttat all spån från ena sidan till den andra sidan….över all sand. :)
För att göra rent sanden använder jag en fin sil. Det funkar hur bra som helst. Man får bort både spån, avföring, mat och annat skräp. Man kan då återanvända sanden och behöver inte köpa ny hela tiden.
Det där med att använda en blandning av blästersand och kattsand verkar vara en utmärkt ide som jag nog måste prova. Då blir det ju mer naturligt och som sagt, gångarna håller bättre och dom kan gräva fler och mer komplexa tunnelsystem. Det måste dom ju må bättre av. Det blir ett projekt för nästa månad. Nu måste jag höja den "öken" avdelningen vi byggde så att dom inte kan täcka den med spån. Jag får bygga en liten gång upp till sandbadet istället. :)

Haha, lycka till med att få dem att inte göra spånöken ;P De är fenomenala på att stoppa spån där man inte tycker att det ska vara :P
Does it become a walk?
/Ida

Tänkte fråga bara, hur djupt bör gerbilerna ha för att kunna bygga bra tunnlar? räcker det med mellan 20-25cm?

#32 Oja. Jag lägger in 15-20 cm som jag plattar till. Sen gräver de upp det och formar till gångar.
Does it become a walk?
/Ida

#33 Okey :) vad bra, akvariet jag tänkt ha dom i är ganska djupt, men vill inte ha högre än absolut 25cm så de ska kunna ha saker att klättra upp på utan att de kan hoppa upp och hänga i gallret jag tänkt ha över :P
#34: Gerbiler är underjordiska djur och även om dom visst kan uppskatta lite grejjer ovan mark så är det under mark som dom vill vara. Det är inte direkt djur som klättrar. Mina kan på sina ställen lätt nå taket (som är av galler) men sålänge dom har att gräva i neråt så är dom inte intresserade av att hänga i taket. Mina har heller inte varit intresserade av några klättergrejjor, mer än stenar och barkbitar…

På Hornbach finns också stora balar "hästspån" som kostar typ 98:- för 400L (ja det står fyrahundra liter på balen iallafall). Det räcker jättelänge till våra två gerbilakvarium och vår hittekanin.
Sand har vi i blomkrukor med skrovligt yta som vi byter ca varannan dag. Vi lägger i ca 1,5 dl sand. Vi köper sanden på djuraffären. Blomkrukan blir ibland fylld med spån, men den är så pass hög att det brukar gå bra för det mesta. Och gerbilerna får lite gympa när de klättrar i och ur! 

#35 Okey, kom bara ihåg att de gerbilerna vi hade i skolan klättrade på allt fast att de hade gått om utrymme att gräva på :P kanske är något man får planera lite mer när man märker hur de är :)

#35 Jag har då inte sett en enda gerbil som inte gillar att klättra runt. Så jag vet inte var du har fått ifrån att de inte klättrar. Och att det skulle bero på att de inte kan gräva nedåt är inte sant. Mina kan gräva alldeles utmärkt i spånet men klättrar ändå gärna på sin inredning!
Does it become a walk?
/Ida
#35, absolut inte sant. Visst i det vilda kan det vara att de vill gräva, men jag har ganska många gerbiler här hemma och alla får minst 20 cm högt med spån. Ändå vill dom kom upp och ut ur buren så att säga, i alla fall när man kommer in i rummet xD

Alltså skulle de gilla att ha saker att klättra på i buren? :P

#40 Högst troligt ja. Inte för högt så de trillar av o gör sig illa bara.
Does it become a walk?
/Ida

