Två Små Nykomlingar
Idag var jag och skaffade en mellanstor hamsterbur till mina små nykomlingar imorron. 2 söta gerbilungar. Båda är hannar och jag behöver massor av namnförslag!! Jag vill gärna ha annorlunda namn, eller som till exempel 'Black Rivery'. ^^ Den ena ungen är svart med lite vit och den andra är ungeför som en guldhamster, lite beige. Jag har nyss gjort iordning buren och tog lite kort. Vad tycker ni? I själva buden ingick: buren, hus & tak, springhjul, vattenflaska, matskål, 2 hyllor, 2 stegar och en bro. Skålen med sanden i har vi lagt till. Det var jättejobbigt att sätta ihop delarna. Här kommer en bild. Ni får jättegärna tipsa om saker som är bra att veta. Jag köper gerbilerna direkt från affären (djurmagazinet), så inte från till exempel blocket. Och maten är speciell gerbilmat.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Har du nån bild? :P
Och angående att köpa från djuraffär, det är ofta mycket sämre att göra det än att köpa från någon som lagt ut annons på blocket.
Det är ganska ofta kunniga uppfödare som lägger ut annonser på blocket, man får kolla helt enkelt :)
Grattis till gerbilköpet iallafall :)

Alla plastsaker får räkna med att dom gnager sönder, t.ex. om vattenflaskan och huset är i plast. Dom ska helst inte ha hjul heller…
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Plastsaker och hjul ska ej förekomma i en gerbilbur.
Gallerburar är direkt olämpliga som bur åt gerbiler, du bör byta den fortast möjligt då de är en direkt hälsofara för gerbiler.
Det finns många bra artiklar här i vårat arkiv, det är bara att läsa på allt du orkar.
/Tassy
Gallerburar är inge bra för gerbiler, dom kommer gräva ut allt spån (dom måste ha minst 10cm) så kommer dom gnaga på gallret. akvarium, duna eller en Samla-låda från Ikea är ett bättre alternativ. Hoppas du frå 2 trevliga små vänner.
//Elin
Ledsen att säga detta, men den där buren är inte alls bra för gerbiler. Skulle inte sätta ett par gerbiler i en sån bur för en dag ens :/ Det bästa är ett akvarium. Och plasten är inte alls bra, som de andra redan sagt.
Du kan läsa mer om gerbiler på min sida under "Om gerbilen" www.tucanasgerbiler.webs.com Där står det mesta tror jag :)
SAMLA-lådor är förstås bra det med, som Pose-Idon redan sagt :)
Duna-burarna brukar bli uppgnagda ganska fort, men det kan funka bra det också :)
#6 Synd att dunaburar är så små också…
//Elin
#7: Jo det är sant. Det bästa är ju helt klart akvarium, skulle vilja byta ut mina lådor mot akvarium… :/
#8 När jag var på Ikea så hade dom inga lådor. Men jag tror dom har fått in. Får åka ditt nästa helg troligen och införskaffa några 
//Elin
I affären har dom en gallerbur så det går nog bra hoppas jag. Och jag vet att dom kan gnaga sönder plastsakerna men man vet ju inte? Dom kanske inte gör det? Iallafall kommer jag att ta några kort idag, både i affären och hemma. Gerbilerna från affären föds upp i byn där jag bor och vi känner dom som har det. Både kanin uppfödarna och alla andra gnagare.
_
#10 Vissa affärer kan knappt något om gerbiler.
//Elin
#4 - Jag har inget spån. Jag har pellets-strö. Eftersom dom tipsade om det i affären typ och hade det.
_
#10 och 12: Man får lära sig att inte lita på affärer utan vidare, de kan smälla i en riktigt korkade saker, tro mig. Det bästa är att läsa och lära sig själv, tex här inne, här finns både mycket kunniga medlemmar och uppfödare.
Hjul och saker i plast ska INTE befinna sig i en gerbilbur!
Det finns absolut ingenting positivt med hjul till gerbiler (!), bara negativt. Och plasten, jo, de kommer gnaga sönder den, det ligger i gerbilens natur. Och när plastleksakerna ligger där i högar av flisor, så kan de göra sig illa på dem.
Gallerburar är bannlysta hos gerbilägare! Det är inte sant hur en gallerbur kan sabba en gerbil, båda fysiskt och psykiskt.
Så jag hoppas du tar sitt förnuft till fånga, och byter ut buren mot något av det som vi rekommenderat här ovan.
Tror du itne att ett helt forum som handlar enbart om gerbiler, har lite mer rätt än en djuraffär? Vissa djuraffärer borde inte ens få ha öppet, så illa kan det vara.
Vill inte skrämma iväg dig, inte alls, men ska du ha djur så måste du veta hur de ska ha det också :)
#12: Papperspellets kan vara bra i värsta fall, t.ex att du eller gerbilerna utvecklar allergi mot spån. Men spån är det bästa för gerbiler. De kan inte gräva och göra tunnlar i pellets, och får de inte tillgång till det kommer de bli understimulerade och säkert utveckla beteendestörningar.
Så om jag var du skulle jag byta ut buren mot antingen en Samla-låda eller ett akvarium (nätlock ska finnas i vilket fall) och byta ut alla plastsaker mot ogiftiga trägrejer (ej ceder, som är cancerframkallande!), hälla i cirka 15-20 cm spån så att de får känna på hur det är att gräva riktiga tunnlar (de har väl antagligen inte kunnat göra det i djuraffären kan jag tro?).
Bra spån finns att köpa i stora balar hos Granngården, för endast 70-80 kronor.
Varfor lyssna mer pa en djuraffar (som uppenbarligen inte vet ett skit) an pa kunniga gerbilagare och uppfodare? Jag haller med alla andra har… hjul, gallerburar, plast och inga gravmojligheter… det ar helt forbjudet, kan man inte ge djuren de ratta forutsattningarna ska man inte skaffa djur.
Hittade ingen bild just nu men jag kan nog posta den senare… Har haft nagra omplaceringar som inte fick ratt forutsattningar. Djur som haft springhjul, bott i gallerburar och inte fick grava nagot.
Springhjulsgerbilerna: Krokiga ryggar och svansar, vissa hade blivit av med svansen helt.
Gallerbursgerbilerna: Hade en hane som hade bott i gallerbur hela livet och hade borjat gnaga pa gallret (mycket vanligt). Resultatet blev att hans tander borjade vaxa snett och stack at alla hall och kanter. Jag fick klippa hans tander livet ut och det var allt annat an kul for honom. Han kunde inte gnaga ordentligt och det va obehagligt att alltid fa tanderna klippta.
Utan gravmojligheter: Gerbilerna glommer bort hur de ska grava, kan tappa viktiga muskler och bli "knappa". Stereotypa beteenden till max som kan paga i evigheter eller sa gar frustrationen ut i nagot annat. Om man har allergiska gerbiler ar det LIVSVIKTIGT att de far tunnlar anda. Sjalv har jag en allergisk gerbil och hon har en labyrint som jag fyller med toa-latt sa att hon far grava ut den sjalv och pa sa satt tillfredstaller det lite av hennes behov. Men hade jag ett val, da ar span det jag absolut foredrar.
_
Jag håller med övriga talare här. Du har fått fel info från djuraffären och dina gerbiler far illa! De kan i värsta fall dö, förstår du inte det?
#17: Det verkar som att du inte ens vill ta åt dig?
Detta är väldigt viktiga saker! Ska man ha djur får man inte vara självisk, utan alltid tänka på djurens bästa.
BlossaTossa: Jag förstår att det känns jobbigt att det blivit såhär och att du är upprörd, men vi vill djurens bästa, och tro mig, vi vet vad vi pysslar med. Vi säger inget för att jävlas, utan vi har många års erfarenhet av gerbiler. Bryr du dig det minsta om gerbilernas liv och hälsa så lyssnar du på oss nu. Om inte lär ingen vilja hjälpa dig mer och i framtiden kommer du nog inte hitta någon uppfädare som vill sälja till dig. Du har ett val nu. Välj.
Fortsätter du med att vara otrevlig här så kommer jag att porta dig från forumet. Du väljer helt själv hur du vill ha det. Snälla låt inte djuren lida för att du har fått fel information om djuren!
Hälsningar Tassy - Sajtvärd
#20: Väl talat.

