Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 590 ggr
tjoffsa
0

hur tidigt?

Hur tidigt kan man som tidigast få en hane att para sig? När de fattar galoppen tämligen bra? 

om man använder sig av handparning?

[Tassy]
0

När de är könsmogna i princip, kanske något längre. Somliga tar dock någon månad på sig, det är individuellt.

Men att para en så ung hane skulle jag inte göra, eftersom man inte vet helt säkert hur temperamentet kommer att bli.

tjoffsa
0

hur gammla bör dom vara då? när man vet att det är bra temprament?

isafisa
0

jag skulle nog vänta till minst minst 6 månader, men tyckte 9 månader var ganksa bra :)

tjoffsa
0

men jag menar….Tar det 6 månader för att se om de har bra temprament som tidigast??

tjoffsa
0

jag kan ju se på en ung gerbil om det har bra eller dåligt temprament tämligen tidigt..fast det kanske är olika på hur man bedömmer bra temprament från person till person. eller ni kanske menar hur gerbilen är efter trottsålderns faserna?

Solaika
0

Eftersom sjukdomar kryper ner i åldrarna en del kan även det vara en anledning till att avvakta tills hanarna blir lite äldre. De blir ju inte sterila vid 1 år så varför ha brått med dem? Hade det gått hade jag gärna väntat längre med honor oxå.

Sen det där med temperamentet, visst kan man se om de är snälla innan de är 6 månader. Men alla mina grabbar har varit riktigt omogna före 6 månader och varit allmänt fåniga egentligen. Alltså, lite hoppiga och testat gränser. Nu är det bara Max här som är under 6 månader och det märks. Grabbarna har lugnat sig. Det var först nyligen som jag kunde konstatera att två av mina är för lättstressade för att avlas på. Det hade jag inte trott när de va yngre.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Ja samma här med min ena hona (men kan ju va en hane med), hon var egentligen för lättstressad för att bli mamma, men det märkte vi först när det var lite för sent :(  Men hon klarade sig igenom det och mår bra nu, men ja, varför ha bråttom ?

tjoffsa
0

jag har egentligen inte brottom med hanen..men den tilltänkta honan är 8 månader nu..och jag har inte bestämt mig för något, men funderar en kull med denna hona med hanen som är ung fortfarande. Det var en ren fråga av nyfikenhet och inget jag bestämt mig för att göra.

i värsta fall får jag kanske låna en hane så att hon fortfarande kan vara fertil då hanen är mogen nog.

Solaika
0

Hur gammal är han då?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida