Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1111 ggr
Witanii
1

Gerbilerna lever ju inte så länge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gerbilerna lever i upp till 4år. de kan dö av sjukdomar, olyckor, ålder och ensamhet.
T.ex:

Ensamhet: gerbiler är flockdjur och ska hållas två och två. en gerbil som är ensam kan bli så uttråkad och ledsen, så de slutar att äta och dricka. de svälter ihjäl eller törstar ihjäl. vissa kan klara sig utan, men man sak aldrig testa! Witanii är ensam, och det går jätte bra. Men hon förstog aldrig att hennes (Plast) mamma gick bort (Shnipp). hennes kompisar är toarullarna.

Sjukdomar: de kan få många olika sjukdomar t.ex förkyldning, lunginflamation och förlamning. våran ökenråtta fick alla möjliga fel! det var för dyrt att gå till vetrinären tyckte mamma så hon dog…lidande. så försök kontakta en doktor i tid!

Olyckor: man kan T.ex glömma av sin gerbil i soffan (om man har dem där) och slänger sig ner där, det blir inte så myckt kvar av ökenråttan… den blir helt platt! de kan bita i kablar om de är på golvet: det hände med våran lilla Mimus! hon dog i en el-chock.

Ålder: många gerbiler blir rund 2½år gamla. de blir oftast aldrig 4år. det är bara en medel ålder man satt för att veta: 4år är välldigt mycket för en gerbil!

[Kajost]
0

Bra artikel! Sorglig bild…

Witanii
1

Tack!Skrattande det är min ökenråtta Mimus…Gråter har tagit bilder själv. besök gärna min blogg! Glad

Solaika
1

Det händer faktiskt att gerbiler blir äldre än 4 år så man kan inte säga som du gör att de sällan blir mer än 2,5. Det är inte sant. Många blir över 3 år. Och att djuren dör i förtid beror i 9 fall av 10 på människan. Vi slarvar med att skydda dem eller låter bli att ta dem till veterinären.

Vadå platt när de faller från soffan? Nån av mina trillar ner så gott som dagligen från soffan när de har för bråttom. Ingen har så mycket som stukat en tå. Visst kan de dö av att bita i elkablar. Därför bör man inte ha djuren i rum där de kan komma åt kablarna.

Ensamma ska djuren inte vara, det stämmer bra. Men det är faktiskt väldigt ovanligt att de dör av att vara ensamma. Det beror helt på hur man hanterar det som människa.

Sen beror det på aveln att djur blir sjuka i förtid. Man får under inga omständigheter avla på djur som fått tex tumörer i ung ålder. Men jag vet att det sker. Man avlar på utseendet istället för hälsa och beteende. Fruktansvärt vanskligt och elakt eftersom djuren får lida i onödan.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Mina gamla djur blev alla 3-4 ar, uppat 5 blev en del… men tyvarr har aven mina rakat ut for olyckor och vissa blev offer for sjukdommar. Rynkar på näsan

CelsiusT
0

#3, jag fattade det som att TS menade att man kan råka sätta sig på gerbilen om den är i soffan. Men jag vet inte riktigt, hur menade du TS?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Solaika
0

Jo, jag såg det sen när jag läste igen. Men snarare att hon glömt att gerbilen var i soffan och då slängt sig i soffan så den blivit platt Obestämd

Does it become a walk?

/Ida

CelsiusT
0

Jag tycker i vilket fall att det låter väldigt konstigt, eller? Inte glömmer man väl sin gerbil i soffan? Man lämnar väl inte gerbilen ensam i soffan någon längre stund? Eller är det bara jag som är så rädd om mina som inte skulle få för mig att göra det? Gerbilen kan ju komma bort om dom är ensamma i soffan, inte så svårt för dom att hoppa ner på golvet och springa iväg =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

Solaika
0

Jag vet inte.. jag lämnar bara två av mina ensamma i soffan alls. Och det gör jag bara när jag har dem under uppsikt. Släpper dem inte med blicken många sekunder åt gången. Att jag gör det med de två alls är för att jag vet att de stannar i soffan när de får vara där ensamma. De hoppar ner ibland när vi sitter i soffan med dem men är de ensamma har de aldrig visat några tendenser till att smita ner. Men som sagt, aldrig utan att jag har uppsikt över dem och aldrig att jag glömmer bort att de är där.

Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Jag laste ocksa fel… man ska saklart inte glomma sina djur ute sa att de kan skadas…

Otaku
0

Min lilla hona är ensam. Men som tur så äter hon och dricker som hon ska. Men jag letar sällskap till henne just nu.

Jag tror hon är runt 2 ½ år gammal.

Mvh Vinetta

Witanii
0

nej, min pappa glömde sin hamster i soffan när han var liten,,, den blev ganska platt!Obestämd jag känner sånna som har gjort det!!  men visst, det är dumt att glömma av den i soffan!! Flört

[Katteeen]
0

Jag tror inte att din gerbil inte märkte när den andra dog, de är bra mycket mer observanta än man kanske tror. Tycker du ska skaffa en ny bebishona till din tjej, du kanske inte tror att hon lider, men jag kan garantera att hon blir väldigt mycket lyckligare om hon får en ny kompis.

Pose-idon
0

Jag såg ett pogram som hade med gerbiler. Dom sa nåt väldigt konstigt, nämligen att man inte kunde sätta ihop en gerbil med en ny bebis om dom var obesläktade. Haha tänkte jag och tänkte på alla här på Gif Oskyldig

//Elin

Solaika
0

Uhm, vart såg du det programmet?

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

#14 Det var nåt engelskt pogram på Animal planet.

//Elin

Solaika
0

#15 Ja det va ju kunniga människor som hade gjort det programmet, inte Obestämd

Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
0

#16 Precis :S

//Elin

Gerbilflicka
0

Men shit, vad ar det for idioter som gar runt och lar folk sant?? Ungefar som de som sager att man baaaara kan satta ihop avelspar nar de ar unga, for vuxna ar mycket svara eller helt omojliga att satta ihop. Ja, jag maste ju vara varsta gerbilgurun da som lyckas varje gang! FörvånadSkrattande