har hon varit otrevlig?? hon har juu ninte ends skrivit nå??
snälla, jag tycker det är lite väl hård mot henne, visst, kan hålla med om att hon gärna får byta bur, men ALLA behöver ju inte påpeka det..hon kan säkert läsa!!
Hon är väl säkert ledsen för hon trodde allt skulle va helt ok, och vara en ny i "gånget" här i forumet. Jag tycker inte ni är shyssta alls!
Jag vill bara be om ursäkt ifall jag har verkat otrevlig på något sätt. Vill bara hjälpa till och ge lite tips. Så att djuren ska ha det må bra och ha ett bra liv.
Hoppas det kommer gå bra med dina gerbiler iallafall.
//Elin
#22 har du kikat i tråden hon länkar till?
Jag tyckte jag förklarade bra i #20 min syn på saken. Kanske jag låter hård, men för mig går djurens välmående framför allt.
Om vi upplevs som elaka så får vi ta och tänka om. Självklart är det inte meningen. Alla här är nog eniga om att vi vill djurens bästa. Det är tämligen frustrerande när personen ignorerar våra råd.
Om hon inte hade varit med i gänget hade hon heller inte fått några råd, vi försöker ju hjälpa till med att förklara och få det rätt, men med föga eller ingen respons alls.
Bra med ett nytt perspektiv på det hela Tjoffsa.

