Gör jag helt fel?
Var uppe på djuraffären nyss. Kikade in i gerbilburen och där fanns fyra gerbiler, 2 lite större och 2 mindre.
De små hade fullt med sår på svansarna, säkert på andra ställen på kroppen också.
Vet inte hur det var med de större, såg inget på dem iaf.
Jag sade till ägarens fru att de hade fullt med sår på sig (svansarna var alldeles svullna), och jag undrade om det hade varit så länge. Hon sade att de hade kommit in i måndags, och att de var lugnare nu. Tyckte inte riktigt det stämde :S
Jag:
-Det bästa vore absolut om ni sorterade dem efter kön i olika burar.
Hon:
- Jag vet inte jag, vi har alltid haft dem såhär och det brukar gå bra.
J:
- Men du ser väl att de är skadade? Sånt här kan sluta riktigt illa, och de kan bli dräktiga = inavel.
H:
- Nja.. Vi får höra med ***** (tydligen ansvarig för smådjuren) om vi ska göra nåt åt det.
Jag blev förbannad (visade det inte) och började gå mot utgången. Sedan stannade jag upp och frågade lite försiktigt om de köper in djur från uppfödare eller grossist?
H: Eh.. Det är väl olika.. Grossisten föder ju upp de med.
J: Jo, men de brukar inte ha så speciellt bra levnadsförhållanden…
H: Nä, men det finns inte så mycket att göra åt det.
Sen gick jag därifrån. Berättade för mamma hur illa djuren har det, och hon sa att "jag inte kan lägga mig i deras firma". Vilket jag egentligen inte ska göra heller..
Vet att jag antagligen sa för mycket, jag och min stora mun. Men jag tål inte att se djuren lida på det viset!
Men de vet ju ingenting! Hur ska de kunna bättra djurens tillvaro om de inte vet hur de ska ha det?
Gör jag helt fel som lägger mig i? För just nu skäms jag för att jag ens öppnade munnen..

Du har gjort helt rätt! Fortsätt vara på dem så länge du orkar. Det är tragiskt hur djuraffärer kan vara så totalt okänsliga när det kommer till djurens mående.
Din mamma blir jag lite putt på, det må så vara att man inte ska lägga sig i firman.. men djurens väl anser då jag att man har en plikt att se efter så gott man kan.
Keep up the good work! Jag kan skicka upp lite foldrar till dig om gerbiler och dess skötsel som du kan ge dem. Ska bara få dem till tryck först.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag tyckte också du gjorde rätt. Jag sa åt en gång då en gerbil låg död..och affärsbiträdet sa att det var jättebra att vi sa till..de skulle ju inte vara så bra för dom om kunder såg döda djur i burarna. Hoppas de gav dom en tankeställare om hur sådana olyckor kan förhindras…på en del andra djuraffärer blir dom skitsura för att man påpekar att det ligger döda eller sjuka fisksar i akvarier.
Men jag tro faktist att djuransvarige bestämmer om hur burarna ska vara osv. så jag skulle om jag såg nå sånt be om att prata med den ansvarige personen först. Om inte den är tillgänlig skulle jag säga det någon som jag fick tag på..som du gjorde.
Jag förstår inte varför dom gör att de har de så dåligt atlså för djuren. vill dom ha kunder som tycker illa om det eller??
Hm.. Tack för alla svar! :)
Jag fattar inte helller varför de gör såhär, det är ju bara de som förlorar kunder på det. Han som var ansvarig var upptagen idag, och han är jätteotrevlig så fort man påpekar något.. :S
Ska prata mer med dem, erbjuda min hjälp. För de vet ju verkligen ingenting, kanske är därför det blir som det blir. Vill de däremot inte ha min hjälp så är det ju nåt fel =/
#2; Mamma vill inte att jag ska bli ovänner med dem, hon är rädd att det ska bli nå' tok; Att jag inte kan rädda varenda "råtta" i världen; Att jag måste hålla mig till mitt och strunta i vad affären gör. Hon säger att jag inte har nåt inflytande på dem, att jag måste veta mina begränsningar, låter säkert jättehemskt men hon vill bara mitt bästa. Trots det blir jag lite sur på henne..
Men om djuren mår dåligt måste väl jag som kund kunna påpeka det, och ha inflytande. Om det inte är kunderna som har inflytande på affärerna, vad annars?
Däremot förstår jag om de inte vill lyssna på just mig, jag är ju bara 14 år gammal och de tror säkert inte att jag kan nånting.
De ser mig bara som en helt vanlig kund. Skillnaden är bara att jag faktiskt bryr mig om djuren, hoppas att många fler gör det också.
Men som det ser ut är jag bra mycket kunnigare än dem iaf.
Usch.. Tänk om de bara ville lyssna och göra de där små, men livsviktiga, förändringarna..? Hur svårt är det egentligen? =S
Det är dags för en förändring…

Klart att din mor vill ditt bästa. Men hon kan ju gå med dig och säga till dem hon då. Så slipper hon bekymra sig om dig.
Synd att du bor så långt bort annars hade jag stövlat in där och läxat upp dem. Men som sagt, jag ska se till att du får foldrar så fort jag får dem på tryck.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#6: Jättesnällt av dig :) Ska erbjuda dem min hjälp, och hoppas på att de är samarbetsvilliga.. Det är ju bara dem det skulle gå bättre för, och djuren då, såklart :)
åh, jag vet exakt vilken affär det handlar om, och jag vet en del som försiggår där
jag ska dit och säga mitt så fort jag får råd.
//Tassy

