Minskat i vikt
Hej!
Jag har två gerbilflickor, systrar, som är snart ett och ett halvt år.
En av dem ser lite liten ut. Hon har alltid varit liten till växten, men när jag vägde henne idag såg jag att hon minskat ytterligare i vikt. Hon har förut vägt mellan 60-75 gram. Men idag vägde hon bara 55 gram!
Jag är så orolig för henne. Hon verkar frisk, fixar och donar i buren, äter, leker med burkompisen.
Jag bytte foder nyligen, övergick från en färdig blandning ifrån djuraffären till en blandning av Frebaco müsli lätt och Pretty Pets gerbil. Hon får även färskfoder, någon eller några gånger i veckan, såsom barnmat, grönsaker och frukt.
Hon äter inte mindre än vanligt, utan snarare mer. Hon verkar väldigt förtjust i sitt nya foder. Igår åt hon dessutom mycket barnmat.(Pasta och kyckling).
Hon ser ganska så liten ut. Men inte mindre än vad hon gjort förut.
Den andra systern har också minskat i vikt. Nu väger hon 75 gram, vilket hon visserligen gjort tidigare. Men oftast har hon vägt 80-90 gram.(Alltså en ganska så stor tjej). Den här tjejen verkar också helt frisk och äter inte mindre än vanligt.
Hon ser inte alls liten ut. Men jag blir ändå orolig eftersom hon minskat i vikt.
_Vad kan felet vara?
_
Är de sjuka? Eller har de bara minskat i vikt?
Kan även lägga till att avföringen ser helt normal ut, torra pluttar.
Kan tyvärr inte posta en bild på dem eftersom min kamera är trasig.
Dom kanske vart feta av den gammla maten, och har blivit lite smlare av den nya så att dom mår bättre också..? 
//Elin
#2 Jo, kanske. Men de var mer normalviktiga förut. 55 gram är i minsta laget för en vuxen gerbil tycker jag.
jag hade ganska fet mat åt mina (filur och gamla Fifflon<3) och filur var värsta zuumo, men nu har gått ner jätte mycket!

mask kanske??
#5 Kanske kan avmaska dem på måndag.
Att bara ha pretty pets och müssli lätt som bas räcker inte. Gerbiler behöver olika sorters fröer bland annat för att hålla en hälsosam vikt. Även ärtplättar, morotsflingor, majsflingor, bönplättar är att rekommendera i egenblandad mat.
Det har hänt flera gånger att gerbiler har rasat i vikt på pretty pets.
Mvh Tassy
Hoppas det blir bättre!
#7 Kan redan ikväll titta över vad som finns hemma. Imorgonbitti blir det en tripp till ICA för att köpa nya saker att blanda i blandningen. Men går de olika sorters fröerna att hitta i en fågelblandning? 

En fågelblandning kan du stoppa i. Du verkar inte ha några tjockisar över lag så peta i lite roliga fågelfrön du.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hoppas hon lägger på sig igen :)
#11 Ja, det hoppas jag också! 
#10 Okej, finns det något man ska se upp för i fågelblandningar? 

Inte mer än att det kan finnas chili i blandningar för papegojor. Andra fågelblandningar har jag inte sett något konstigt i.
Does it become a walk?
/Ida
Precis hemkommen från ICA. 
Jag köpte TRILL Undulatfrö. Den lär innehålla noggrant utvalda frön: Bl.a Kanariefrö - Högt proteinvärde, Rött hirs - Näringsrikt och hälsosamt, Vitt hirs - Lättsmält, Gult hirs - Hög smaklighet, Havre - Hög smaklighet och rikt på vitaminer.
Det är en del av vad som står på baksidan av förpackningen. 
Sedan köpte jag också Gröna ärtor, Salladsmix av pinjenötter, solros & pumpakärnor, små vita bönor och gröna linser. Morötter har vi hemma så morotsflingor kan jag göra själv.
Funkar allt detta att ge?
Alltså kommer blandningen att inehålla:
Pretty pets, müssli lätt, TRILL Undulatfrö, gröna ärtor, pinjenötter, solros & pumpakärnor, små vita bönor, gröna linser, morotsflingor och solrosfrön.

