Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 639 ggr
Glader
0

Sanden .. olika ?

Hej ! Mamma var på djuraffär och skulle köpa mera sand till gerbilerna, hon köpte en dom sa att man skulle använda.

Men den är ljusare än den dom hade förut, finns det olika färger ?

Pose-idon
0

Jag har sett massa olika nyanser. Tror det beror litegrann på tjockleken också. Men är inte säker.

//Elin

Glader
0

Så då funkar den att använda?

Pose-idon
0

#2 Jadå, det borde inte vara något fel på den. Bara det inte är snäckskal i så ska det nog funka. Glad

//Elin

vekan
0

Har också sett i olika färger, beroende på hur pass finkornig sanden är. En del sand är mer grusig medan annan sand är helt finkornig. Tror inte det ska vara någon fara att använda den nya sanden. Glad

[Tassy]
0

Så länge det bara är färgen som skiljer lite så gör det inget.

Däremot finns det sand som är doftsatt, den ska man passa sig för eftersom gerbilerna känner igen varandra på doften, så börjar de lukta annorlunda är det som gjort för bråk. Denna sand brukar finnas i speciell förpackning som chinchillasand. Den luktar ganska mycket.

Glader
0

Du ska jag gå upp och lukta på den sen, luktar den inget så får dom bada ;)

Hamzter95
0

#3 varför inte snäckskal ? Inte för att jag vill ha det men

Undrar också kan man ta bara vanlig sand från en strand ?

Solaika
0

Snäckskal är sylvassa och kan skada djuren allvarligt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#7: Skulle nog inte ta sand från en strand. Svårt att få den helt ren skulle jag tro, mycket skit i sand utifrån skulle jag tro.

Hamzter95
0

#9 okej men den man köper i djuraffär vad kommre den ifrån då ?

Pose-idon
0

#10 Ingen aning. Skulle rekomendera att köpa Blästersand från Biltema eller Jula. Du får 25kg för så mycket billigare än på djuraffär. Biltemas kostar 49kr, Julas har jag glömt.Glad Men kolla så det inte är alimminium i. Det är farligt.

//Elin

Hamzter95
0

#11 Ah då =)

CelsiusT
0

#11 Julas kostar 49:-/25kg, men Biltemas kostar 56:-/25kg. Så det är inte stor skillnad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Solaika
0

Chillasanden och blästersanden kommer från stenbrott på olika håll i landet.

Strandsand innehåller både snäckskal och en massa skit. Sen är den ofta relativt grov.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

för att inte tala om alla fåglar som ränner på stranden och skiter och sprider sjukdomar Flört

Pose-idon
0

#13 Jag köpte den för 49 har jag för mig Obestämd

//Elin

Solaika
0

#13 Det stämmer. Innan Biltema tillfälligt drog tillbaka sin sand så kostade den 49:- Nu har de fulingarna höjt priset så den kostar typ 55:- 54,90 tror jag.

Does it become a walk?

/Ida

filuraren
0

Är det normalt att det bildar sig små Klumpar i sanden när dom har kissat?

Solaika
0

Japp, helt normalt och jättesmidigt för städning. Bara att lyfta ur klumparna.

Does it become a walk?

/Ida

filuraren
0

Okej..Bara en liten rutinfrågaSkrattande