#41 Nej, förstod de :) även om de är lite mer uppmärksamma än en del andra djur ska man ju inte utmana ödet :P
#35: Jag har gerbiler som klättrar uppför mina bara armar, och i buren klättrar de på grenar mm. Hoppar gärna upp i taket för att se om det går att komma ut på äventyr genom att försöka gnaga hål någonstans. Samtidigt som de gräver stora tunnlar och matförråd, mina gerbiler har sällan under 15 cm spån. Hur kommer det sig då att de klättrar menar du? Personligen tror jag inte att det är ett speciellt behov de har, att just klättra menar jag, men de har däremot ett behov att utforska saker och med nyfikna ögon titta ut över världen, och det gör man just genom att klättra :)
Jag tror nog ni missförstog mig. Jag menar inte att dom absolut inte klättrar. Mina kommer gärna fram och vill klättra upp på mig när jag sticker ner armen, när jag kommer in klättrar dom gärna upp på stenen eller barken för att kika. Men det är inget direkt behov dom har. Det är inte klättriga djur, det är inte som råttor, som faktiskt är näst in till djurplågeri att inte ha klätterinredning till. Gerbiler har inte alls det behovet, det är absolut inte så att dom av sig själva gärna vill hänga upp och ner i takgallret, men dom kan börja göra sådant om dom inte har möjlighet att gräva.
Men när jag (och min kompis som jag fått mina av, hon har ganska många) har haft klätterleksaker till gerbilerna så har det inte varit så jätteintressanta för dom. Det har kännts mer eller mindre onödigt, dom är inte klättriga djur (mina erfarenheter). Men visst, det var ju inte så att dom vägrade klättra på dom grejjorna, men det var lååångt ifrån deras favorit sysselsättning.
Så visst kan man väl ha lite klättergrejjer, inget fel med det, men jag tycker absolut inte att man ska dra ner på djupet på bottenmaterialet för att få plats med massa klättergrejjer (som jag fattade det som att det var frågan om). Det är många gånger viktigare för gerbilerna att kunna gräva ordentligt än att få möjligheter att klättra (det är dessutom inget dom gör i naturen, mer än upp på nån mindre sten nån gång eller så).

#44 Akvariumet är ca 50cm högt, fyller jag på med mer än 25cm spån/sand samt ska ha hus och stenar där i finns chansen att de kan knäppa sig och hoppa upp i gallret eller ta sig ut om någon varit korkad nog att inte stänga ordentligt. Det är av säkerhetsskäl som jag frågade då jag tycker det är ganska dumt att skaffa ett djur och sen inte fundera på om den kan bli skadad av hur man tänkt hålla den.
#45 Ja absolut ska man fundera på det. Men då kan jag ju meddela att det finns gerbiler som är väldigt duktiga på att hoppa och jag har sett flera gerbiler som kan hoppa ca 40-50cm upp om dom så vill =) Men ser du till att dom trivs i sitt akvarium så ska det inte vara några problem =)
Har du klättergrejor så var försiktig med vad det är, så dom inte skadar sig. Tänk även på vad det är för material då dom gnager på allt.
Spån tycker jag ^^

#46 Hade tänkt hålla mig till obehandlat trä, papp och sten. Vill inte att de ska kunna gnaga i sig plast eller annat sådant :/

Jag har iaf sågspån i mitt akvarium och dom trivs bra !! :D
#49: Spån är det de flesta som har :)

All papp du lägger i kommer att "flisas" till sågspåns stora bitar och vi lägger ner så mycket kartong att vi får ta ur en hel del mellan spånbytena! Så gäller även träprylar, iallafall hos oss gnager de på trägrejorna. Vet inte hur det är hos andra? I det ena akvariet (hos tjejerna) så måste vi ställa tunga saker på gallerlocket för där är det rymningsrisk. Men i kill-akvariet är det ingen risk, för de bryr sig inte om ens om det är öppet.

#51 Samma här. Allt som går att gnagas på, ska gnagas på.
Och det där med rymmare.. det är bara mina honor oxå som får för sig att försöka rymma. Hanarna behöver jag inte ha lock på hela buren men honorna måste locken ligga på ordentligt. Intressant :P
Does it become a walk?
/Ida
#51, 52
Hos mig är det mina två burar med hanar som försöker rymma, mina honor bryr sig inte alls
Jag har ett stort akvarium på 200liter hemma. Det har bott 2 tjejr där och dom trivs bra där. Dock kommer dom nog få bo i en Samla när jag flyttar hem alla gerbilerna igen 
//Elin