Hjälp - mina hanar slåss!
Det är så att mina hanar, 1 och 2 år gamla, började slåss för två dagar sedan efter jag städat buren.
Jag lät den ene sova i transportburen inne i den stora buren, och nästa morgon var dom sams igen.
Men nu idag såg jag att den ene bitit av en större bit av svansen på den andre…
Är det lika bra att avliva den skadade? Han har säkert jätteont, och dom lär nog aldrig bli vänner igen, eller vad tror ni?
Tacksam för svar!
Nej, du får sära på dem och skaffa dem en varsin ny liten bebishane på ca 6 veckor.
Den bitna gerbilen kanske behöver antibiotika, ta till veterinären för en undersökning om du är osäker.
Försök inte sätta ihop dem något mer, det är nog bara bortkastad energi.
Mvh Tassy
Vad synd :(
Det verkar vara mycket bråk just nu.. Nåt som går i perioder eller bara slumpen?

Det skrivs i fler trådar att de slåss efter/under städning. Vad kan det bero på? Mina flyttar jag till en mindre duna när jag städar. Där i lägger jag i "gammalt" spån från akvariumet och kartong som de både kan gnaga på och gömma sig i. Trägrejerna tvättar jag aldrig. Tänkte att det är bra om de känner sin doft på dem. Är det så ni andra gör med? Blir helt nervös när jag läser om att de slåss….
Ja man ska inte städa helt kliniskt rent, då försvinner deras naturliga doft, varvid det kan få förödande konsekvenser. Visst ska man göra rent, men inte allt på engång!
Mvh Tassy
när ja städar lägger jag kvar typ 6 cm av detgamla spånet och blandar sedan alltihop….