Nu har de parat sig :)
Hejsan!
Tänkte bara meddela om att den tredje januari brunstade min nyaste galna investering, Enhörningens Hekla. Hon parade då med min stora älskling Golden States Ajax.
Båda är mycket handtrygga och gosiga gerbiler, Ajax har fått två kullar innan var av en stannade han kvar i för att hjälpa mamma att sköta om ungarna. I de två kullarna blev det 4 respektive 6 ungar.
Ajax är en colorpoint DEH / BEW, och Hekla en colorpoint Agouti light vittecknad.
Förväntade färger är colorpoint agouti, burmese / siamese, BEW, cp. nutmeg, Smoke + vittecknat.
Colorpoint Agouti (+vittecknat) är den enda garanterade färgen, men eftersom båda föräldrarna har stora chansen att bära många gener så kan det bli väldigt mycket, eller sådär lagom. ;)
De parade sig den 3;e jan och ungarna förväntas runt den 27;e.
Om ni är intresserade av en unge eller fler så PM;a gärna, så berättar jag lite mer.
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Åh vad kul :) Grattis i förskott ;D
#1 Tack så mycket :)

Kul, grattis i förskott som sagt :)
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Kul, grattis i förskott som sagt :)
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Va kul!
Får vi fortfarande låna Ajax till en Lina-kull under våren? ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#3 tack så mycket :)
#5 Visst får du det!
Vi får prata mer om det
Vad kul:D
det var faktiskt till och med 5 ungar i första kullen! :) men en dog efter några timmar…:(
Det hade jag helt glömt bort, kom på det idag faktiskt…
Vad fick alla sötnosar heta till slut?
#8 Diego, Sid, Vera & Ellie heter dom :) Ice Age tema ;)
#9 Fy faan vad fiint! <33
puttar! Ingen som är intresserad av avkommor från de mest underbara föräldrar? ;) <33
#10 haha :D<3 det går väldigt bra för dem på utställning också (A) både i std och pet :)
# 12 Vad kul! Vilka färger var de? Vad fick de för omdömmen? (Jag har noll kollX) )
Skulle jätte gärna vilja ha! helst två honor! ska bara övertala pappsen förts!
Absolut! ;) Skriv ett PM eller hojta till!
UPPDATERING!
Nu är jag säker på att Hekla är gravid, eftersom hon har gått upp cirka 15 g! Dessutom börjar magen puta åt alla håll och kanter, ungarna förväntas komma den 29;e .
Ska verkligen bli jättespännande!
Det är ju bara min andra kull :)
Jippi 
//Elin
#17 Eller hur!
Det ska bli så spännande :)
Grattis
Jättekul :)

Mysigt!! :D
Does it become a walk?
/Ida
#19-20
Tack så mycket :)
Va roligt! Det är nog mysigt med kull! 
#22 ja verkligen :)
Tänkte fråga om allas "gerbilgraviditets erfarenheter"!
När jag fick min första kull satt honan och hanen i avelspar, och jag hade inte sett dem para sig eftersom de var lite blyga. :)
När jag såg att honan var gravid/ganska tjock så bytte jag till Toa-Lätt i buren, jag trodde förstås att ungarna inte skulle komma föränn om flera dagar eftersom jag hade inte sett några tecken på graviditet förut och jag håller ju på med gerbilerna varje dag. Nästa dag, på kvällen, hörde jag det pipa från boet och där låg tre friska små rosa korvar!
Ha ni varit med om att honan "gömmer" sin tjockmage ända tills hon nästan ska föda?
Sen har jag ju Hekla nu som är dräktig, hon har gått upp massa gram och man kan se att magen putar mer än normalt och att hon är päronformad uppifrån. Men jag tycker inte magen är så stor i förhållande till att hon ska föda om cirka 8 dagar.
Vad tycker/tror ni?