#24 För att få den tråden att återgå till Topic så är den rensad. Jag kan tycka att vi kan låsa den här tråden. Trådstartaren vet nog mycket väl vid det här laget vad som gäller och mer tjafs behövs inte nu.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Gerbilerna trivs väldigt bra i sitt nya hem ser det ut som… -.-
_
#27 Okay, men det betyder inte att hemmet är bra för dom. Aja gör som du vill då. Men lycka till iallfall.
//Elin
#25 ok
#26 Okej. Men om vi säger såhär då: var observant på om de börjar gnaga på gallret, då de kan få nos och tandproblem av detta.
Om de börjar gnaga sönder plasten så ta bort den då, de kan få plastbitar i magen och dö.
Håll koll så de inte fastnar och bryter tår/klor/svans/ben av sig på gallret
och ge dem tillräckligt med burströ så de kan gräva gångar som håller, alternativt ge dem rör av kartong/papp att gömma sig i.
Börjar de gräva mycket i hörn eller så så har de fått stereotypa beteenden, vilket inte alls är bra. De trivs inte då.
Angående hjulet så bör du läsa denna artikel:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1007284

Jo, jag läste den tråden och skrev ett inlägg där med, innan det togs bort. Bra solaika..jag menar.. Hon är 10 bast och hon ville BARA ha namnförlag på hennes djur och så blev hon så påhoppad om hennes bur i den tråden med.
Jag skulle också ha blivit arg, ärligt.
Hon kanske inte har råd just nu köpa en ny bur, när hon just har fått en ny. Hon kanske tänker att hon måste göra det nu, men hon kanske inte bara sagt det till oss alla än, eller hon kanske inte ens tänker på att hon måste säga det heller. vi får hoppas hon har det i åtanke iallafall, så kanske hon kan spara ihop en ny slant eller om föräldrarna hjälper till henne med det.
Hoppas iallafall hon inte känner sig ovälkommen här. 

Nej, tydligen vet hon inte vad som gäller.
BlossaTossa - LÄS artikeln jag har puttat upp. LÄS allt du kommer över i information om djuren. Det är på gränsen till djurmisshandel att hålla gerbiler i gallerbur. Ge mig namnet på djuraffären och vilken stad den finns så ska jag kontakta dem och se till att de i fortsättningen ger rätt information till köpare!
Does it become a walk?
/Ida

Föräldrarna är ytterst ansvariga. Jag har kontaktat BlossaTossa via PM och bett henne visa den info hon har fått för sina föräldrar.
Does it become a walk?
/Ida
#29 Bra talat. Hoppas hon inte känner sig ovälkommen, vilket jag själv nästan gör ibland…
//Elin
#29 Jo jag förstod också att det gjorde henne upprörd, varför tror du jag svarade att tråden skulle återgå till ämnet? Jag försökte liksom även jag att sätta stopp där. Däremot ser jag inte riktigt en ursäkt till att gång på gång gapa om samma sak, och det var inte bara hon som fick en knäpp på näsan av mig, utan även de som gick utanför ämnet.
Visst kan det vara så som du gissar, men hur ska vi andra veta det när inte ett ljud sägs om det?
Hur som haver så ber jag om ursäkt ifall jag burit mig klumpigt åt. Det är bra att ni säger till, jag vill ju inte sitta och uppfattas som en sur gammal häxa
för det är jag inte. Jag försöker göra rätt, och när jag misslyckas så är det bra att någon säger till.
Jag hoppas också självklart att hon inte känner sig ovälkommen!

#32. Det ska du inte känna! 
#32 Om du känner dig ovälkommen så vill jag gärna veta varför så jag kan försöka rätta till det. Du kan ta det via PM om du inte vill svara här.
Mvh Tassy

Nu tycker jag att vi lägger ner den här diskussionen! Det har spårat ur rejält!
Pose-idon - jag hoppas verkligen att du kan bli av med den känslan. Jag gillar dig iaf och tycker du hör till gif 
Does it become a walk?
/Ida
Ibland känns det bara som man bli dömd utifrån det man skiver, och folk drar slutsatser helt utan bevis…
//Elin

#37 Det är baksidan med internet tyvärr. Det är lätt att missuppfatta vad som skrivs. Försök att tänka bort de känslorna för jag tror inte att någon tycker att du inte verkar vettig :)
Does it become a walk?
/Ida
#27 Men det är ju enbart det man skriver vi på forumet har att utgå ifrån? Det man skriver är väl ändå en form av bevis som man förhoppningsvis kan stå för? Jag förstår inte alls nu? 
#38 Tack 
//Elin
#38 jag håller med 

#39 Det är det där med text och missförstånd. Det är svårt att få ner det man menar och få det att låta vettigt ibland.
Does it become a walk?
/Ida
Passar på att be om ursäkt jag också om jag skrev något olämpligt. Vill bara hjälpa till med den rätta infon så att dina djur får det bra, BlossaTossa :) Hoppas som de andra redan sagt att du inte blev ivägskrämd härifrån. :)
#39 Alltså jag menar om att man inte har sett det med egna ögon. Att man blir dömd utan tillräkligt stor anledning.
//Elin
Jag förstår mig inte på djuraffärer…
ps.Har inte inlägget spårat ut lite?ds..
#42, 44 ah, då är jag med!
#45 jag förstår mig inte helelr på många utav dem. Jo du har rätt, det har spårat ur helt, Jag låser nu.
Mvh Tassy