Har funderat mycket kring det här med djuraffärer. Varför säljer de små-djur när de inte är intresserade av dem?? De gör inga stora vinster på dem ändå om ska se det ur ekonomisk vinkel. Bättre att hade lista på uppfödare som de rekomenderade-uppfödare kunde anmäla sitt intresse i respektive djuraffär. Vore mycket bättre. Förstår inte varför man äger en djuraffär utan att ha det minsta intresse för djur?? Smådjur säljs hur som helst,tänk om man började sälja hundar som de gör utomlands? Hundar i små torftiga burar? Vilket liv det skulle bli!
Har alltid varit sur på att smådjur inte har något värde i vissas ögon-precis som om de vore en sak inte ett djur. De borde ha högre status!
#8: Tänkte på dig faktiskt, har ju nämnt den här affären förr.. Asså det är verkligen hemskt hur lite de bryr sig! 
Måde illa hela dagen igår bara för det där…
#9: Men precis! Fast den här djuraffären lever på att sälja sportfiskegrejer, och akvariesaker + fiskar. Smådjuren utgör ingen stor del av deras affär. Varför ska de då ha dem där?? :/ Fattar inte.
Det där med hundarna sa jag faktiskt till mamma igår! Att när det såldes importerade hundar med mask och sjukdomar på torget blev det en j*vla hysteri. Men folk blundar när det gäller mindre djur, fast det är så varje dag. De bryr sig helt enkelt inte.. En hund har ett liv - en gerbil har ett liv. Det är i mina ögon samma sak, förstår inte… :S
Det är bra att säga ifrån! min systers marsvin fick ungar cr 2 månadeer efter vi hämtat henne och marsvinet som belv mitt var allvarligt sjuk .

2008 och fortfarande får folk hem dräktiga djur
Så frustrerande!!! Självklart är djuren lika mycket värda. Tyvärr finns det människor som ser djur som en ägodel/sak.. Många annonser på folk som tröttnat på djuren..Fattar inte varför man köper djur när man inte är intresserad. SUCK!

kan hålla med..folk som tröttnar. i vissa fall låter anledningarna helt åt galet. förstår på grund av allergi, osämja och så..men tex att flytta.. har en innekatt kan inte va kvar pga av flytt..vadå???
Finna massvis med annonser på kattungar. varje dag kommer det in annonser i östergötland. kan inte människor kastrera katterna så slipper dom problemet med att få kattungar sålda. övergivna och allt hänger bara på ägarens ansvar.
nog om katter..
2 av mina gerbiler satt med hanar då jag köpte dom, de var honor men jag kan inte fatta det än idag att dom var inte dräktiga…dom var ändå större än hanarna och hur dom va samms med alla..ja, ibland kan man ha ricktigt tur med odräktiga gerbiler.
tycker det är super att man rättar till så det blir rätt! har två i klassen (går djurvård) som har gerbiler. De vet, kort sagt, inte någonting egentligen.
ena tjejen har bara en ensam (och nej, hon lyssnar inte på mig). Den andra har dem i en liten gallerbur avsedd för typ dvärghamstrar. Hon har dem i par, men vet inte hur man sköter dem egentligen.
Mycket är ju det att man inte får bra info från djuraffären, för de vet inte heller. Jag ska faktiskt be om att få föreläsa om gerbiler för klassen under vår sallskapsdjurs kurs (vilken innehåller info om att man bla kan ha gerbiler i avelsgrupper (en hane + flera honor……..)
#15: Vad tråkigt att de inte lyssnar på dig! :S
Gör så! Så kanske de fattar :)
Avelsgrupper med en hane + flera honor.. nemen, va?! :S

#15..går du grans? jag har ju gått dära djurvård..skoj!
#17 jo de gör jag :)

a va skojj! jobbar gympaläraren tobbe kvar??
#19 you bet ^^
Nu blev de lite OT här :) Slut på de nu, resten tas via PM :)

jaha va roligt..har för mig han slutade där ett tag! bästa läraren som finns! 

ola sjödin är också bra..hade han inte då jag gick där, men på biolabb då jag gick högstadiet..vilka historiska minnen jag fick!

Oj ja…tillbaka till ämnet..

Jag tycker det är bra att man bråkar på dom affärerna som inte sköter om djuren på rätt sätt, en del zooaffärsinnehavare med anställda är så okunniga så det är sorgligt. Visserligen finns zoorfkursen men den är ju inte mycket att hänga i julgranen.
Jag har själv bråkat på zooaffären här i stan så man är väl mer eller mindre portad där nu skulle jag tro.. Jag anmälde butiken till djurskydsinspektören & jag skrev en insändare i våran lokala dagstidning när både jag & min dotter såg hur dom gjorde med vissa djur där på affären..
Så jag tycker det är bra att det bråkas på affärerna som inte behandlar djuren väl, Någon måste ju stå på djurens sida och om inte vi gör det vem ska då annars göra det, Djuren kan ju inte tala för sig så det är vi som måste göra det, allt för att djuren inte ska fara illa och bli misskötta.
På Arken Zoo här i Örebro hade gerbilerna enligt min kompis fått bebisar. Men när hon skulle vissa hade dom flyttat på djuren.. Hoppas dom lärde sig nåt >.<
//Elin