Första kullen visste jag ju inte om med Lina. Men när jag tänker tillbaka så syntes det tydligt ett par dagar innan. Andra kullen kunde man börja se liiiiite dagen innan att hon började bli rund. Och då är Lina ändå väldigt pytteliten. Så det är väldigt olika. Både från dräktighet till dräktighet och från djur till djur.
Does it become a walk?
/Ida
#25 Tack Ida! Hur många ungar blev det i båda kullarna?
Såklart är det olika för alla men det är intressant/lugnande att höra eftersom jag alltid stressar upp mig inför kullarna :) <33
BTW är bilden tagen idag

3 ungar i båda kullarna. Så inte ens det avgjorde hur mycket det syntes på henne :P
Does it become a walk?
/Ida
NU väger Hekla 90 g, allstå har hon upp ungefär 20 g och hon börjar bli rund som en boll. Förmodligen kommer ungarna den 29e januari, fattar inte att snart är det dags :)

Åh! Vad kul! Grattis i förskott!! =D
Gud vad roligt! :) Hoppas allt går bra 
Vad roligt och vilka söta föräldrar! 
#29, 30 och 31
Tack så mycket! <33
Det är jättespännande och jag går på nålar hela tiden typ X)
Idag putar det ut på båda sidor av magen och hon vaggar fram. :)
Jag har köpt en kalksten som hon glatt slickar på!
Spännande det ska bli att se vad det kommer för småttingar! Lova att vi får se bilder här sen! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#34 Självklart! Förra kullen har jag 200 bilder på X)
Vad spännande! Och ja, bilder vill vi ha sen 
oj så kul :D Mina tjejer har varit olika. Typiskt för mina tjejer är att de har fått kull nr.2 när kull nr.1 bara är 4 veckor. Dom har haft bråttom :)
I morse låg det FEM små korvar i boet! :D Alla hade mat i magen och såg ut att må bra, men tyvärr hade en ett sår i huvet och kommer väl inte att överleva men jag hoppas på det bästa! Mamma Hekla tar hand om den, men vi får se eftersom den också är mindre än de andra.
Ha det bra!
-Disa
Ohh vad roligt, :) fast synd med den skadade :/ Hoppas den klarar sig. Lycka till!
//Elin

Grattis till bebbarna ! :D Hoppas den lilla med såret klarar sej !
Grattis grattis grattis!
Jättekul :)
Synd att en var skadad, men vi håller tummarna för att den klarar sig :)
grattis och lycka till! håller tummar och tassar för den skadade!
Tack så mycket alla! :) Tyvärr har den lilla ungen försvunnnit, jag var inte hemma igår och nu när jag kom hem från skolan så var den helt enkelt borta. :( Förmodligen har den dött och mamman röjt undan den…
Iallafall är det 4 tjockisar, två mörkare (hoppas på burmese! ^^) och två ljusare, ett par av dem ser också ut att ha vitteckningar :)
Så synd med den som försvann
Men hoppas det går bra med dom andra 4 tjockisbebbarna
Läntar tills jag får min första kull 
//Elin
beklagar 
Härligt att de andra 4 korvarna mår bra 
Va kul med 4 bebbar :D GRATTIS !
synd med den som försvann :/
// Michis
Synd med den som försvann!
Men lycka till med de andra 4! :D
Hur mår bebbarna? 
//Elin
Synd med den lilla, men tyvärr är det ju så att man måste räkna med förluster :/ Förlorade ju 2 av mina 7… Lite tråkigt är det ju, men man får vara glad för de som lever och har mat i magen :D
Tack alla, visst vad det synd om den lilla men det är sånt som händer…
Har ett par bilder där de är en dag gammal, får se när jag inner/orkar lägga upp dem. Men då looovar jag att visa er alla :D de är supersöta och som sagt är två mörkare och alla colorpoint
tråkigt med den som försvann :( men grattis till de andra "korvarna" x)
#50 Åhh Colourpoint 
//Elin
#52 Haha, eller huur! :D

Dom kommer säkert bli supersöta!! =D
Åh, vad roligt med småttingar! :)
Åh, vad roligt med småttingar! :)

Va kul:) Mår de bra allihop?
De mår jättebra allihop och är ena riktiga tjockisar ;)
En tidig könsbestämmning är tre pojkar och en lite flicka, som jag kommer behålla^^
Färgerna början framträda ännu mer nu och en av dem är iallfall svart/burmese, en är lite mera brungrå i färgen vet inte riktigt vad det kan vara än… och så två ljusgrå/vita i olika nyanser :D
De är fantastiskt söta, och jag har tur som har fått titta på dem så mycket eftersom mamma Emelie(hon har bytt namn) är förvånasvärt lugn och tycker det bara är skönt med en liten paus från ungarna en stund då jag "vaktar" dem.
Bild lova jag imorgon! :D
Spannande! Vantar pa bilder. :)