Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 571 ggr
CelsiusT
0

Framsteg med Fia!!

Jag har två stycken gerbiler sedan några månader tillbaka. Det var ur en kull som min kompis hade och hon hade tyvärr inte hunnit träna så jättemycket handvana som hon hade velat med ungarna innan dom flyttade. Så när jag fick hem dom har jag valt att gå dne långa vägen - jag väntar helt och hållet ut gerbilerna och låter dom själva komma till mig.

Den ena gerbilen, Amber, har redan från börjat visat framfötterna och varit väldigt frammåt och kommit fram. Hon var tidigt på och tog mat ur handne på mig och det dröjde inte många dagar förren hon satt kvar i handen och käkade. Så småningen kunde jag låååångsamt lyfta upp henne när hon satt och åt i handen på mig. Nu klättrar hon själv upp på min arm när ag sticker ner den och det är inga problem att få upp henne.

Så den andra gerbilen, Fia, hon rymnde en gång som bebis och jag tror att det satte lite spår på henne. Detta var allstå innan hon kom till mig. Hon och några gerbiler till lyckades komma ur en bur och var snabbt iväg, dom vuxna var bara att ropa på så kom dom strax tillbaka men denna var ju bara bebis och kom inte. Efter lååångt om länge lyckades min kompis fånga henne (alltså när hon srang förbi så lyckades hon med händerna få tag i henne.

Detta tror jag har satt spår på henne. Hon har redan från börjat varit rädd och när jag stoppar ner handen kom hon inte ens fram efter 5 min. jag har tängt att jag inte vill tvinga henne utan hon kan väl själv få komma över sin rädsla och jag ska ge henne chansen genom att sitta stilla och bara vänta lååånga stunder varje dag (detta gör att Amber har skitkul med att klättra på mig under tiden).

Så hon har börjat att komma fram lite då och då när jag sitter där, igår var hon framme och hämtade en bit mat precis intill min hand, men stack direkt ner i bohålan. Idag!!! Så klev hon upp i min hand!! Detta 2½ månad sedan jag fick hem henne, väldig skillnad mot Amber som det tog några veckor med. Men det är såklart en tid kvar med Fia innan hon som Amber springer upp på mig helt och hållet.

Det är så kul när det går frammåt!!

Nån mer som haft en gerbil som varit med om någon händelse som gjort gerbilen rädd vid hantering, eller som försvårat er träning?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Kajost]
0

Vad kul att det går bra!

Tiiril
0

Så roligt att det går framåt! :)

Nej, men den ena är mycket försiktigare än den andra. Han kommer fram till handen och nosar/hämtar mat men vill inte riktigt upp än, medan brorsan klättrar runt på axlar/huvud som ingenting.

Glader
0

Skoj att det går åt rätt håll ! :)

Gerbilflicka
0

Vad kul! :) Fortsatt att ova!