OT: Blir antagligen inga gerbiler :(
Jag tog fram frågan till pappa igår och han svarade bara: I det här huset kommer inga pälsdjur in! :( Så det blir väll till att tjata , men har han bestämmt något så är det så.. Han ändrar sig nästan aldrig efter! Jag trodde farmor hade kvar sitt terarium som hon hafft en skölpadda i , men det trodde inte pappa -.- så igår var en tråkig dag om man får säga så.. Jag får vll tjata och om han inte tillåtit det förrän i Juni så får jag önska mig 2 st isåfall! (fasst jag brukar inte få det jag vill ha endå) . Så jusst nu känns det ganska hopplöst, titta in på min andra tråd som heter: Allergisk mot gerbiler..? och försök hjälpa mig att övertala pappa? (A) Jag tänker visa honom om många kommenterar xD Hoppas han ändrar sig och att farmor inte slängt det stora terrariumet!
*Putt*
varför säger du inte som det är till din pappa? jag menar han säger väll att du inte får för att han e allergisk? Säg att du jäättegärna vill ha en gerbil och att dom är typ det enda pälsdjuret som knappt ger symptom och du lovar att sköta det alldeless själv! det e värt ett försök!
#2 Han verkar endå vara emot det, har förklarat så nu blir det väll till att tjata! Men han tycker nog inte det heller för att han är allergisk och vet att han reagerat på kaninerna hemma hos mamma. Men man tycker ju inte att gerbiler borde göra så stor skada! Jag kan ju ha dem på mitt rum och ta hand om dem själv, jag är ju faktiskt 15 år i sommar! Några tips på hur man ska övertala sin svårövertalande pappa? Behöver all hjälp jag kan få ;D
Min pappa är också ganska svårövertalad, men det gäller att fråga då föräldern är på gott humör. Om han är allergisk kanske ni inte kan köpa. Allergier går ju inte att göra någonting åt, och din pappa kan ju inte gå runt med rinnande näsa/ögon och nysa hela tiden.
Eller vad han nu får för symptom.
Men det vore ju bra om ni kunde få ha gerbiler på prov för att se hur det går.
Jag har en bror som inte tål våra kaniner men med gerbilerna och hamstern är det inga problem alls. Det kan ju också vara så att han är känslig mot spånet, då finns det t.ex papperspellets (Toalätt) som dammfritt alternativ.
Men gerbiler ska inte vara så allergiframkallande, jag tror det skulle fungera fint, bara du övertalar honom.
Det är bara att fortsätta tjata på honom. 
Lycka till!
#4 Han är bara allergisk mot hö och pälsjur.. inget damm :/ Jag tror inte ens han skulle gå med att ha en på prov, och var finns det ens att ha på prov? :S Många som jag snackat med säger att gerbiller brukar det inte vara problem med även om man är allergisk. Min ena bror är allergisk mot hö+pälsdjur och den andra är allergisk mot hö. Jag får väll vara glad som slipper vara allergisk (för jag är verkligen en djurälskare) Jag får väll ta ut soparna och sånnt så han ser att jag kan ta ansvar, men jag vill inte tjata för mycket heller eftersom vi ska flytta i början på mars.. Så det får bli efter det isåfall! ;)
Någon som vet om man MÅSTE ha hö till gerbilerna? På någon sida har det stått att man ska det, och på en annan att man inte behöver det.
#4 Min framor är också en riktig djurvän, så hon går runt med rinnande näsa, och hosta. Hon har endå 3 katter xD
Jo, det kanske är lite besvärligt med prov. Men tänkte om du hade någon kompis/släkting med gerbiler som skulle kunna låna ut sina gerbiler i några dagar. Om du köper gerbilerna från uppfödare så skulle det säkert gå att lämna tillbaka gerbilerna till uppfödaren om din pappa inte skulle tåla dem.
Men det blir ju lite svårare ifrån djuraffären.
Jag ger inte mina gerbiler hö och de är friska och glada!
Fyllde 1 i somras.
Jag kan inte mycket om allergier, men jag fortsätter hålla tummarna för dig.. Och gerbilerna håller sina små tassar :)
#7 Problemet är att jag inte känner någon som har gerbil :(
Fasst om det nu skulle visa sig att det inte går bra så är det ju besväligt :/ Men det skulle ju vara bra att t.e.x passa någons gerbil 1 vecka och se om det går :D Bor i Kungsbacka knappt 25 min från Göteborg..
#8. Åh, Tack :)
#9 Kan du inte fråga en djuraffär ifall du kan få köpa två st och om det inte går så kan du lämna tillbaka dom? Det gjorde min kompis när hennes mamma var allergisk och det funkade bra :)
#10 Jo, kanske det, men jag tror faktiskt inte han går med på att köpa 2 st. Men kanske om man skulle passa någons kompis gerbil! :D problemet är ju att jag inte vet någon.. Så det funkade bra? Var den mamman mycket allergisk? o.O
#11 Ja hon var mycket allergisk och gerbiler var det första djuret som hon inte reagerade mot, hon hade Toa-Lätt strö för att det inte skulle damma lika mycket. Hoppas att du får skaffa dig ett par =)