Går de att ge linser? Asså nån annan färg än gröna? =)
#15 Jag är lite osäker, men det kan säkert någon annan svara på. Vet inte om man kan ge linser överhuvudtaget. Men jag tror det ska gå bra. 

#16 Okej =) Vi har typ alltid linser hemma så x)
#17 Okej, vi får vänta tills någon svarar. 

Jag blandar i röda och gröna linser i deras mat ibland. Det sägs att man inte ska ge linserna torra men det har inte gett mina några problem iaf.
Does it become a walk?
/Ida
Ska man koka bönorna eller går dessa bra att ge som de är i påsen? :)

Hur stora är de och hur hårda är de? Jag har gett mungbönor okokt till mina. Jag testade att bita i dem själv och det är ganska mjuka bönor även som okokta eller ogroddade. De flesta säger nog koka, jag är kluven. Möjligen att djuren är mer intresserade av det, att det smakar mer, som kokta.
Does it become a walk?
/Ida
Att man säger koka är för att risken är att det sväller i magen på dem annars. Blötlägga bör väl gå lika bra? Dock har jag ställt mig frågan många gånger angående alla dessa gryn de får, de sväller ju också, vari ligger skillnaden?
Sväller de inte lika mycket? Lurigt det där.
En sådanhär påse är det.
Jag provade också att bita i dem. De var ganska hårda, men inga problem för en gerbil förstås.
Storleksmässigt är de ungefär lika stora som okokta bruna bönor.
[
](Risenta Vita bönor små 500 g)

Dock är ju djuren ökendjur.. vilket innebär att de inte har så mycket vätska i mage och tarmar.. vilket i sin tur bör innebära att föda inte sväller så mycket. Ingen här har hittills tagit skada av varken bönor, linser eller gryn.
Förresten.. allt torrfoder sväller ju i magen i så fall. Så varför skulle bönor eller linser vara nåt värre än den övriga torra maten?
Does it become a walk?
/Ida
Jag håller på att fixa en blandning till mina. Just nu är det bara helt havre och pellets. Men jag har köpt Vetekros och Linfrö idag också. Nåt tips vad jag kan ha i mera? Har även Vetegroddar och grön ärtor, men tänkt att användas som gott. 
//Elin

Linfrö ska du ha i begränsat av. För stora mängder är farligt. Nån syra eller nåt i dem som jag aldrig minns vad de heter.
Man kan stoppa i hur mycket som helst. Majsflingor, osötad cornflakes, bön- och ärtplättar, morots- och ärtkroketter, risentas olika skojiga fröer o grejer. Bara fantasin sätter gränser i stort sett. Kokos brukar vara uppskattat till tunnisar. Men det ska inte vara i stora mängder.
Does it become a walk?
/Ida
Vart får man tag på bön- och ärtplättar?

Titta på din djuraffär. Både Djurmagazinet och Arken har det här hos oss. Lösvikt på djurmagazinet och färdiga påsar på Arken. Inte så dyrt alls. Samma sak med kroketterna.
Does it become a walk?
/Ida
Om du bara bytte foder hux flux blir det en chock for systemet och det kan gora att de tappar vikt. Man bor ta overgangen till ett nytt foder lite i taget i iaf en vecka.
#29 Det har jag tänkt
//Elin
#28 Okej, närmaste djuraffär ligger några mil härifrån, men jag får köpa det senare. 

Passa på när du ändå är i såna krokar du. Ärtor och majs stoppade jag i ugnen och torkade själv i början. Det funkar det med :)
Does it become a walk?
/Ida
Mina dissar torkade ärtor typ
Även när jag doppade det i Äpple/päron puré 
//Elin

Haha, okej. Mina gillar det. Det är nog väldigt olika det där. Framför allt lite äldre hanar brukar kunna stoppa i sig det mesta. Men även mina honor är bra på att äta det man ger dem :)
Does it become a walk?
/Ida
Mina är inte så kräsna av sig, äter det mesta faktiskt, barnmat, grönsaker, gröt, frukt o.s.v :)