Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1920 ggr
Eternity90
0

tre veckors kull utan mamma

Min kompis kull förlorade sin mamma igår. Sedan dess har vi varit foster mammor till de fem små liven. De äter föda med god aptit. Vi har försökt stödmata med modersmjölkersättning utan resultat. De spottade bara ut det och ville inte alls ha. Eftersom de var så motsträviga till detta vsr jag rädd att ge för mycket så mjölken hamnade i lungorna eller dylikt så att de skulle avliva.

Just nu bor de hos en snäll hane som hjälper till med värmning och tvättning. Han kan tyvärr inte bidra med någon mjölk men han är den som accepterat de små liven som sina egna. Men kan ungarna vid denna ålder överleva utan mjölk?

[Tassy]
0

ja vid 3 veckor har de gott hopp om att klara sig utan mamma Glad håller alla tummar och tassar jag kan hitta för de små liven!

tänk på att ha lättuggad mat, så som olika sorters gryn, små frön, vetegroddar osv.

Lycka till och håll oss uppdaterade!
Mvh Tassy

Eternity90
0

De har ätit havregryn med njutning. Även fått skalade sorosfrön och kornflakes. De äter bara sådant som deras mamma har lärt de små.Funderar att göra någon gröt, hanen älskar det och då kanske de vågar att smaka lite.

Det största problemet är väll mest vätskan. De vet ju inte riktigt än vad en vattenflaksa är för någonting. Men har satt den långt ner för att de ska nå när hanen visar dem. Just nu får de lite frukt och grönsaker som innehåller vätska.

Känner en viss oro bara hur deras matsmältning anser om att bara få torrfoder och inte en veckas suggesivt övergå till "torrfoder". Men de kan göra de båda behoven bra. så jag får hålla tummarna

isafisa
0

Lycka till med de små! Skönt att hanen är så bra emot dem :D

Guldgruvans1
0

Tips:

Jag kör med välling om någon gerbilbebis behöver extra.

Mild fullkornsvälling för dom minsta ska fungera. Då får dom i sig mera nyttigheter.

Eternity90
0

det var en  smart ide. ska iväg och köpa..

Bullerbytjejen
0

åååh, va underbart, hoppas dom klarar sig de små liven, men det ska de väl göra, dom gillar nog vällingen skulle jag tro :D Håll oss gärna uppdaterad sen också så vi får höra hur det går :D

Eternity90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de mår jättebra. hanen var trött och la sig ner. Det tog inte många sekunder innan en unge sprang på honom och en bet han i svansen. Men han är så snäll så han låter de hållas. Der försöker även brottas med honom och det ser roligt ut. en sådan så liten försöker brotta ner en vuxen som bara tittar lite undrande.

Han gör tappra försök med tvättningen men tycker inte alls om de börjar pipa och då lägger han av helt och ser förstörd ut. Ungarna har kommit tillbaka till popcorns ålder och poppar runt nu i buren, efter Skorpan.

De har börjat upptväcka vattenflaskan och är nyfikna på den. Men ingen har riktigt gjort det än men det är nära. Just nu ligger hanen uträckt och ungarna översvämmar honomm bokstavligen. Lite kul är det att de är så lika, man skulle kunna tro att han var deras riktiga pappa men han är bara halv morbror. Men lite släktskap finns.

I fredags så vägde de fleste 10 gram. Idag vägde alla 12 gram förutom en minsting på 11gram. Men  alla har ökat 1 gram sedan igår. Men de väger inte mycket ändå, en enkrona väger liksom 7gram. De väger alltså mindre än två enkroner tillsammans. Men de ökar i vikt och det är huvudsaken.

Bullerbytjejen
0

åååh vilken söt bild

[Tassy]
0

det var härliga nyheter Glad

isafisa
0

verkar vara ett gäng riktiga busar ;) och en topper låtsas pappa det där ;)

Eternity90
0

Här kommer lite bilder på fröna. först ur kommer Stenkällans &  Sjöutsiktens Snöbollschampinjon.

Eternity90
0

Sedan kommer systern Kantarellen.

Angelclaw
0

Vilka sötnosar :D

Skönt att det går bra!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Eternity90
0

Har inte fota på alla men här kommer hanen som jag troligen behåller(om de överlever) Torsdag Skivling.

Han heter det för han kom ensam på torsdagen och resten av ungarna på fredag.

burmesee
0

De är jättesöta allihop, lycka till med dem! Här håller vi tummarna för att alla ska överleva :) <33

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

[Tassy]
0

iiih vad gulliga Skrattande

Solaika
0

Jösses vilka små söta svampar. Jag som vanligtvis inte tycker om svamp Flört

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

#17 inte jag heller, men dessa var så söta så vem kan motstå ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

#18 Inte jag Skrattande *äta upp* Oskyldig

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

#19 Instämmer ;D

//Tess

Sajtvärd på Motor

FransTorkel
0

Gud va bra att det går bra för dem (: Hoppas att alla överlever ja med (: Såå söta nu när de e flöffiga (:

Eternity90
0

ja det får man hoppas. när man säga att krisen är över för ungarna? Vid 4veckor eller tidigare. Men de kommer få stanna hos denna hane lika länge som de skulle ha gjort med sin mamma, 6v. Så kan han lära dem gerbilvett och sådant.

FransTorkel
0

Det låter bra det;)

vekan
0

Vad bra att det ornar sig! Och vilka sötingar! =D

Eternity90
0

Alla mår bra fortfarande. De väger nu 14gram och igår kom en tjej på vattenflaskan. De andra  ungarna ville också då men hon är en bestämd dam och puffade undan sina syskon.

Men det är kul att de även putsar Skorpan. han ligger tätt intill marken och så tvättar de hans öra och ansikte.

[Tassy]
0

härliga nyheter Eternity90!

FransTorkel
0

Gud va kul  Eternity90 (:<33 Skicka gärna bilder (:

Angelclaw
0

Vad skönt att det går bra :)

Bilder vill vi se ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Eternity90
0

får ta bilder på fredag. Då är de fyra veckor och det måste man ju fira. Om nu inget oförsett händer.

Det är väldigt ansvarfulla ungar. Skorpan är ju en herre i sina bästa år och är inte ens ett år. Det är ungarna nu som springer med lite papper till boet. Sådana där detaljer har inte deras styvpappa en tanke på. Han är en typisk ungkar på det sättet.

De har en väldigt speciell relation till varandra och tar hand om varandra. Ungefär som det är en kompisrelation de har.

Angelclaw
0

Det låter jättegulligt :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Carizma
0

lycka till med dem små livenSkrattande

Eternity90
0
#30 & #31 Det gick bra med dem och alla överlevde. Jag behöll en tjej som heter Kantarellen. Hon är nu fem månader och ska snart paras. Hon har ett underbart temprament. Här kommer en bild på henne.
Gerbilflicka
0

#32 Aww, hon ar sa fin. Kyss

Duracells-Gerbiler
0

Här är en bild på Torsdag Skivling Glad

RoSa-RoSeN
0

Men gud vilka SÖTA små bebbar du fick! Dom blev söt när dom var stor också! Kantarellen hade en cool färg tycker jag =)

Eternity90
0

#34 Jag har alltid undrat över vem som är bakom det namnet. så det är du.. :) Vad fin Torsdag har blivit.

Eternity90
0

#33 Hon är min finaste hona just nu. Är min abosluta favorit och ögonsten.

#35 hon är ju "bara" en DEH. Men hon har ganska snygg avskärning och så. Och så stark färg dock bär hon på g och det lyser i genom lite grann.